اکبر اکسیر از مسئولان حوزه کتاب خواست تا جلوی چاپندگان کتاب را بگیرند

اکبر اکسیر با اشاره به مشکلات کاغذ در کشور، از مسئولان خواست تا جلو چاپندگان کتاب را بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی این شاعر طنزپرداز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ارزیابی و انتظاراتش از نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کرده است.

اکبر اکسیر از مسئولان خواست:

شاعران، نویسندگان، مترجمان و آفرینش‌گران علمی و ادبی از سراسر ایران در آن‌جا جمع می‌شوند و با هم دیدار می‌کنند و برای کتاب جشن می‌گیرند.

او سپس گفت: امیدوارم در کنار جلال و شکوه نمایشگاه، مردم فرهنگ‌دوست ما با تشکیل غرفه‌های کمک‌رسانی و اقدام جمعی به استان‌های سیل‌زده کمک کنند تا کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌هایی که در این سیل ویرانگر از بین رفته‌اند، احیا شوند.

به نظرم «احیای کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌های مناطق سیل‌زده» شعار نمایشگاه امسال باشد تا مردمی که به نمایشگاه می‌آیند کتاب بخرند و به نام کتابخانه‌های استان‌های سیل‌زده اهدا کنند.

اکبر اکسیر همچنین بیان کرد: به قدری درباره پیاز انتقاد می‌شود که ما روی‌مان نمی‌شود درباره کتاب هم انتقاد کنیم.

من با دلار، ارز و پیاز کاری ندارم اما اگر دولت کمک نکند و کاغذ حمایتی به ناشران خوب ندهد نمی‌دانم وضعیت کتاب به چه شکل خواهد شد و نمایشگاه با چه کتاب‌هایی برگزار می‌شود.

امر حیاتی در نمایشگاه امسال این است که به گرانی کاغذ و سهمیه‌بندی ناشران توجه کنند و کاغذ به دست ناشرانی برسد که عمری با شرافت تمام کار کرده‌ و کتاب به چاپ رسانده‌اند نه کسانی که سال‌هاست چاپیده‌اند.

من خواهش می‌کنم در توزیع کاغذ به ناشران توجه کنند و توجه داشته‌ باشند عده‌ای کتاب چاپ می‌کنند و عده‌ای می‌چاپند، پس باید جلو چاپندگان کتاب را بگیرند تا کاغذ به بازار سیاه نرود، کتاب‌ها منجمد نشود، صنعت نشر بازنماند و ناشران شریف درجا نزنند.

شاعر مجموعه «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» و «زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند» در ادامه اظهار کرد: امیدوارم تمام مشکلات ارزی و تحریمی کشورمان حل شود و اهل کتاب با آرامش (فراغت خاطر) کتاب بخوانند و کتاب چاپ کنند.

از برخی از شاعران و نویسندگان هم خواهش می‌کنم که اگر مجموعه شعر و ترجمه‌شان ارزش چندانی ندارد حیف است که آن‌ها را چاپ می‌کنند.

بهتر است آن‌ها را برای نسل آینده خانواده‌شان نگه دارند تا آن‌ها از این نوشته‌ها استفاده کنند؛ بی‌خودی کاغذ را تلف نکنند و انبارهای چاپخانه‌ها را هم پر نکنند.

اکبر اکسیر از مسئولان خواست تا جلوی چاپندگان کتاب را بگیرند

کتاب خوب به موقع چاپ می‌شود و راه خود را پیدا می‌کند. امیدوارم کار به دست کاردان‌ها بیفتد و کتاب‌های شعر و داستان و غیره بتوانند در ویترین فرشگاه‌های کتاب‌ جایی برای خود داشته باشند.

او همچنین درباره این‌که آیا امسال کتاب جدید برای نمایشگاه کتاب دارد، اظهار کرد: امسال کتابی برای نمایشگاه ندارم و شرایط به‌گونه‌ای شده که حتی تجدید چاپ هم ندارم.

هر سال من دوبار تجدید چاپ داشتم اما امسال آن‌ هم نیست، وقتی هم می‌پرسم می‌گویند بازار کتاب خیلی راکد است. نمی‌دانم نمایشگاه کتاب با این نرخ‌های سرسام‌آور چه می‌خواهد بکند؟

پایان پیام

کد خبر : 119110 ساعت خبر : 2:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=119110
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات