درختان جنگل هیرکانی تقدیرشان ایستادن است و ایستادن

درختان جنگل هیرکانی تقدیرشان ایستادن است و ایستادن

پایگاه خبری گلونی سمیه باقری حسن‌کیاده: تقدیرشان ایستادن است و ایستادن. این که قد برافرازند و فخر بفروشند به آدمیانی که هر چه تلاش کنند قدشان به بلندی آنها نمی‌رسد و بیشترشان هر چه در این عمر کوتاه بدوند جز یک بار متولد شدن را تجربه نمی‌کنند.

سخت است که در «برگ‌نوشت»ت فقط ایستادن نوشته باشند. اینکه چهل میلیون سال بایستی و در مقابل بادهای وحشی و باران‌های سیل‌آسا و بشر خودخواه، تاب بیاوری و خم به قامتت نیاوری.

درختان جنگل هیرکانی

عکس‌های انوشه میرمجلسی

شمال که بروید و حدود ۸۰۰ کیلومتر از آستارا تا شرق گرگان برانید، تازه توانسته‌اید بخش باریکی از ۸.۱ میلیون هکتار از جنگل‌های هیرکانی را ببینید.

فسیل زنده، موزه طبیعی، تنها دو نام دیگر از چندین نامی‌ است که زمین‌شناسان بر پیرترین جنگل دنیا در ایران، نهاده‌اند.

جنگل‌های هیرکانی بازماندگان زیبای دوران سوم زمین‌شناسی و عصر یخبندان هستند.

پس اگر دلتان خواست که از حال و هوای زندگی دایناسورها سر در بیاورید، بد نیست که گشتی در داخل جنگل‌های شمال بزنید و پر پرواز پرنده ذهن‌تان را هم آزاد کنید تا کمی از حال خوش دایناسورهای چهل میلیون سال قبل را حس کنید. غبطه دایناسور جماعت را نخورده بودیم که در این جنگل حتما خواهیم خورد!

درختان این موزه طبیعی از نوع مختلط پهن برگ است که با آب و هوای نیمه مدیترانه‌ای و مرطوب سازگارند.

جهت اطلاع چوب‌بر‌ها عرض می‌کنم که این جنگل‌ها پر است از درختان راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک، شمشاد که البته به صورت حفاظت شده هستند و دستتان بهشان نمی‌رسد.

این منطقه با نادرترین گونه‌های جانوری و داشتن نزدیک به ۶۰ گونه پستاندار، ۳۴۰ گونه پرنده، ۶۷ گونه ماهی، ۲۹ گونه خزنده و ۹ گونه دوزیست به عنوان یکی از منحصر به فردترین اکولوژی‌های جهان معرفی شده است.

پاییز است و فصل شاعری و عاشقی و عکاسی و رنگ. هر چه شاعران واژه دارند برای عاشقانه سرودن و هر چه عکاسان ذوق دارند برای عکاسی، هزاران برابرش هیرکانی رنگ دارد برای دلبری و برگ دارد برای ریختن.

اگر دلتان کمی رنگ و بوی زندگی می‌خواهد، اگر کمی آرامش می‌خواهید، هیرکانی همان‌جاست که حتی با خزانش رنگ و روح زندگی را به جان‌تان می‌ریزد.

بروید و چشم‌های‌تان را با رنگ‌های نقاشی زیبای خداوند بشویید بلکه زندگی را بشود با همه رنگ‌های کدرش زیبا دید.

یادمان نرود که در هیرکانی هر برگی «دفتری است معرفت کردگار».

پایان پیام

کد خبر : 143807 ساعت خبر : 1:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=143807
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات