موزه کلیولند و آثار بی‌نظیر مفرغ و نقره لرستان

موزه کلیولند و آثار بی‌نظیر مفرغ و نقره لرستان

معتبرترین موزه‌های دنیا میزبان آثار به جا مانده از هزاران سال فرهنگ و تمدن لرستان است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی در هر موزه‌ای که نشانی از تمدن و پیشرفت انسان وجود دارد، آثار و دست‌ساخته‌های مردمان ساکن در لرستان کنونی هم وجود دارد.

در موزه‌های شخصی هم بسیاری از این آثار و اشیا نگهداری می‌شود که بیشتر از راه قاچاق و غیرقانونی به حراجی‌ها و دست کلکسیونرها رسیده‌اند.

خروج این اشیا از کشور به حدی آمار بالایی داشته است که در فقط در مورد غار باستانی کلماکره از ۲۳۰۰ شی موجود در این غار ۲۱۰۰ قطعه از کشور خارج شده‌اند.

برخی از این اشیاء در موزه‌های بزرگ دنیا، از جمله آرمیتاژ سن پترزبوگ، مترو پولیتن واشنگتن و بریتیش میوزیوم لندن نگهداری می‌شود.

مفرغ متمایزکننده لرستان در موزه‌های بین‌المللی است تا جایی که در موزه لوور فرانسه بخش ویژه‌ای فقط به مفرغ‌های لرستان اختصاص داده شده است و موزه‌های شیکاگو، فیلادلفیا و متروپولیتن نیز میزبان این آثار هستند.

موزه کلیولند اوهایو هم از جمله این موزه‌هاست که اشیا تاریخی لرستان را در خود جا داده است.

مشهورترین قطعه تاریخی که از لرستان در این موزه وجود دارد صفحه نقره‌ای ارباب جانوران است.

قدمت این اثر، که در لرستان ساخته شده به هشتصد تا ششصد سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

این صفحه جزو معدود آثار فلزی لرستان از جنس نقره است. در آن زمان غالبا ساخت آثاری از جنس طلا یا نقره در بخش‌های شمالی ایران رواج داشته و آثار فلزی به جا مانده از لرستان بیشتر از جنس برنز هستند.

موضوع نقش شده بر روی صفحه این سنجاق، اربابِ جانوران است که به صورت مردی که دو جانور وحشی را در چنگ خود نگه داشته نشان داده شده است.

گزارش تصویری گلونی از آثار تاریخی لرستان که در این موزه نگهداری می‌شوند را ببینید.

 پایان پیام

کد خبر : 132362 ساعت خبر : 10:04 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=132362
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات