مروارید طبیعی و مروارید مصنوعی چگونه ایجاد می‌شود و تاجران در کدام مناطق بودند؟

مروارید طبیعی و مروارید مصنوعی چگونه ایجاد می‌شود و تاجران در کدام مناطق بودند؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مروارید از همان ماده‌ای درست می‌شود که صدف ماهی برای ساختن پوشش درونی غلاف صدف، از اندام خود ماده‌ای مترشح می سازد تاپوششی در زیرغلاف صدف تشکیل داده، اندام نرم خود را با آن محافظت کند.

اگر یک جسم تحریک‌کننده بیگانه‌ای مانند ذره ماسه‌ای به اندرون غلاف صدف راه یابد، بی‌درنگ صدف ماهی از همان ماده برون می‌تراود و جسم بیگانه را لابلای چند دیواره نازک، زندانی می‌کند. شن، ماسه و یا هر جسم بیگانه دیگری که این گونه محاصره گشته‌اند بعداً «مروارید» می‌شوند.

مروارید طبیعی

اگر تمام این کارها به طور طبیعی انجام گیرد، ما «مروارید طبیعی» خواهیم داشت. ولی اکنون بشر آموخته که چگونه خود نیز می‌تواند صدف ماهی را به ساختن مروارید وادار سازد.

مروارید یا دُر، گوهری است معمولا سفید و درخشان که در اندرون برخی از نرم تنان دو کفه‌ای مانند صدف مروارید بوجود می‌آید.

وقتی جسمی خارجی مانند ذرّه‌ای شن بین صدف و پوسته او قرار بگیرد جانور لایه‌هایی مرکب از ماده آلی شاخی کونچیولین و بلورهای کلسیت با آراگونیت را به دور جسم خارجی ترشح می‌کند. از این لایه‌های هم مرکز، رفته رفته مروارید شکل می‌گیرد. جنس مروارید با جنس دیواره درون صدف یکسان است. شکل مروارید اغلب نزدیک به کره است هرچند به شکل‌های دیگر مانند گلابی و دکمه و حتی شکل‌های نامنظم هم دیده می‌شود. درشتی آن به درشتی دانه خشخاش تا تخم کبوتر است. رنگ مروارید اغلب سفید است ولی ممکن است به رنگ‌های صورتی و زرد و سبز و آبی و قهوه ای و سیاه نیز دیده شود. در خلیج فارس و اقیانوس هند و استرالیا صید می‌شود.

مروارید طبیعی در قرون پیش

در قرن‌های پیش، در بین منابع دریایی خلیج فارس، بیش از همه مروارید آن مورد توجه سوداگران قرارگرفت. خلیج فارس از لحاظ صید مروارید و وجود گونه‌های متعدد صدف خوراکی و غیرخوراکی قابل توجه و اهمیّت بی‌شمار است. خلیج فارس تا حدود یک قرن قبل، یکی از مراکز مهم صید مروارید به شمار می‌رفت، زیستگاه‌های مروارید ایران بیشتر در آب‌های اطراف جزیره خارک، جزیره کیش، جزیره لاوان، جزیره قشم، شیبکوه، بستانه، و در اطراف مجمع الجزایر بحرین بود.

به عقیده بسیاری از مرواریدشناسان جهان، مرواریدهای آب‌های ایران به مراتب بهتر از مروارید سایر کشورها و مرواریدهای صیدشده دراطراف جزایر اندونزی و سیلان و خلیج مکزیک بود.

غواصان مروارید و کارگران کشتی‌ها در سال فقط چهار ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور را به صید می‌پرداختند و بقیه ایام سال را بیکار بودند.

مروارید طبیعی و وسیله غواصان

وسیله نقلیه غواصان صید مروارید، چند نوع کشتی بادی بود که به کمک بادبان و شراع روی دریا حرکت می‌کرد.

در فصل صید مروارید صدها کشتی با هزاران غواص، ملاح، کارگر، مأمور، مراقب غواص، و غیره در پهنه آب‌های خروشان خلیج فارس پخش می‌شود. مروارید خلیج فارس در نیم قرن آخر قرن هجدهم نقش مهم و مؤثری در اقتصاد کشورهای تولیدکننده و صادرکننده مروارید، مانند کشور ایران، مجمع الجزایر بحرین و دیگر کشورهای دست اندرکار، مروارید داشت.

در گذشته قسمتی از مرواریدهای بندر لنگه به وسیله تجار معتبر به بمبئی در هندوستان و انواع عالی‌تر آن پس از مختصر تراش صیل به اروپا به خصوص فرانسه و انگلیس حمل و به فروش می‌رسید.

در عربی مروارید را لولوو، جمع آن را لالی و نیز در و واحد آن  را «دره» و جمع آن را «درر» گویند.

مروارید طبیعی

مطالب بیشتر از: بررسی صید مروارید در جزیره کیش(دُر معیشت)؛ مرضیه محمّدی،نادر کریمی، نوشین قاسمی وش

پایان پیام

کد خبر : 115741 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115741
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات