صید مروارید در جزیره کیش چگونه انجام می‌شد و چه اتفاقاتی در کشتی می‌افتاد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، صید مروارید در جزیره کیش چگونه انجام می‌شد و چه اتفاقاتی در کشتی می‌افتاد؟

صید مروارید تا حدود چهل سال پیش را از نظر مدت زمانی که صیادان بطور مستمر در روی آب باقی می‌ماندند و فاصله‌ای که از جزیره می‌گرفتند می‌توان به دو شیوه تقسیم کرد:

۱ـ «غوص العود» (صید بزرگ) که طی آن لنج‌های صیادی به سمت مرکز خلیج فارس از زیره دور می‌شدند و تا چند ماه به جزیره باز نمی‌گشتند.

۲ـ «غوص الگحه» صید روزانه که در اطراف جزیره انجام می‌شد. در این شیوه، غواص‌ها هر روز صبح به صیدگاه‌های اطراف جزیره رفته وعصرها باز می‌گشتند.

صید مروارید در جزیره کیش

کشتی‌هایی که به غوص العود می‌رفتند دارای منابع آب شیرین بزرگ نبودند و آبشان بعد از پنج، شش هفته تمام می‌شد. در این صورت آنها آب مورد نیاز خود را از مزار‌ها می‌خریدند. کسانی که شغلشان حمل آب به دریا و فروش آن به انواع لنج‌ها و کشتی‌ها بود.

بعضی از مردم کیش هم آب فروشی لنج آب مزد شما اغلب از نوع «جالبوت» بود و لنج‌های دیگر از دور آنها را می‌شناختند. هر لنجی که به آب نیاز داشت، پرچمی مخصوص روی «علم» لنج نصب می‌کرد.

آب فروشی متوجه پیام می‌شدند و به سوی آن حرکت می‌کردند. از آنجا که آب فروشی بطور مداوم بین خشکی‌ها و دریا در حرکت بودند، اگر داخل لنج‌های صیادی مریض بدحالی بود، او را از طریق لنج آب فروشی به خشکی می‌فرستادند.

صید مروارید و صیادان پیر در میان دریا

گاه اتفاق می‌افتاد که صیادان پیر در میان دریا می‌مردند. اگر در فاصله‌ای نزدیک از یکی خشکی بودند، جنازه را به ساحل برده و دفن می‌کردند.

در غیر این صورت، اگر در مدتی مناسب نمی‌توانستند به خشکی برسند و احتمال آن می‌رفت که جنازه بو بگیرد، روی لنج بر آن نماز می‌خواندند، و در فاصله‌ای دورتر از صیدگاه، آن را به داخل دریا می‌انداختند. برای اینکه جنازه در آب فرو برود مقدار زیادی از صدف‌های خالی شده محار را در داخل یک زنبیل ریخته و به جنازه می‌بستند.

آخرین سال‌های انجام فعالیت صید مروارید در کیش، صیادان به شیوه گحه کار می‌کردند.

معمولاً صیادان از شنبه تا پنج شنبه کار می‌کردند و جمعه‌ها برای استراحت و همچنین شرکت در نماز جمعه کار تعطیل می‌شد و آنها به آبادی خود بر می‌گشتند. علاوه بر این در اعیاد و همچنین هفتم تا دهم ماه محرم نیز همه صیادان ـ اعم از شیعه وسنی ـ برای شرکت در مراسم مذهبی دست از کار می‌کشیدند.

مطالب بیشتر از: بررسی صید مروارید در جزیره کیش(دُر معیشت)؛ مرضیه محمّدی،نادر کریمی، نوشین قاسمی وش

صید مروارید

پایان پیام

کد خبر : 115759 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115759
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات