رمزهای یکبار مصرف برای کارت‌های بانکی، راهی که شاید جلوی هک شدن حساب‌ها را بگیرد

رمزهای یکبار مصرف برای کارت‌های بانکی، راهی که شاید جلوی هک شدن حساب‌ها را بگیرد

پایگاه خبری گلونی بهاره حاصلیان: سریال کارتونی «کارآگاه گجت» را به یاد دارید؟ در این سریال آقای رئیس هر بار مأموریت کارآگاه گجت را به شیوه‌ای خلاقانه به اطلاع او می‌رساند.

بعد از اطلاع رسانی نیز برگه شرح مأموریت خودبه‌خود منفجر می‌شد.

دلیلش هم آن بود که کارآگاه گجت از نظر شخصیتی بسیار شلخته و دست و پا چلفتی بود و اگر نامه‌های مأموریت منهدم نمی‌شدند، احتمال داشت مأموریت‌ها لو برود و دستشان برای «کولا» رو شود!

مشابه این داستان، ماجرای کارت‌های بانکی و رمزهای آن‌ها و به طبع آن سواستفاده‌هایی که به صورت اینترنتی از حساب‌ها می‌شود را داریم.

آنقدر عده‌ای با وجود تمام توصیه‌های ایمنی، در حفظ و نگهداری رمز خود کوشا نبودند که بانک مرکزی مجبور به طراحی رمز یکبار مصرف شد.

رمزهایی که دق به دقیقه و هنگام استفاده از کارت‌های بانکی به روزرسانی می‌شود و رمز قبلی منهدم نمی‌شود بلکه فقط فاقد اعتبار می‌گردد.

البته شاید شما از آن دسته افراد نامحتاط در حفظ رمز بانکی‌تان نباشید اما به نظر می‌رسد هکرهای حساب‌های اینترنتی و یا «کولا»های داستان کارآگاه گجت بسیار پیشرفته شده‌اند به طوریکه طراحی رمزهای یکبار مصرف و یا اصطلاحاً «رمز پویا» لازم و ضروری است.

گفته شده است که ایجاد این رمزها از طریق الگوریتم پیچیده‌ای امکانپذیر است که دسترسی هکرها به آن امکانپذیر نیست.

به این ترتیب تا دیماه سال جاری فرصت دارید که به بانک صادر کننده کارت بانکی خود مراجعه کنید تا آن بانک مقدمات فعال شدن سامانه صدور رمز پویا را برای شما انجام دهد.

بعد از آن دیگر لازم نیست به بانک مراجعه کنید. در هر بار تراکنش یک رمز جدید به صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

البته توجه داشته باشید فقط رمزی که روی کارت‌های بانکی‌تان نوشته شده است و به «رمز دوم» معروف است، قرار است به صورت رمز دوم یکبار مصرف در بیاید.

وگرنه آن رمزهای همیشگی که به فروشنده‌ها اعلام می‌کنید سرجایشان هستند و n بار مصرف باقی می‌مانند.

پایان پیام

کد خبر : 142525 ساعت خبر : 2:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=142525
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات