شهرستان اردل با طبیعت بکر و سرسبز؛ سفر به اردل را از دست ندهید

شهرستان اردل با وجود طبیعت بکر و سرسبز و همچنین آب و هوای دلپذیر، همواره یکی از مناطق مهم گردشگری کشور محسوب می‌شود، به طوری که طبیعت زیبای این شهرستان چشم انتظار مهمانان نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی شهرستان اردل با مرکزیت شهر اردل شامل دو بخش، چهار شهر، چهار دهستان و با ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

شهرستان اردل

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری می‌توان به حاشیه رودخانه کارون از دشتک تا پل و دریاچه سد کارون ۴، چشمه سرداب روستای رستم‌آباد، چشمه مولا روستای آلیکوه، چشمه سرخون، چشمه دهنو، چشمه شلیل و مروارید، چشمه زیبا و منطقه بکر بادره سمی دیناران، چشمه آبسرده و چشمه‌های روستای کری منطقه دیناران، آبشار زردلیمه، منطقه حفاظت شده جنگلی هلن میانکوه، طبیعت جنگلی و زیبای هفت پیران روگر، پارک جنگلی گندمکار، پارک جنگلی شیاسی، طبیعت زیبای دشت قراب دیناران، پل مروارید و ایلراه تاریخی، عشایری دزپارت و …اشاره کرد.

کاروانسرای روستای شلیل، امامزاده حلیمه خاتون روستای سرپیر دشتک، امامزاده شاه البرز روستای آلیکوه، مجموعه تفریحی زیارتی شاهزاده عبدالله شهر اردل، امامزاده اسماعیل روستای دورک قنبری، تکیه بختیاری‌ها در شهر اردل، بقایای قلعه ابوالقاسم‌خان بختیاری اردل، امامزاده روستای دوازده امام، سنگ نوشته‌ها و سنگ نگاره‌های پل مروارید، سنگ نگاره‌های منطقه بادره سمی و …اماکن تاریخی – مذهبی این شهرستان هستند.

از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به انواع لبنیات اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده هلن

این منطقه میان شهرستان‌های اردل، کیار و لردگان قرار گرفته است، منطقه هلن از نظر استقرار در آب و هوای نیمه مرطوب با تابستانهای گرم و خشکو زمستان‌های سرد قرار گرفته است، رودهای کارون و ارمند از منابع آب منطقه محسوب می‌شوند.

حدود ۷۱ درصد از مساحت منطقه را جنگل با گونه‌های غالب بلوط تشکیل می‌دهد قرار گرفتن در حاشیه جاده خوزستان وجود عشایر به عنوان یک نماد هماهنگ حیات با طبیعت- رودخانه- آبشار دره عشق و چشمه‌ها و همچنین تفریحات فیزیکی پر تحرک مانند کوهنوردی و صخره‌نوردی و لذت‌جویی از مناظر و تماشای حیات‌وحش از قابلیت‌های گردشگری این منطقه است.

چشمه سرداب رستم‌آباد

این چشمه در نزدیکی روستای رستم‌آباد شهرستان اردل بعد از پل رستم‌آباد بر روی رودخانه کوهرنگ، در فاصله تقریبی سه کیلومتر قرار گرفته است این چشمه، از چشم‌اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردار است و هر روز به ویژه روزهای تعطیل پذیرای صدها مسافر و گردشگر از نقاط مختلف است.

برای رفاه مسافران اقدامات زیرساختی از قبیل جاده دسترسی، ساخت سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی در این مکان صورت گرفته است.

فاصله این نقطه تا شهرکرد ۸۰ کیلومتر است و در زیردست این چشمه مزرعه‌های پرورش ماهی قزل‌آلا بسیاری فعال هستند.

صنایع دستی

محصول دیگری است که عشایر بختیاری تولید می‌کنند توبره و یا به گویش بختیاری توربه حالتی کیسه مانند دارد و شبیه کوله پشتی است که برای نگهداری و حمل مواد غذایی به کار می‌رود.

تی‌یر یا نمکدان

بافته‌ای است در ابعاد ۴۰*۶۰ سانتی‌متر که برای نگهداری نمک در میان عشایر بختیاری تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وریس

وریس نوعی نوار است که به روش کارت بافی تولید می‌شود که در زندگی عشایر بختیاری کاربردهای زیادی دارد و اغلب به عنوان طناب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیردنگ

شیردنگ نیز همانند وریس نوعی نوار است که به روش کارت بافی تولید می‌شود که در زندگی عشایر بختیاری اغلب به عنوان یک نوار تزئینی درون سیاه چادرها، خانه‌ها و مراسم عروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البسه سنتی

تولید لباس‌های سنتی در شهرستان براساس الگوی لباس زنان بختیاری از گذشته رواج داشته است و امروزه تولید و مصرف آن در این شهرستان هنوز ادامه دارد و جزو لاینفک فرهنگ این منطقه است.

گردشگری ورزشی

وجود آب‌های عمیق در کنار صخره‌های بلند در منطقه اردل، این منطقه را به قطبی برای گردشگری ورزشی و انجام ورزش‌های پر هیجان تبدیل کرده است.

دیواره‌های صخره‌ای با شیب منفی در کنار این آب‌ها، ورزش‌هایی چون صخره‌نوردی در پناه آب و سقوط آزاد از ارتفاع را در این محل‌ها ممکن می‌سازد.

پایان پیام

کد خبر : 118162 ساعت خبر : 11:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=118162
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات