دبیر کمیته حافظه جهانی یونسکو از تصمیم برای جهانی کردن نت‌های موسیقی همایون خرم خبر داد

دبیر کمیته حافظه جهانی یونسکو از تصمیم برای جهانی کردن نت‌های موسیقی همایون خرم خبر داد

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد: با مطرح کردن پیشنهاد از سوی خانواده همایون خرم، نت‌های موسیقی این هنرمند فقید در دبیرخانه کمیته حافظه‌ جهانی در سازمان اسناد بررسی و در صورت تایید، در این فهرست ثبت می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی ایسنا نوشت: همزمان با روز جهانی «میراث دیداری و شنیداری» سه شنبه ۱۴ آبان، بابک شهرستانی – شاگرد بلاواسطه‌ همایون خرم – با  ویولن او، چند نت موسیقی از خرم را در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازاجرا کرد و در کنار آن تصاویری از اجراهای همایون خرم به تصویر کشیده شد.

اشرف بروجردی – رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران – در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قصد داریم نت‌نوشته‌های همایون خرم را در فهرست برنامه حافظه جهانی ثبت کنیم.

دبیر کمیته حافظه جهانی ادامه داد: برای ثبت این آثار در فهرست حافظه جهانی یونسکو، نخست باید پیشنهاد مطرح شود، سپس با بررسی آن در کمیته حافظه جهانی، برای ثبت آن تصمیم‌گیری شود، که در صورت تایید این آثار نخست باید در فهرست حافظه‌ ملی ثبت شوند، سپس به فهرست منطقه‌ای و در نهایت به فهرست جهانی حافظه‌ جهانی یونسکو اضافه می‌شوند.

رضا خرم – فرزند همایون خرم – نیز در سخنانی گفت: ثبت ملی نُت‌نوشته‌های همایون خرم اتفاق بزرگی است. پدرم همیشه شاکر بود که در موسیقی بعد از عارف، شیدا، ابوالحسن صفا و روح الله خالقی فعالیت کرده است.

او تاکید کرد: هنوز برخی از نت‌ها و نوشته‌های همایون خرم موجود است و خانواده برای ثبت آن‌ها در فهرست میراث ملی و جهانی توان خود را به کار می‌برد.

به گزارش ایسنا، در آیین گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری؛ گروه موسیقی لیام نیز قطعاتی با سازهای کوبه‌ای و نی‌انبان اجرا کرد که در این زمینه نیز بروجردی به ایسنا گفت: این ساز بادی نیز به عنوان یک میراث شنیداری و دیداری و با توجه به قدمت و سابقه‌ آن در شهرهای جنوبی کشور آن‌قدر اهمیت دارد که در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.

نی‌انبان به دلیل فراگیری‌اش در گستره‌ی ملی در سطح کشور و جزایر خلیج‌فارس، ۲۲ مهر ۱۳۹۴ با عنوان «مهارت ساختن و نواختن نی‌انبان در گستره‌ ملی» با شماره‌ ۷۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اکنون مقدمات برای ثبت جهانی این ساز بادی برای ثبت در فهرست میراث جهانی فراهم‌تر است.

امیرهمایون خرم، نوازنده‌ ویولن، موسیقی‌دان و آهنگساز، یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود، او آهنگ‌ساز برنامه‌های موسیقی ایرانی و برنامه گلها، استاد دانشکده موسیقی ملی، دارای درجه یک هنری معادل مدرک دکترا از شورای ارزشیابی هنرمندان ایران، رهبری ارکستر سازهای ملی و عضویت در شورای عالی موسیقی رادیو را نیز در رزومه کاری خود داشت.

درباره‌ وی همچنین چهار کتاب «غوغای ستارگان» (خاطرات هنری مهندس همایون خرم)، «ردیف اول چپ کوک»، «ردیف دوم راست کوک؛ شامل تعدادی از پیش‌درآمدها، چهارمضراب‌ها و رِنگ‌ها» و «چهارمقام ردیف‌ها و چهارمضراب‌های مهندس همایون خرم در ماهور، چهارگاه، همایون و اصفهان» تالیف شد.

پایان پیام

کد خبر : 142068 ساعت خبر : 1:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=142068
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات