شهر حلب ما ایرانی‌ها کجاست؟ برای دیدن این شهر باید به زنجان سفر کنید

شهر حلب ما ایرانی‌ها کجاست؟ برای دیدن این شهر باید به زنجان سفر کنید

به گزارش پایگاه خبری گلونی اکثر ما با شنیدن نام حلب به یاد شهری در سوریه می‌افتیم.

اما جالب است بدانید در ایران هم شهری با همین نام داریم. این شهر در استان زنجان قرار دارد. استانی پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی.

این شهر مرکز بخش حلب در شهرستان ایجرود است. جمعیت این شهر بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۱٫۲۰۶ نفر بوده‌است.

اهل حلب به زبان تاتی صحبت می‌کنند. زبان تاتی از دسته زبان‌های ایرانی شاخه شمال غربی است. این زبان نزدیک به زبان فارسی است و به زبان‌های گیلکی، لری و تالشی شباهت بیشتری دارد.

حلب کجاست؟

شهرستان ایجرود از ۲ بخش با نام‌های بخش حلب و بخش مرکزی شهرستان ایجرود، ۴ دهستان با نام‌های ایجرود پایین، ایجرود بالا، گلابر و سعیدآباد و ۲ شهر با نام‌های حلب و زرین‌آباد تشکیل شده است.

بخش حلب دروازه ورودی استان زنجان است که ازسمت غرب با وسعت ۴۲۰ كيلومترمربع با استان كردستان همسايه بوده و از نظر جغرافيايي جزو مناطق كوهستانی محسوب می‌شود.

از ویژگی‌های این شهر می‌توان به استقرار در کنار رودخانه حلب، تپه ماهوری بودن محل شکل‌گیری آن، عبور جاده ارتباطی زنجان – بیجار از وسط آن، دو تکه بودن محدود شهری آن و مرکزیت خدماتی روستاهای اطراف اشاره کرد.

از شهرستان‌های دیگر استان زنجان می‌توان به ابهر، خدابنده، خرمدره، زنجان، سلطانیه، طارم و ماهنشان اشاره کرد. شهرستان ابهر با مرکزیت شهری به همین نام شناخته می‌شود.

این شهرستان دربرگیرنده یک بخش با نام بخش مرکزی شهرستان ابهر، ۴ دهستان با نام‌های ابهر رود، حومه (ابهر)، درسجین، دولت‌آباد و صائین‌قلعه است.

شهر‌های شهرستان ابهر با نام‌های ابهر، صائین‌قلعه و هیدج شناخته می‌شوند. شهر ابهر با لقب دروازه آذربایجان شناخته می‌شود. این شهر در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق زنجان قرار گرفته است.

در سفر به زنجان حتماً سری هم به شهر حلب ایرانی بزنید و از آب و هوا و طبیعت این منطقه لذت ببرید.

پایان پیام

کد خبر : 144533 ساعت خبر : 9:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=144533
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات