بیانیه ایسنا: فاجعه دردناک سقوط هواپیما و پرسش‌هایی در انتظار پاسخ

بیانیه ایسنا: فاجعه دردناک سقوط هواپیما و پرسش‌هایی در انتظار پاسخ

به گزارش پایگاه خبری گلونی صبح امروز بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و رییس جمهور درباره دلیل سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین در تاریخ هجدهم دی‌ماه، از حقیقتی پرده برداشت که مردم عزیز کشورمان را در بهتی تلخ فرو برده است. ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیماییِ اوکراین، نه بر اثر نقص فنی، که با شلیک مستقیم موشکِ پدافندی مورد اصابت قرار گرفته و سقوط کرده است.

ستاد کل دراطلاعیه خود در عین حال سانحه را «خطای انسانی و غیرعمد» توصیف کرده و «پروازهای جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور» و «برخی اخبار درباره مشاهده اهداف هوایی درحوالی مراکز راهبردی» را موجب «بالا رفتن حساسیت مجموعه‌های پدافند هوایی» کشور عنوان کرده است.

در این اطلاعیه گفته شده، «پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت کرده و در هنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک ‌شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار گرفته و همین مساله موجب بروز خطای انسانی شده است.»

رئیس‌جمهور نیز در بیانیه خود خبر داد که «متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند» و در ادامه تاکید کرد که «این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.»

در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، مقام معظم رهبری نیز در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از ابتدای این حادثه دردناک با حضور فعال خبرنگاران خود در صحنه حادثه و سپس با پیگیری موضوع از طریق مقامات و مسئولان مربوطه و البته با اتکاء و اعتماد به سخنان آنها اقدام به پوشش اخبار داخلی و بعضا خارجی مربوط به این حادثه کرد و در ساعات و روزهای بعد نیز با وجود فعالیت رسانه‌ها و گفته‌های مقامات غربی که بعضا در جهت خلاف گفته مقامات داخلی درباره این حادثه بود، همچنان به اعتماد و اتکاء خود به گفته مسئولان کشور در حوزه‌های مرتبط ادامه داد.

حال با روشن شدن دلیل اصلی وقوع این فاجعه دردناک سقوط هواپیما، خبرگزاری دانشجویان ایران به عنوان رسانه‌ای که خود را متعلق به همه اقشار مردم و نظام می‌داند، اعلام می‌دارد که به تلاش همه‌جانبه خود برای روشن شدن ابعاد ماجرا، بدون هیچ ملاحظه‌ای ادامه خواهد داد؛ چراکه همچون گذشته معتقد است و امروز بیشتر نیز اصرار دارد که هیچ چیز به اندازه شفافیت و صداقت با مردم، حافظ قدرت و اقتدار کشور نیست، به‌ویژه هم اکنون که کشور آماج فشار و هجمه رسانه‌های بیگانه قرار دارد.

بیانیه ایسنا: فاجعه دردناک سقوط هواپیما و پرسش‌هایی در انتظار پاسخ

در این‌باره پرسش‌های بسیاری مطرح است که برخی از آنها عبارتند از:

چرا در سه روز گذشته هیچ نهاد و مسؤول مطلعی حرفی نزد تا هجمه‌ها این‌گونه علیه کشور بسیج نشود و دست‌کم اتهام «دروغ‌گویی» متوجه برخی مسؤولان نشود؟

چه کسی مسؤول اصلی این پنهان کاری و آسیب دیدن اعتماد افکار عمومی نسبت به مقامات و مسؤولان و رسانه‌های کشور است و این خطای فاحش چگونه جبران خواهد شد؟

دلیل اعلام زودهنگام و اصرار بر این موضع که دلیل سقوط نقص فنی هواپیما بوده از سوی برخی مسؤولان مربوطه در ساعات اولیه چه بوده است؟

مرکز نظامی یاد شده در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح که این‌قدر نزدیک به اصلی‌ترین فرودگاه بین‌المللی ایران قرار دارد، از پروازهای فرودگاه اطلاعی نداشته است؟ در شرایطی که یکی از مهمترین حملات موشکی سپاه درحال انجام بوده، هیچ قسمتی از آسمان ایران منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده یا به ایرلاین‌ها و مراکز پدافندی اخطاری داده نشده بود؟ پیش از شلیک، هیچ اخطاری به خلبان پرواز ۷۵۲ داده نشده و هیچ استعلامی از فرودگاه امام نشده بود؟

بیانیه ایسنا: فاجعه دردناک سقوط هواپیما و پرسش‌هایی در انتظار پاسخ

رئیس‌جمهور کشورمان و ستادکل نیروهای مسلح امروز پس از پذیرش مسوولانه بروز این «اشتباه»، تاکید کرده‌اند تحقیقات تکمیلی درباره این «فاجعه دردناک» انجام می‌شود و مسببان این فاجعه باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند؛ رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود که به همین مناسبت صادر کردند، به ستاد کل نیروهای مسلح «مؤکدا درباره پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه دردناک» سفارش کرده‌اند. رئیس قوه قضاییه نیز طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، جمع‌آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داده است. حال باید دید قوه قضاییه چگونه وارد این موضوع خواهد شد و مسببان این فاجعه، هم درباره اصل حادثه و هم در زمینه آسیب شدید به اعتماد افکارعمومی، چگونه مجازات خواهند شد؟

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تسلیت مجدد به سوگواران این فاجعه تلخ در سراسر کشور و دیگر نقاط جهان، به‌عنوان رسانه‌ای برخاسته از دانشجویان حقیقت‌طلب کشور، پیگیری جدی دریافت پاسخ به پرسش‌های مردم را در ارتباط با این فاجعه دردناک، وظیفه خود می‌داند و تلاش خود را تا روشن شدن ابعاد این ماجرا ادامه خواهد داد.

بیانیه ایسنا: فاجعه دردناک سقوط هواپیما و پرسش‌هایی در انتظار پاسخ

پایان پیام

کد خبر : 146456 ساعت خبر : 5:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146456
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات