حرف عجیب دکتر حمیدی شیرازی در مورد حسین آهی + جزئیات مراسم تشییع

حرف عجیب دکتر حمیدی شیرازی در مورد حسین آهی + جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری

به گزارش پایگاه خبری گلونی سید اکبر میرجعفری شاعر و پژوهشگر در صفحه شخصی خود درباره حسین آهی ادیب و شاعر تازه درگذشته نوشت:

حرف عجیب دکتر حمیدی شیرازی

مرحوم دکتر حمیدی شیرازی می‌نویسد: «من تصدیق می‌کنم که در طی دوره دانش‌آموزی و دانشجویی و دبیری و دانشیاری و استادی خود هرگز با کسی مواجه نشده‌ام که یک دهم اطلاعات عروضی نویسندهٔ این کتاب، آقای حسین آهی را داشته‌باشد.

از اینکه جوانی در این سن تا این حد به دقایق و ظرایف و رموز علم پیچیده عروض وارد باشد، به حقیقت حیرت کردم…

در یک جمله بگویم اگر این جوان در پی آن بود که کرسی استادی عروض فارسی را در دانشگاه احراز کند و برای این کار از من نمره‌ای می‌خواستند با آنکه در تمام دوران استادی خود هیچ وقت است کار را نکرده‌ام؛ زیرا موردی برای آن ندیده‌امبه او بی مضایقه نمرهٔ بیست می‌دادم…

آقای آهی با همهٔ چیره‌دستی دراین راه قدمی از حد سنت فراتر نهاده‌اند و امیدوارم که بعد از این پروا نداشته باشند و چنین کنند».

دو نکته: نخست اینکه این متن زمانی نوشته شده که استاد آهی بیست و چند ساله بوده است.

دیگر اینکه ارزش این سخنان هنگامی دو چندان خواهد شد که بدانیم استاد حمیدی شیرازی خود در علم عروض بسیار دقیق مسلط بوده است، همچنین ایشان روحیهٔ بسیار سختگیرانه‌ای داشته است.

روحش شهد و آرام باد

پیکر حسین آهی، شاعر و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۱۰ مرداد، از مقابل مسجد بلال صدا و سیما تشییع می‌شود.

پیش از این، قرار بود این مراسم در مقابل ساختمان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

حسین آهی، شاعر و پژوهشگر ادبی، سه‌شنبه هشتم مرداد پس از چند ماه بیماری، درگذشت.

او زادهٔ ۳ آذر ۱۳۳۲ در تهران و فرزند علی آهی، شاعر و پژوهشگر اهل ایران بود. تحصیلات مقدماتی را در تهران گذراند و پس از آن بر زبان‌های فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی تسلط یافت. آهی در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام دست به مطالعه و پژوهش زد و در آن‌ها صاحب‌نظر شد.

اوّلین پژوهش‌های او در مباحث شعری و ادبی در سال ۱۳۵۵ ثمره می‌دهد؛ تا آن‌جا که هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده‌بود که کتاب بحور شعر فارسی را منتشر می‌سازد و در همان دوران تحسین تنی چند از بزرگان شعر فارسی نظیر: شفیعی کدکنی و مهدی اخوان ثالث را بر خود برمی‌انگیزد.

پایان پیام

کد خبر : 129961 ساعت خبر : 8:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=129961
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات