پیش فروش کالای فرهنگی پدیدهای است که از بساز بفروشی برداشت شده است
پیش فروش کالای فرهنگی پدیدهای است که از بساز بفروشی برداشت شده است
پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: چندی است که در فضای فرهنگی کشور شاهد ورود پدیدهای هستیم که روز به روز هم در حال گسترش و شایع شدن است.
پیش فروش کالای فرهنگی
این روزها میبینیم که کالاهای فرهنگی نظیر کتاب و آلبوم موسیقی و… چندین روز قبل از انتشار رسمی، پیشفروش میشوند.
در حالی که پیشفروش کردن در ساخت و ساز برای تأمین بخشی از بودجه ساخت صورت میگیرد.
در صنعت خودروسازی هم پیشفروش داریم منتها دلیل این کار شناسایی متقاضیان و تولید به اندازه تعداد مورد نیاز است.
اما در بازار فرهنگی کشورمان پیشفروش کردن محصولات به جز تشنهسازی مخاطب دلیل دیگری ندارد.
اینکه رسانهها یک ماه تمام زمان انتشار رسمی را اطلاعرسانی کنند سپس چند روز مانده به انتشار، زمان آن به تعویق بیفتد.
سپس ده روز مانده به انتشار را به عنوان زمان پیشفروش مشخص کنند باعث میشود مخاطب با خود بگوید زمین و زمان دارند در مورد این محصول حرف میزنند. پس بگذار آن را خریداری کنم ببینم چیست؟
در گذشته حتا موردی داشتیم که بلیتهای یک فیلم سینمایی پیشفروش شد و سانسهای ساعت ۶ صبح هم فروش رفت اما روز اکران دیدیم که صندلیها خالی است.
یعنی مخاطب تحت تاثیر جو رسانهای بلیت را خریداری میکند ولی زمان اکران میبیند حالش را ندارد که ۵ صبح به خاطر یک فیلم که حالاحالاها وقت دارد آن را ببیند از خانه بیرون بزند.
حالا که بازار فرهنگی کشور این موضوع را از صنعت خودرو و ساخت و ساز وام گرفته است بیم آن میرود که به زودی شاهد اتفاقات جالبی باشیم.
به عنوان مثال:
موسسه پخش کننده موسیقی یک نوار خالی منتشر میکند و میگوید از این پس صدای گیتار یک آپشن محسوب میشود و هرکس میخواهد آلبوم موسیقی که خریداری کرده صدای گیتار هم داشته باشد میبایست فلان قدر پول اضافی بدهد.
یا مثلاً شما آلبوم موسیقی یک خواننده سنتی و مشهور ایرانی را خریداری میکنید ولی میبینید خواننده به زبان غیر ایرانی در حال آواز خواندن است.
وقتی هم که به عامل فروش مراجعه میکنید، پاسخ میدهند: فعلاً صدای استاد آماده نشده بود به جایش چینی انداختیم.
در پایان باید گفت دلیل چنین اقداماتی فقط و فقط رسیدن به پول بیشتر است.
و الا پیشفروش کتاب و آلبوم موسیقی توجیه منطقی ندارد.
پایان پیام
کد خبر : 144374 ساعت خبر : 9:03 ب.ظ