میانکاله را صاف کردند و ۲ هزار هکتار نیزار و درختچه را از بین بردند

میانکاله را صاف کردند و ۲ هزار هکتار نیزار و درختچه را از بین بردند

سوال دیگر این است که آتش سوزیهای گاه و بیگاه در میانکاله چه ارتباطی با این زمین خواری می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی فرزاد علیزاده، فعال محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فعالین محیط زیست طی چندسال گذشته درگیر پرونده پروژه شهرک سازی آشوراده در محدوده ۲۲ هکتاری بودند، حال آنکه در بیخبری و سکوت مطلق مسئولان محیط زیست مازندران و بهشهر بهترین نیزارها و درختچه‌های گز که محل استراحت و تخمگذاری پرندگان نادر پناهگاه حیات وحش میانکاله بودند در حال تخریب و تغییر کاربری بود.

علیزاده تصریح کرد: با عقب نشینی آب دریا، عمدتا طی ۴ سال گذشته بخش عمده ای از ساحل جنوب خلیج گرگان از قره تپه و بهشهر تا کردکوی و بندر ترکمن در خواب غفلت مدیران سازمان جنگلها و مراتع و سازمان محیط زیست، تبدیل به زمین های کشاورزی عمدتا کاشت گندم و جو دیم شده است.

وی ادامه داد: عکس های ماهواره ای شدت این زمین خواری را در منطقه قره تپه بیشتر نشان می‌دهد (۱۰۰ قطعه زمین به مساحت تقریبی ۱۰۰۰ هکتار)، به طوری که عکس های هوایی که توسط حر منصوری فعال گردشگری و محیط زیست منطقه تهیه شده است، عمق فاجعه در این منطقه را تا بیش از ۲۰۰۰ هکتار برآورد می‌کند.

میانکاله را صاف کردند و ۲ هزار هکتار نیزار و درختچه را از بین بردند

تصویر هوایی از میانکاله
تصویر هوایی از میانکاله

این فعال محیط زیست تاکید کرد: زمین هایی که با عقب نشینی آب دریا، به نیزار و درختچه های گز تبدیل شده بودند و عمدتا محل زیستگاه و زادآوری پرندگان نادری همچون زنگوله بال، دراج، قرقاول خزری، فلامینگو، غاز خاکستری، طاووسک، چنگر، حواصیل، اردک سر سبز، ده ها گونه اردک مهاجر، قوی گنگ و فریادکش، پرستوی دریائی و… و. بود اکنون تبدیل به زمین کشاورزی شده است و هزاران لیتر سم و کود را وارد خاک کرده است.

میانکاله در آبان ۹۴
میانکاله در آبان ۹۴

علیزاده هشدار داد: تازه این آغاز تخریب و ویرانی منطقه ی مذکور است، چنانچه موارد مشابه را دیده ایم، دیری نمی گذرد که شاهد تغییر کاربری زمینهای کشاورزی خواهیم بود و به دنبال آن چه بسا شاهد سر بر آوردن شهرک ها و برج ها! خبر رسیده برخی از مدعیان زمینها پارا نیز فراتر گذاشته و با سند سازی و ادعای مالکیت بر زمینها پیش از اصلاحات ارضی (!) در حال فروش اراضی ملی پناهگاه هستند!

وی تاکید کرد: اداره کل محیط زیست استان مازندران خبر از تشکیل حدود ۲۰ پرونده قضایی و ورود دادستانی به این موضوع داده اند. هرچند که اخبار واصله حاکی از این است که پرونده های قضائی مفتوح در مورد زمین های حسین آباد بوده و ارتباطی با منطقه ی قره تپه که بیشترین حجم زمینهای تصرف شده در این منطقه است و بیشترین حجم زمین خواری و تغئیر کاربری در انها اتفاق افتاده است را ندارد.

میانکاله در سال ۱۳۹۸
میانکاله در سال ۱۳۹۸

سوال دیگر این است که آتش سوزیهای گاه و بیگاه در میانکاله چه ارتباطی با این زمین خواری می‌تواند داشته باشد؟

این فعال محیط زیست گفت: سوال اساسی اینجاست که طی چند سال گذشته چرا و چطور سازمان محیط زیست و مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله، جناب آقای یخکشی، که چندی پیش هم بعنوان محیط بان نمونه معرفی شدند، همینطور جناب اقای احدی رئیس اداره محیط زیست بهشهر متوجه این تخلف آشکار نشدند؟ و اساسا چگونه ممکن است که در بخش بزرگی از اراضی ملی تحت عنوان پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست کره تغییر کاربری اتفاق بیفتد و مسئولین امر از آن بی خبر باشند؟

علیزاده افزود: اداره کل محیط زیست استان مازندران ادعا می‌کند میانکاله مرز مشخصی ندارد و این درحالی است که از سالهای دور مرز پناهگاه حیات وحش میانکاله توسط بلوک های سیمانی به فواصل کوتاه (حدود ۵۰۰ متر) مشخص شده است. و نقشه های منطقه از سالهای دور در آرشیو سازمان موجود است.

وی ادامه داد: سوال دیگر این است که آتش سوزیهای گاه و بیگاه در میانکاله چه ارتباطی با این زمین خواری می‌تواند داشته باشد؟ آیا بار دیگر مسئولین خود را در مقابل عمل انجام شده توجیه خواهند کرد و با اظهار بی اطلاعی و نمی‌دانیم های مکرر خود را از عدم اقدام ِ به موقع مبرا خواهند ساخت؟ تا کی باید شاهدِ بلعیده شدن مناطق حفاظت شده و نوشداروی با تاخیر ِ مسئولین و متولیان امر باشیم؟

این فعال محیط زیست در پایان پرسید: وقت آن نرسیده که سازمان بازرسی و دادستان کل کشور در موضوع ورود کنند و دست زمین خواران را از منابع ملی این بکرترین تالاب بین المللی ایران که عناوینی چون پناهگاه حیات وحش، ذخیره گاه زیست کره و عضویت در تالابهای بین المللی کنوانسیون رامسر را با خود یدک می‌کشد کوتاه و مدیران خاطی را معرفی کنند؟

کد خبر : 136281 ساعت خبر : 10:46 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=136281
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات