نرخ تورم نیز مانند زندگی بالا و پایین دارد؛ قیمت اقلام خوراکی در شهر

نرخ تورم نیز مانند زندگی بالا و پایین دارد؛ قیمت اقلام خوراکی در شهر

پایگاه خبری گلونی سمیه باقری حسن‌کیاده: نرخ تورم است دیگر؛ بالا و پایین بسیار دارد، درست عین زندگی. البته بالای نرخ تورم کلا خیلی بیشتر از پایینش خودنمایی می‌کند و جای نیازهای اساسی و لوکس را برای خریدار چنان جابه‌جا می‌کند که هیچ اقتصاد‌دان منصفی بی کشیدن آه و ریختن اشک، از ته دل درباره‌اش نمی‌نویسد.

نمونه‌اش را می‌خواهید؟ همین هندوانه خودمان. تابستان رفته قاطی کالاهای اساسی و ارزان شده و چای هم که اساسی‌تر از آن بوده ۳۳درصد گران شده و لابد توهم لوکس بودن هم برداشته است.

البته که این توهم چای هم دولت مستعجل است و هندوانه به یلدا نرسیده چنان گران شود که خودمان محترمانه در رده کالاهای لوکس قرارش می‌دهیم و “در صدر می‌نشانیمش و عزت می‌نهیمش”. و آن وقت هی چای ۱۰ درصد ارزان شده می‌خوریم و از ذوق ارزان‌ شدنش شب‌ها نمی‌خوابیم!

البته حالا که دارم خبر‌ تلخ افزایش قیمت چای را می‌دهم بگذارید همه‌اش را بگویم دیگر.

نرخ تورم نیز مانند زندگی بالا و پایین دارد

اساس آخرین گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی در خردادماه سال ۹۸، ۳۵ هزار و ۳۴ تومان شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶.۱ درصد افزایش داشته است؛ به طوری که در خردادماه سال ۹۷ قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی ۲۳ هزار و ۹۸۴ تومان بود.

گزارش ها حاکی است نیاز مصرفی چای کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن است که از این میزان ۷۵ هزار تن از محل واردات و ۲۵ هزار تن از تولید داخلی تامین می‌شود که نشان می‌دهد سهم چای خارجی در بازار داخلی سه چهارم سرانه مصرف و چای داخلی ما سهم یک چهارمی در این بازار را دارد.

افزایش قیمت چای در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دور از تصور نبود.

و اما قیمت چای خارجی احمد عطری و چای خارجی دو غزال ۵۰۰ گرمی در تیر ماه امسال به ترتیب ۴۶هزار و ۲۵۹ و ۴۷ هزار و ۵۸۴ تومان بوده که در مرداد ماه به ۶۳ هزار و ۲۷۴ و ۶۳ هزار و ۷۳۶ تومان رسیده است.

لازم به ذکر است که از بین این ۵۶ قلم کالا، قیمت ۱۹ کالا در مرداد ماه نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشته است که هندوانه با کاهش ۳۱ درصد در صدر کاهشی‌ها قرار داشته‌ است.

پایان پیام

کد خبر : 140164 ساعت خبر : 10:04 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=140164
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات