روابط عمومی اخلاق دو اصل مهم دارد: حفظ مصالح مردم و رضایت خداوند

روابط عمومی اخلاق دو اصل مهم دارد: حفظ مصالح مردم و رضایت خداوند

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروزه هیچ رخداد و عملی از دید مردم بخصوص رسانه‌ها پنهان نمی‌ماند؛ بنابراین رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها باید صداقت را مبنای کار خود قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ایسنا، مهدخت بروجردی شامگاه (چهارشنبه) در حاشیه کارگاه آموزشی رسانه و روابط عمومی در فرمانداری آران و بیدگل، اظهار کرد: اصل‌هایی مهم در روابط عمومی اخلاق، حفظ مصالح مردم و رضایت خداوند است.

روابط عمومی اخلاق

وی افزود: دهکده جهانی به طور وضوح عملی شده و اطلاعات و اخبار در دورترین نقاط دنیا در یک لحظه به تمام کشورها منتقل می‌شود و عصر انفجار اطلاعات نمود عینی پیدا کرده است. روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها برای زنده ماندن و مقبولیت باید صداقت داشته باشند.

بروجردی به انواع مدل‌های روابط عمومی قدیم اشاره کرد و گفت:

نخستین قدم در علم ارتباطات و روابط عمومی حدود سال‌های ۱۹۰۰ میلادی در غرب استفاده شد و مبتنی بر تبلیغات و به نوعی فریب افکار عمومی بوده است، دومین قدم پس از این دوره اطلاع رسانی مثبت مورد توجه قرار گرفت و در این دوره فضای اخبار به صورت رویدادهای مثبت اتفاق افتاد و مثبت کردن فضا و عدم درز خبرهای بد و منفی به یک سویه شدن خبر از طرف روابط عمومی‌ها انجامید.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، ادامه داد: پس از مدتی گام سوم الگوی دوسویه ناهم سنگ مورد استفاده قرار گرفت؛ بدین معنی که یک رویداد نمایشی در روابط دیده شد و سازمان هیچ گاه مورد سوال و هجمه قرار نگرفت.

در این زمان کفه به نفع سازمان سنگین بود، به عبارت ساده‌تر سازمان در اندیشه روابط عمومی مهم‌تر از مردم بود و هرگز فدای مردم نمی‌شد و به روش اقناعی کارهای سازمان را توجیه می‌کرد.

وی افزود:

اما بهترین و مهم‌ترین گام الگوی دوسویه هم سنگ بود که به کشف حقیقت، رشد و پیشرفت منجر شد، اوامر و تحقیقات از بالا به پایین نبود، بلکه از پایین به بالا شکل می‌گرفت و نقاط ضعف زودتر و بهتر رفع می‌شد، مردم برای سازمان مهم بودند، تفاهم واقعی در دستور کار قرار می‌گرفت و بهترین الگوی عملی روابط عمومی در سازمان‌ها ایجاد شد و هیچ کس در پایان احساس بدی نداشت.

بروجردی گفت:

در حالی که جوهره کار در روابط عمومی پاسخگویی است، برخی به اقدامات دیگری مانند توجیه کردن، حاشا کردن، تعریف مجدد و کوچک کردن فعل اشتباه متوسل می‌شوند که این کار به نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت و مصون ماندن خود و سازمان در مقابل پاسخگویی به مردم است که یکی از بدترین الگوهای روابط عمومی در جوامع به حساب می‌آید.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تصریح کرد: یک الگوی مصالحه‌جویانه نیز وجود دارد که در آن سازمان با پذیرش اشتباه خود، قول جبران و عدم تکرار اشتباه می‌دهد که از الگوهای خوب و پسندیده نسبت به بسیاری از الگوهای رایج است، در واقع روابط‌عمومی باید با مدیریت درست و کمک به سازمان از بروز اتفاقات اشتباه و بد جلوگیری کند تا سازمان مجبور به جبران اشتباه و عذرخواهی نشود، اصل مهم در روابط‌عمومی اخلاق، در نظر گرفتن مصالح مردم و رضایت خداست.

پایان پیام

کد خبر : 121225 ساعت خبر : 11:04 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=121225
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات