زادروز محمدرضا شفیعی کدکنی سراینده به کجا چنین شتابان

زادروز محمدرضا شفیعی کدکنی سراینده به کجا چنین شتابان

پایگاه خبری گلونی بهاره حاصلیان: ۱۹ مهرماه زادروز استاد بزرگوار و گرانقدری است که با نام بردن از او ناخودآگاه تواضع و فروتنی‌اش تداعی می‌گردد.

۱۹ مهرماه زادروز استاد «شفیعی کدکنی» است که به قول استاد عبدالحسین زرین کوب، محققی راستین در شعر و شاعری است. اما خودش متواضعانه می‌گوید که از دانشجویانش می‌آموزد و به عشق آنها به کلاس درس می‌رود.

زادروز محمدرضا شفیعی کدکنی

نام م. سرشک که می‌آید ناخودآگاه یاد سه‌شنبه‌های شلوغ و پرازدحام دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تداعی می‌شود که دانشجویان مشتاق به دلیل کمبود جا یا روی زمین نشسته‌اند و یا جلوی در ایستاده‌اند تا از دریای وجود استاد قطره‌ای دریافت کنند و کلاسی بسیار متفاوت با سایر کلاس‌ها را تجربه کنند.

در روز کلاس که به تعبیر خود دانشجویان سه‌شنبه‌های «دوست داشتنی» نامیده می‌شود، استاد سخنرانی نمی‌کند. او همانند یک میزبان مهربان و به رسم ادب تنها پاسخ پرسش‌های دانشجویان را مهربانانه پاسخ می‌دهد.

سراینده به کجا چنین شتابان

حضور افراد در کلاس‌ها نیز، فقط محدود به دانشجویان نمی‌شود. در سه‌شنبه‌های دوست داشتنی ورود همه افراد علاقمند به ادبیات آزاد است. و حتا اگر در این کلاس‌های شرکت کرده باشید، افراد شاخصی همچون مرجان شیرمحمدی، همسر بهروز افخمی را خواهید دید.

نام شفیعی کدکنی با نام گون تنها و دست و پا بسته‌ای عجین شده است، که از نسیم سبکبال آرام می‌پرسد، به کجا چنین شتابان؟ دل من گرفته زین جا.

او شاعری اجتماعی است که در اشعارش به خوبی تصویری از جامعه ایرانی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ خورشیدی را بازتاب داده‌ است.

در انتها او را نه فقط به واسطه ادبیات و شعر فارسی که به خاطر علاقه او به عرفان و نقد ادبی می‌شناسیم.

خداوند او را برای فرهنگ و ادبیات و عرفان و فقه و شعر فارسی حفظ نماید!

پایان پیام

کد خبر : 139593 ساعت خبر : 9:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=139593
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات