اگر مازندرانی بماند سال ۲۰۲۲ پایتخت گردشگری کشورهای اکو می‌شود

اگر مازندرانی بماند سال ۲۰۲۲ پایتخت گردشگری کشورهای اکو می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی در روزهای اخیر مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مازندران اعلام کرد: این استان در سال ۲۰۲۲ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو انتخاب شد.

گرچه مسئولان مربوطه با اطمینان از وجود مازندرانی همچنان زیبا، آن را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو انتخاب کرده‌اند، اما با شناختی که ما ایرانی‌ها از خودمان داریم نباید به دوام این انتخاب چندان دلخوش بمانیم.

از خدا که پنهان نیست، از خودمان نیز، با این رویه‌ای که ما در پیش گرفته‌ایم مازندران ۲۰۲۲ قطعا با مازندران امروز بسیار تفاوت خواهد داشت؛ آن هم تفاوتی رو به زشتی و ویرانی.

روزانه دو هزار تن زباله در جنگل‌های شمالی دفن می‌شود. بوته‌کنى، احداث راه، زمین‌خواری، چراى بی‌رویه دام، شکار غیرمجاز و بهره‏‌بردارى از معادن موجب تخریب بخش وسیعى از زیست‏گاه‏‌های مازندران و محدودیت آنها شده است.

مشکلات پس‌ماند، انباشت و شیرابه زباله، آلودگی دریا و جنگل از مشکلات دیگر محیط زیستی مازندران است.

به گونه‌ای که مازندران یکی از پرچالش‌ترین استان‌های کشور از لحاظ زیست محیطی است و در مرز بحران.

اگر مازندرانی بماند

این حرف‌ها تکراری است. قصه پر غصه‌ای که نوروز به نوروز و تابستان به تابستان یادمان می‌آید و هی مسئولان هشدار می‌دهند و بعد در حین هشدار مجوز‌های ویلا‌سازی و برش درختان را صادر می‌کنند و فکری هم به حال زباله‌ها نمی‌کنند‌.

گرچه گردشگران عامل بسیاری از آلودگی‌های شمال کشور هستند، اما باید قبول کنیم که همانند بسیاری از مشکلات فرهنگی و مدیریتی که مسئولان مردم را عامل ایجاد آن‌ها می‌دانند، در زمینه آلودگی زیست‌محیطی در شمال کشور نیز دیوار کوتاه گردشگران شده است همان دیوار حاشای کم‌توجهی و عدم مدیریت مسئولان محیط زیست مازندران که همه مشکلات را بیندازند به گردن آن‌ها.

فقط مانده‌ام اگر محیط زیست مازندران تا سال ۲۰۲۲ تبدیل به “محیط نیست” شود ما مردم به همراه مسئولان قرار است از کدام دیوار حاشا بالا برویم تا پاسخی قانع‌کننده برای جامعه جهانی برای این همه بی‌توجهی و بی‌لیاقتی و مسئولیت‌ناپذیری ما باشد.

پیشنهاد من این است که اگر راهی برای حل بحران آلودگی‌های شمال کشور نداریم حداقل دیوار حاشا و بی‌لیاقتی را کمی پهن‌تر کنیم که همگی رویش جا شویم.

پایان پیام

کد خبر : 139163 ساعت خبر : 2:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=139163
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات