مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

به گزارش پایگاه خبری گلونی محسن ارسلانی دکتری دیرینه اقلیم شناسی و کنشگر محیط زیست نوشت:

مجتمع کشت و صنعت لرستان از آن دست صنایعی است که ورشکستی آن ظلم بزرگی به مردم لرستان بود.

در اوج رونق آن معیشت تعداد زیادی از مردم لرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته بود.

بعد از فراز و نشیب‌های طولانی و گاه تلخ، این مجتمع ظاهرا به بخش خصوصی برای احیا و راه اندازی واگذار شده است.

برای اینجانب که بستگانم در این مجتمع قبل از ورشکستگی آن شاغل بوده و در دوران کودکی چندین بار سوله‌های بزرگ آن را از نزدیک دیده‌ام، راه اندازی مجدد آن بیشتر شادی‌آفرین بود.

اما متاسفانه دیری نپائید که تعرض به کوه و جنگل و تپه‌های اطراف آن در قالب دیوار کشی وسیع به دور کوه و جنگل‌های اطراف آن و الحاق آن ها به مجتمع کشت و صنعت تلخی بی‌پایانی به کام دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست لرستان روانه کرد.

اعتراض چندین باره مردم محلی ساکن روستاهای اطراف به این تخریب نه تنها راه بجایی نبرد بلکه با تهدید نیز مواجه شدند!

مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید
مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

تلخ‌تر از ماجرای این کوه خواری توسط مالک جدید مجتمع کشت و صنعت خرم آباد، سکوت فاجعه بار اداره کل منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست استان لرستان به عنوان متولیان منابع طبیعی و محیط زیست استان در برابر این تغییر کاربری است.

مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید
مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

کوه خواری و تخریب درختان بلوط و زیستگاه جاندارن این منطقه در حالی اتفاق می‌افتد و باعث تعجب و افسوس مردم محلی شده است که پاسگاه محیط بانی یافته در فاصله چند صد متری آن واقع شده است و در برابر دیدگان محیط بانان، درختان بلوط برای دیوار کشی به دور این کوه قطع می‌شوند و زیستگاه پرندگان و جانداران مختلف با این حصار کشی و تغییر کاربری تخریب می‌شود.

دغدغه مسئولین ارشد استان برای راه اندازی مجدد این مجتمع ارزشمند است ولی این که کوه و تپه‌های اطراف این مجتمع با پوشش جنگلی غالب بلوط اینگونه تغییر کاربری داده شوند اشتباه بزرگی است.

اینجانب بارها از منطقه مورد نظر بازدید کرده‌ام و از نزدیک شاهد تنوع گونه‌های درختی و جانوری این منطقه بوده‌ام.

بسیار باعث تاسف هست که به این کوه با چنین غنایی از پوشش گیاهی و جانوری تعرض شده است و این رویشگاه و زیستگاه ارزشمند در سکوت مسئولین متولی منابع طبیعی و محیط زیست استان لرستان در حال نابودی است.

با توجه به خواسته مردم منطقه برای جلوگیری از تخریب کوه کمر زرد به واسطه تغییر کاربری آن توسط مجتمع کشت و صنعت خرم آباد، از دادستان محترم استان لرستان که بارها بر اجرای قانون در برابر تغییر کاربری ها و تعرض به منابع طبیعی تاکید کرده‌اند بعنوان مدعی العموم درخواست می‌شود که به طور جدی در برابر این کوه خواری و تخریب و تغییر کاربری منابع طبیعی در این منطقه بایستند و ضمن مکلف کردن مالک مجتمع به انجام فعالیت در محدوده مشخص شده قبلی، مانع تخریب بیشتر این منطقه شوند.

همچنین لازم هست که ادارات منابع طبیعی و محیط زیست استان به‌ عنوان متولیان اصلی، در این زمینه به افکار عمومی پاسخگو باشند که به موجب کدام قانون اجازه واگذاری این کوه به مجتمع کشت و صنعت خرم آباد را برای تغییر کاربری داشته‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 137944 ساعت خبر : 8:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=137944
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

بمیرید بهتر از این بچه بازیتونه مردم دارن از گرسنگی می می رن بعد یه بنده خدایی چند هزار خانواده رو مشغول کرده بعد یک مشت لاشخور هر روز براش مشکل درست می کنید بلوط تو سرتون بخوره حالا بلوط این ورردیوار یا اون ور دیوار شما چرا زورتون داره قطعا شما نه دوست ذار طبیعت و نه مردم لرستان بلکه مشتی عقب افتاده بیش نیستید

بلوط سرمایه ملی و طبیعی مردم لرستان می باشد و نباید به هیچوجه و با هر بهانه ای این سرمایه ارزشمند از بین برود در تمام کشورهای دنیا با پیشرفت صنایع بصورت کارشناسی شده از منابع طبیعی محافظت میشود ولی کشت و صنعت خرم آباد بصورت ناشیانه کمر به نابودی این گنج گرانبها را دارد ما مردم لرستان از این سیستم غیر کارشناسی شکایت داشته و از مسئولین خواستار رسیدگی جدی و عدم چشم پوشی از این جنایات وحشتناک را داریم.نابود باد ویرانگران بلوطهای لرستان.