برگزیدگان جایزه ادبی الوند معرفی شدند؛ فرامرز سه دهی و محمدرضا ترکی

برگزیدگان جایزه ادبی الوند معرفی شدند

مراسم پایانی جایزه ادبی «الوند» با معرفی فرامرز سه‌دهی و محمدرضا ترکی به عنوان برگزیدگان این جایزه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ایسنا، مراسم پایانی جایزه ادبی «الوند» شامگاه روز گذشته (پنجشنبه، هفتم شهریورماه) در موسسه آرمان هگمتان برگزار شد که در این مراسم  فرامرز سه دهی در بخش«کتاب سال شعر» و محمدرضا ترکی در بخش «جایزه ویژه انجمن علمی نقد ادبی ایران» به همراه برگزیدگان بخش استانی این جایزه معرفی شدند.

در این مراسم که اجرای آن را علیرضا بهرامی، عضو هیات داوران جایزه  «الوند» برعهده داشت،  ابراهیم خدایار – استاد دانشگاه و رایزن فرهنگی پیشین ایران در تاجیکستان – به عنوان رییس انجمن علمی نقد ادبی ایران، در سخنانی گفت: وقتی هنرمندی احساس می‌کند حادثه‌ای در درونش رخ داده که سزاوار انتقال از جهان ذهن به عین است، ناگزیر از ساختارهایی بهره می‌گیرد که فکر می‌کند می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. اینجاست که ذوق هنرمند با اجتماع گره می‌خورد. حال اگر شعر به عنوان محصول هنری بخواهد خود را از داوری دیگران دور نگه دارد، بعید نیست هیچگاه دیده نشود.

او افزود: اعطای تندیس ویژه انجمن نقد ادبی در کنار سایر جایزه‌های این جشنواره که با شاخص‌های خودش و به صورت کاملا مستقل اما در دل نهاد دانشگاه در حال انجام است، در این راستا است که اگر انجمن‌های علمی دانشگاهی در مسیر یادشده بتوانند به وظیفه ذاتی‌شان درست عمل کنند، مایه بخت و سعادت هستند.

برگزیدگان جایزه ادبی الوند معرفی شدند
برگزیدگان جایزه ادبی الوند معرفی شدند

سپس حسن گوهرپور  – دبیر جایزه الوند – در سخنانی اظهار کرد: یکی از دلایل شکل‌گیری جایزه ادبی الوند این بود که پیوندی بین شاعران همدانی خارج از استان و شاعران استان برای میزبانی از شاعران سراسر کشور ایجاد کند، یکی از چشم اندازهای ما این بوده و خواهد بود و امید داریم این اتفاق شکل بگیرد. برای رسیدن به بخشی از این هدف  در دوره دوم جایزه تلاش شد همگرایی‌ای بین شاعران استان همدان ایجاد شود، شکل‌گیری کمیته استانی یکی از گام‌های مهم این اتفاق بود.  کمیته استانی هم تصمیم گرفت بخش سوم جایزه با عنوان شاعر برگزیده استان را برنامه‌ریزی کند.

او در ادامه با بیان این‌که همدان باید در عرصه ملی و از منظر برگزاری جوایز ادبی نام و آوازه‌ای دیگر پیدا کند، گفت: جوایز بسیاری در سراسر کشور با موضوعات ادبی برگزار می‌شود، در همدان هم باید غیر از فعالیت‌هایی که نهادهای متولی فرهنگ انجام می‌دهند، بخش خصوصی هم دست به کار  شده و بخشی از کار را جلو ببرد، ما در جایزه ادبی الوند در جایگاه بخش خصوصی داریم وظایف خود را برای استان و نقش آن در کشور انجام می‌دهیم.

این عضو انجمن علمی نقد ادبی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های جایزه ادبی الوند تنوع سلیقه هاست، همان‌گونه که در انتخاب‌ها ملاحظه می‌کنید، هر بخش با سلیقه‌ای که در حوزه ادبیات دارد به شکل کاملا آزاد و مستقل، کتاب و شعر مورد نظر را انتخاب و معرفی کرده است. هیچ نهاد دیگری غیر از داوران در این انتخاب‌ها دست نداشته و نخواهد داشت.

گوهرپور در پایان با اشاره به تلاش‌های داوران در هر سه بخش، از تلاش‌های کمیته اجرایی جایزه، حامیان فرهنگی و همه همراهان آن تشکر کرد.

برگزیدگان جایزه ادبی الوند معرفی شدند
برگزیدگان جایزه ادبی الوند معرفی شدند

در پایان با حضور هیات داوران و جمعی از هنرمندان پیشکسوت همدانی چون حسن شیوا، احمد فتوت و علیرضا سهرابی، به همراه دکتر کارخانه‌ای، -رییس جمعیت هلال احمر استان همدان –  که سالن اجتماعات آن میزبانی مراسم پایانی را برعهده داشت ـ برگزیدگان دومین دوره جایزه الوند ـ که فعلا در شاخه شعر برگزار میشود ـ معرفی شدند.

فرامرز سه دهی با مجموعه شعر «فنجان شکسته در پاییز فروپاشی» از نشر آوای کلار به عنوان برگزیده تندیس «کتاب سال شعر» معرفی شد.

مسعود احمدی، ساجد فضل‌زاده و زهرا معماریانی با آثاری از نشرهای مروارید، نیماژ و حکمت کلمه، دیگر نامزدهای این بخش از جایزه ادبی الوند بودند.

 همچنین محمدرضا ترکی با مجموعه شعر «سال‌های بی ترانگی» از نشر شهرستان  به عنوان برگزیده تندیس ویژه «انجمن نقد ادبی ایران» معرفی شد.

  از حسنا محمدزاده با کتاب «پری روز»  نیز در این بخش تقدیر شد.

برگزیدگان جایزه ادبی الوند معرفی شدند
برگزیدگان جایزه ادبی الوند معرفی شدند

برگزیدگان بخش استانی جایزه «الوند» نیز به این شرح معرفی شدند:

برگزیده تندیس: محسن جعفری از ملایر

لوح تقدیر: کمال امرایی از همدان و لیلا اوحدی از ملایر.

همچنین از حدیثه یاری به عنوان کم سن‌ترین شرکت کننده جایزه به عنوان شاعر امید تقدیر شد.

داوران این دوره جایزه در بخش «انجمن علمی نقد ادبی ایران» و جایزه «کتاب سال» عبارت بودند از:  ابراهیم خدایار،  عیسی امن خانی، مرتضی بابک معین، محمود معتقدی، فرزاد آبادی برگزیده دور اول جایزه ادبی الوند –  و علیرضا بهرامی.

در بخش استانی هم کمیته تصمیم‌گیری شامل محمد صارمی شهاب، حجت یحیوی، زهره بهنام، فرهاد وفایی بودند. ناصر صارمی، نجمه نظری، محمد صارمی شهاب، حجت یحیوی، زهره بهنام و فرهاد وفایی هم آثار را در دو مرحله داوری کردند.

در این مراسم جمعی از هنرمندان، شاعران و مدیران فرهنگی پیشین همدان از جمله امیرشهاب رضویان، فریاد ناصری و جوادی (مدیرکل پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) حضور داشتند.

 اجرای دونوازی موسیقی تار و تنبک توسط علیرضا میرزایی و مصطفی کریمی – از نوازندگان همدانی – بخش دیگری از این مراسم بود.

شعرخوانی فرامرز سه دهی – برگزیده تندیس جایزه «کتاب سال شعر الوند» که از بهبهان در این مراسم حضور یافته بود، پایان بخش این مراسم بود.

پایان پیام

کد خبر : 133602 ساعت خبر : 2:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=133602
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات