عوامل موثر در قیمت گذاری بلیط قطار

عوامل موثر در قیمت گذاری بلیط قطار

معمولا افراد با توجه به مقصد و هزینه‌ای که برای سفر در نظر گرفته‌اند از یکی از وسایل حمل و نقلی مانند خودرو شخصی، قطار، اتوبوس یا هواپیما استفاده می‌کنند.

سفر با قطار طرفداران زیادی دارد و خیلی از افراد ترجیح می‌دهند در مسافت‌های طولانی به جای استفاده از هواپیما که بلیط آن در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقلی بسیار گران‌تر است از قطار استفاده نمایند.

افرادی که تجربه سفر با قطار را دارند می‌دانند این سفر بسیار لذت بخش است زیرا در طول مسیر می‌توانند از دیدن طبیعت زیبا و مناظر چشم نواز لذت ببرند.

قطار های مختلفی در ناوگان ریلی کشور مشغول به فعالیت هستند و قیمت بلیط هر کدام از آن ها متفاوت است.

با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های این قطارها و نحوه قیمت گذاری بلیط آن ها بیشتر آشنا شوید.

عوامل موثر در قیمت گذاری بلیط قطار

شرکت‌های حمل و نقلی متفاوتی وجود دارند که با ارائه انواع مدل‌های قطار خود در ناوگان ریلی کشور به امر جابجایی کالاها و افراد مشغول هستند.

از جمله قطارهای مشهور در ایران می‌‌توان به انواع قطارهای رجا، فدک و .. اشاره نمود که هر کدام با توجه به درجه بندی که دارند دارای امکانات رفاهی مختلفی هستند.

بلیط رجا و بلیط سایر قطار ها علاوه بر اینکه به صورت سیستمی ارائه می‌شوند در بعضی از مسیرها به صورت چارتری ارائه می‌شوند.

بلیط‌های قطار چارتری دارای قیمت‌های مختلفی هستند و اگر موفق شوید بلیط های لحظه آخری قطار برای مقصد مورد نظرتان را پیدا کنید می‌توانید سفر ارزان قیمتی را تجربه نمایید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت بلیط قطار

عوامل موثر در قیمت گذاری بلیط قطار
عوامل موثر در قیمت گذاری بلیط قطار

بلیط قطار نیز همانند بلیط هواپیما و سایر وسایل نقلیه در اثر عوامل مختلفی تغییر می‌کند و یکسان نیست.

از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت این بلیط ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

درجه قطار

قطار ها بر اساس امکانات رفاهی که دارند وخدماتی که ارائه می‌دهند مانند امکانات منحصر به فردی که داخل هر کوپه وجود دارد، اینترنت، رستوران و کافی شاپ، منویی که از تنوع بالایی از انواع دسر، نوشیدنی و غذاهای مختلف برخوردار باشد و غیره درجه‌بندی می‌شوند و قطارهای درجه یک در مقایسه با قطارهای درجه دو و سه دارای بلیط هایی با قیمت بالاتری هستند و مسافران احساس بهتری در آن ها خواهند داشت.

زمان بندی خرید بلیط قطار

بلیط قطارهایی که به صورت پیش فروش از مدتی قبل فروخته شده‌اند در مقایسه با بلیط هایی که فقط چند روز تا تاریخ حرکت قطار آنها مانده است قیمت پایین تری دارند و به صرفه تر هستند.

از این رو اگر قصد سفر با قطار را دارید به شما توصیه می‌کنیم که از مدتی قبل برای رزرو بلیط قطار اقدام نمایید.

هزینه سوخت قطار

از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت بلیط قطار میزان مصرف و قیمت سوخت قطار و همچنین فاصله مبدا و مقصد است که رابطه مستقیمی با قیمت نهایی بلیط قطار دارد. هر چقدر که مسافت طولانی‌تر باشد قیمت بلیط قطار آن نیز بیشتر است.

بیمه و خدمات

نوع بیمه‌ای که شرکت حمل و نقل ریلی برای مسافران قطارهای خود با آن قرار داد بسته است و مسائلی را که تحت پوشش قرار می‌دهد و همچنین خدماتی که پرسنل در طول مسیر ارائه می‌دهند نیز بر قیمت بلیط موثر است.

عوامل موثر در قیمت گذاری بلیط قطار

کوپه های قطار

خرید بلیط قطار
خرید بلیط قطار

کوپه‌های قطارها دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند و معمولا ۴ نفره و ۶ نفره هستند و کوپه‌هایی که ظرفیت کمتری دارند دارای قیمت بالاتری هستند و معمولا به صورت خانوادگی رزرو می‌شوند. توجه داشته باشید تعداد تخت ها و امکانات داخل کوپه‌ها نیز تاثیر گذار هستند بر قیمت نهایی بلیط.

روز حرکت قطار

روز و تاریخ حرکت قطار بر قیمت بلیط قطار موثر است. در برخی از ایام سال مانند تعطیلات عید نوروز، ایام شهادت و مناسبت‌ها تقاضا برای بلیط قطار بیشتر می‌شود در نتیجه قیمت بلیط آن نیز تا حدودی افزایش می‌یابد. همچنین قطارهایی که در روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل مانند پنج شنبه و جمعه حرکت دارند در مقایسه با قطارهایی که در طول هفته حرکت دارند دارای بلیط هایی با قیمت بالاتری هستند.

هزینه‌های جانبی

علاوه بر این هزینه‌ها شرکت ارائه دهنده قطار برای هرمسیری که قطار طی می‌کند و مسافران و کالاها را به مقصد می‌رساند مبلغی از هزینه بلیط قطار را برای پرسنل بخش پشتیبانی و خدمات آنها و خرابی‌های که ممکن است برای قطار اتفاق بیوفتد اختصاص می‌دهد.

همانطور که مشاهده می‌کنید عوامل مختلفی تعیین کننده قیمت بلیط قطارها هستند.

هزینه بلیط قطار برای سنین مختلف

 هزینه بلیط قطار برای تمامی سنین یکسان نیست و خانواده ها برای  نوزادان زیر ۲ سال خود فقط باید ۱۰ درصد هزینه بلیط را بپردازند در حالی که برای کودکان ۲ تا ۱۲ ساله خود موظف به پرداخت ۵۰ درصد هزینه بلیط هستند و سایر اعضای خانواده که سن آن ها خارج از این محدوده است هزینه اصلی بلیط برای آن ها محسوب می‌شود. با این وجود سفر با قطار در عین راحتی می‌تواند مقرون به صرفه نیز باشد.

خرید بلیط قطار

مسافرانی که قصد سفر با قطار را دارند می توانند به صورت حضوری از طریق مراجعه به آژانس‌های مسافرتی و یا به صورت آنلاین از طریق مراجعه به وب سایت‌های ارائه دهنده بلیط برای رزرو بلیط قطار اقدام نمایند.

در روش حضوری کارمند فروش بلیط به شما کمک می‌کند با توجه به شرایطی که در نظر دارید بلیط قطار مناسب را خریداری نمایید.

امروزه بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از روش غیر حضوری و آنلاین به منظور تهیه بلیط استفاده نمایند، زیرا می‌توان در هر موقعیت و مکانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مراجعه به وب سایت ها برای رزرو بلیط اقدام کرد و نیازی به ماندن در ترافیک و صف‌های طولانی خرید بلیط نخواهد بود.

در روش آنلاین با مراجعه به وب سایتی مانند مستر بلیط و وارد نمودن تاریخ رفت و برگشت و مقصد می‌توانید لیستی از بلیط‌های سیستمی و چارتری از انواع قطارها با درجه ۱و۲و۳ را مشاهده نمایید و قیمت و خدمات آن ها را با یکدیگر مقایسه نمایید و پس از آنکه تصمیم به خرید بلیط گرفتید از طریق یکی از درگاه‌های بانکی پرداخت الکترونیکی را انجام دهید و بلیط قطار را رزرو نمایید.

استرداد بلیط قطار

بلیط قطار در صورتی که سیستمی باشد امکان استرداد آن وجود دارد و با توجه به زمان اعلام استرداد میزان جریمه کنسلی متفاوت خواهد بود.

اگر قصد استرداد بلیط یا تغییر تاریخ آن را دارید بهتر است هر چه سریعتر اقدام نمایید تا هزینه کمتری از بلیط شما سوخت شود. پس از کسر هزینه کنسلی مابقی هزینه بلیط به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

پایان پیام

تبلیغ در گلونی

کد خبر : 143163 ساعت خبر : 1:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=143163
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات