مشارکت نهادی زنان در مدیریت مصرف آب و تشکل‌های آب زیرزمینی

مشارکت نهادی زنان در مدیریت مصرف آب و تشکل‌های آب زیرزمینی

مشارکت نهادی زنان در مدیریت مصرف آب

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور.

مشارکت نهادی زنان در مدیریت مصرف آب

ستاد امور زنان وزارت نیرو در سال ۱۳۸۰، پروژه‌ای با نام «طرح تشکیل کمیته زنان و صرفه‌جویی آب» تعریف و این پروژه در چارچوب برنامه‌های مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهوری پیگیری شد.

هدف اولیه این طرح، ایجاد کمیته‌ای از نهادهای دولتی برای اشاعه فرهنگ مصرف بهینه مصرف آب و تلاش در راستای تغییر رفتار مصرفی با مشارکت زنان بود.

کمیته تخصصی این طرح با ژرف‌نگری بیشتر، برنامه‌ای را با نام «مشارکت نهادی زنان در مدیریت مصرف آب» تهیه و تدوین کرد که نتایج آن به عنوان طرح برگزیده به صورت کتابی به همین نام منتشر گردید.[۱]

در این برنامه که بر اساس مبانی نظری توافق‌شده‌ای تدوین شده بود، برنامه مقدور (به جای برنامه مطلوب) و چگونگی تدارک حرکت‌های آغازین نیز ارائه شد که علی‌رغم سهولت‌های اجرایی آن، بدون پیگیری مسکوت ماند. در این برنامه، مدیریت تقاضای جامع آب با تکیه متوازن بر جنبه‌های اجباری و اقتصادی و اجتماعی مطرح گردید.

در این برنامه، حوزه‌های برنامه‌ریزی برای مشارکت نهادی زنان در دو طبقه گروه‌‌های هدف (زنان به عنوان مصرف‌کنندگان آب) و گروه‌های واسط (زنان به عنوان نیروی محرکه اصلی شکل‌دهی و اجرای سیاست‌ها، راهبردها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی) مشخص شد.

تشکل‌های آب زیرزمینی

یکی از پروژه‌های «طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب» وزات نیرو با عنوان «ایجاد تشکل‌های آب‌بران آب زیرزمینی جهت حفظ و حراست و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی» تعیین شد.

واگذاری امور حفاظت از منابع آب زیرزمینی به بهره‌برداران، افزایش راندمان آبیاری و تولید محصولات کشاورزی در بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری از منابع آب زیرزمینی از هدف‌های این پروژه بودند.

در برنامه چهارم تلاش‌ها منجر به مطالعه در ۳۳ محدوده مطالعاتی و در ۲۷ استان و ایجاد ۲۳ تشکل در ۸ استان گردید.

در مجموع اقدامات چندان موفقیت‌آمیز نبود، مگر در موارد معدودی نظیر تجربه یک تشکل در خراسان جنوبی (عمرانیان خراسانی، ۱۳۹۱) که دوام و پایداری آن می‌تواند در معرض تردید باشد.

  1. نوری اسفندیاری، انوش و همکاران. مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، ستاد امور زنان وزارت نیرو. مشارکت نهادی زنان در مدیریت مصرف آب، انتشارات طراحان پدیده چاپ، ۱۳۸۵.

ادامه و بخش‌های دیگر این جزوه را می‌توانید اینجا بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 116699 ساعت خبر : 11:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=116699
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات