کیهان کلهر برنده جایزه جهانی وومکس ٢٠١٩ شد

کیهان کلهر برنده جایزه جهانی وومکس ٢٠١٩ شد

کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کمانچه و سه‌تار، جایزه جهانی موسیقی «وومِکس» امسال را برنده شدە است.‏

در وب‌سایت وومکس، دلیل اهدای این جایزه به کیهان کلهر «تسلط و یگانگی مهارت این نوازنده چیره‌دست کمانچه در نوآوری و خلق زبان‌های موسیقایی نو و رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان» ذکر شده است.

جایزه وومکس که به‌ عنوان جایزه جهانی موسیقی اکسپو شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۹ تأسیس شده و هر سال، همزمان با رویداد وومکس (رویداد نمایشگاهی موسیقی جهان) جایزه‌ای به یک نفر که شایسته این عنوان در جهان است داده می‌شود.

این جایزه امروز پنجم آبان، در مراسم بیستمین سالگرد تأسیس وومکس، در فنلاند به کیهان کلهر اهدا شد.

کیهان کلهر در سال ۹۵ با گروه راه ابریشم جایزه «گرمی» را هم برده است.

کیهان کلهر مرد سال ۲۰۱۹

در این دوره از اکسپوی جهانی موسیقی وومکس جایزه این رویداد جهانی به کیهان کلهر تعلق گرفت.

با اعلام رسمی وب‌سایت وومکس (womex.com)، برگزارکنندگان رویداد وومکس، ضمن ابراز شعف و خوشحالی از اهدای این جایزه با افتخار به کیهان کلهر، آن را به دلیل تسلط و یکانگی مهارت این ویرتئوز کمانچه، در نوآوری و ایجاد زبانهای جدید هیجان‌انگیز موسیقی و برای رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان به کیهان کلهر از ایران اهدا می‌نمایند.

این سایت در توصیف هنر کمانچه‌نوازی کیهان کلهر نوشته است:

«برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامیکه می‌نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند. کیهان کلهر در طول زندگی حرفه‌ای خود با بهترین نوازندگان جای جای ایران همکاری کرده و موسیقی اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است و با موزیسین‌های سایر فرهنگ‌ها نیز با زبان موسیقی دیالوگ داشته است ازجمله شجاعت حسین خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ از این رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند.»

کیهان کلهر برنده جایزه جهانی

وب سایت رسمی وومکس آورده است: ۲۷ اکتبر امسال مصادف با پنجم آبان و در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس وومکس، این جایزه در فنلاند به کیهان کلهر تقدیم خواهد شد.

و طی مراسمی کیهان کلهر همراه با اردال ارزنجان نوازنده باغلاما بر روی سن به اجرا خواهند پرداخت.

لازم به توضیح است در سال ۲۰۱۶ نیز رویداد جهانی وومکس میزبان اجرای مشترک این دو هنرمند از ایران و ترکیه بوده است که آلبوم آن نیز با نام «باد» پیش‌تر توسط شرکت معتبر و پرآوازه ECM منتشر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 141289 ساعت خبر : 4:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=141289
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات