شهر بهشهر شهری به یادگار از دوران غارنشینی با ویژگی‌های منحصر به فرد

شهر بهشهر و هر شهری از استان مازندران وارد شوید، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، در رامسر لذت حضور در کوه، دریا و جنگل در یک لحظه را می توانید تجربه کنید.

در فریدونکنار بهترین برنج دنیا نصیبتان خواهد شد و در شرق مازندران، بهشهر، آثاری از دوران غارنشینی را خواهید دید، این بدان معنا است که استان رنگ‌ها، آنقدر جاذبه دارد که اگر هر سال نیز مقصد سفرتان باشد، باز هم فرصت لازم برای گشت و گذار داشته باشید.

پایگاه خبری گلونی بهشهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و با کاوش‌هایی که در غارهای هوتو و کمربند انجام گرفته، قدمت این ناحیه را به دوره غارنشینی و تقریباً ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح به ثبت رسانده‌است.

شهر بهشهر شهری به یادگار از دوران غارنشینی

شهر بهشهر در شرق مازندارن و در ۴۵ کیلومتری ساری قرار دارد که نام آن پیش از دوره صفوی؛

تمیشان، خرگوران، نامیه، پنج هزاره و آسیابسر بوده‌ است اما از آنجایی که مادر شاه عباس اهل بهشهر بوده؛

این شهر را پایتخت تابستانی خود ساخته و نام آن را به اشرف‌البلاد یعنی بهترین و شریف‌ترین شهرها تغییر داده‌ است.

شهر بهشهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و با کاوش‌هایی که در غارهای هوتو و کمربند انجام گرفته، قدمت این ناحیه را به دوره غارنشینی و تقریباً ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح به ثبت رسانده‌است.

شهر بهشهر جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی دارد که غار هوتو و کمربند، آتشکده کوسان، کاخ صفی آباد، باغ شاه عباس در پارک ملت، چشمه عمارت، مجموعه تاریخی عباس آباد، سایت موزه گوهر تپه و قبرستان تاریخی سفیدچاه از جمله اماکن تاریخی شهرستان بهشهر و همچنین پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله، تالاب لپو، آبشار سن بی، آبشار سنگ نو، آبشار اسبه او، دریاچه و باغ جهانی عباس آباد و جاده جنگلی پاسند از جمله جاذبه های طبیعی این شهرستان است.

اما پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله که یکی از مزیت های طبیعی این شهرستان است و می توان از آن در جهت توسعه صنعت گردشگری بهشهر و مازندران بهره جست، سال هاست که مورد بی مهری قرار گرفته و این ظرفیت بالقوه مغفول مانده است.

تالاب بین المللی میانکاله یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان مهاجر در ایران است و بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر کشور در این تالاب وجود دارد که ممکن است در فصول مختلف سال بیش از یک میلیون قطعه پرنده به تالاب میانکاله مهاجرت، زیست و عبور کنند.

آنهایی که علاقمند به پرنده نگری هستند در فصول مختلف به ویژه پاییز و زمستان که پرندگان مهاجر زمستان گذران مهمان تالاب میانکاله هستند، به این تالاب می آیند و از مناظر زیبای حضور گونه های متنوع پرندگان مهاجر و طبیعت بکر پناهگاه حیات وحش میانکاله لذت می برند.

پناهگاه حیات‌وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله با مساحت ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار از دو زیستگاه آبی و خشکی تشکیل شده است که ۴۵ هزار هکتار پهنه آبی مجموعه‌ای از تالاب و خلیج میانکاله و ۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی خشکی را شامل می‌شود.

تالاب میانکاله در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بهشهر و در منتهی‌الیه جنوب شرقی دریای خزر قرار دارد.

از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه آشور، از جنوب به اراضی پست حومه شهرهای بندر گز، گلوگاه و بهشهر و از سمت غرب به اراضی روستاهای زاغمرز و امیرآباد محدود می‌شود.

در تمام سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای جز میانکاله وجود ندارد که محیط طبیعی آن در وضعیتی نسبتاً دست ‌نخورده باقی ‌مانده باشد و تمامی سواحل دیگر به‌ طور گسترده با ساخت‌وسازهای انسانی مانند کارخانه ها، ویلاها، جاده، شهر و روستا دگرگون و تصرف شده است.

به همین دلیل سلامتی پناهگاه حیات وحش میانکاله اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی کل دریای خزر دارد.

سلامتی نسبی میانکاله موجب شده تا تالاب‌ها و سواحل این منطقه علاوه بر پرندگان مهاجر، محل تخم‌گذاری و زیستگاه اصلی بسیاری از ماهیان دریای خزر به ویژه کپور، کفال و ماهیان خاویاری باشد.

نزدیک به نیمی از خاویار ایران از آب‌های این منطقه صید می‌شود.

امروزه پناهگاه حیات وحش میانکاله بیشتر بعنوان زیستگاه پرندگان مهاجر شناخته می شود اما تا دو دهه پیش پستاندارانی مانند مرال، شوکا، پلنگ و گرگ در این منطقه می زیستند و البته در حال حاضر گربه جنگلی، گراز، شغال، روباه، خرگوش، جوجه تیغی، لاک پشت و مار آبی در این پناهگاه زیست می کنند.

در پناهگاه حیات وحش میانکاله مساحتی بالغ بر ۱۲ هزار هکتار انار ترش وحشی وجود دارد که ۵۰ درصد این منطقه در محدوده زون امن قرار گرفته و محل امنی برای زیست گونه های جانوری و مخفیگاه پرندگان در فصل زادآوری است.

در این منطقه برداشت انار ممنوع شده اما در خارج از منطقه زون امن هر ساله در مهر ماه برداشت انار از طریق ۵ تعاونی انجام می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 118173 ساعت خبر : 5:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=118173
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات