ارزش محیط زیستی یک درخت بلوط حدود ۲۰۰ هزار دلار است

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، ارزش محیط زیستی یک درخت بلوط با عمر حداقل ۵۰۰ ساله حدود ۲۰۰ هزار دلار است.

یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های استان لرستان منابع طبیعی است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی این استان اگرچه از بخش اعظمی از نعمت‌های رفاهی محروم بوده و هست ولی خوشبختانه از حیث داشتن نعمت‌های خدادادی، غنی به حساب می‌آید. نعمت‌هایی که تا به امروز تاثیر زیادی روی وضعیت معیشتی مردم داشته و اسباب برخی کسب و کارها را فراهم آورده است.

در سال‌های اخیر اما توجه به این منابع و حفظ آن‌ها، چه از سوی مردم و چه مسئولین کم‌تر از پیش شده است. دلیل آن هم تنگناهایی است که سر راه زندگی مردم بومی قرار می‌گیرد و آن‌ها را وادار می‌کند برای کسب درآمد دست به کارهایی بزنند که نتیجه‌اش آسیب زدن به این منابع طبیعی است.

ارزش محیط زیستی یک درخت بلوط حدود ۲۰۰ هزار دلار است

مثلا همین جنگل‌های بلوط کهنسال که چنین ارزشی برای آن‌ها برآورد شده است در مناطق هشتاد پهلو، سفید کوه، پلدختر و یا کوهدشت لرستان وجود دارند ولی خیلی‌ها از اهمیت‌شان بی‌اطلاع هستند. حتی لرستانی‌ها.

با وجود این درختان می‌توان لرستان را یکی از ارزشمندترین مناطق روی کره‌ی زمین به حساب آورد.

اما حقیقت این است حفظ کردن و مراقبت از آن‌ها برای کم‌تر کسی دغدغه به حساب می‌آید. چون اصلا به ما از ابتدا یاد نداده‌اند که باید قدر نعمت‌های طبیعی اطراف‌مان را بدانیم و آن‌ها را جز ارث پدری‌مان به حساب نیاوریم.

در چند سال اخیر بارها خبرهایی خوانده‌ایم از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع لرستان که اتفاقا بیشترشان تعمدی بوده، بارها دیده‌ایم درختانی که به صورت غیرقانونی قطع شده‌اند برای ساختن زغال فرد اعلا و یا استفاده‌های دیگر.

وقوع این حوادث خود دلیل محکمی است بر عدم توجه مسئولین و مردم به سرمایه‌های خدادادی لرستان. سرمایه‌هایی که باید برای حفاظت از آن‌ها وقت گذاشت و برنامه چید.

جریمه‌ای که برای از بین بردن این درختان وضع می‌شود باید نسبت قابل قبولی از ارزش آن‌ها باشد تا دیگر کسی جرات آسیب رساندن به آن‌ها را نداشته باشد. نظارت بر درختان بلوط کهنسال باید خیلی جدی‌تر از پیش باشد.

بلوط خودش به نوعی نماد لرستان به حساب می‌آید پس باید برای حفظ این نماد همگی به جای دست روی دست گذاشتن، تلاش کنیم.


پایان پیام

کد خبر : 129561 ساعت خبر : 4:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=129561
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات