خانه­ رئیسعلی دلواری را ببینید؛ هنوز جای گلوله انگلیسی‌‌ها هست

یکی از اماکن تاریخی واقع در استان بوشهر خانه­ رئیسعلی دلواری است که هرساله هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند و با رشادت‌های آن مرد آشنا می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی یکی از اماکن تاریخی واقع در استان بوشهر منزل رئیسعلی دلواری است که هرساله هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند و با رشادت‌های آن مرد آشنا می‌شوند.

خانه رئیسعلی دلواری در جنوب شرقی شهر دلوار در استان بوشهر قرار دارد.

این خانه که از آثار اواخر دوره قاجاریه است، توسط بازماندگان رئیسعلی دلواری به سازمان میراث فرهنگی هدیه شده و هم اکنون به عنوان موزه از آن بازدید به عمل می‌آید.

ما در این ویدیو شما را با خانه رئیسعلی دلواری آشنا می‌کنیم آن هم با توضیحاتی از یک مرد خوش‌بیان بوشهری.

رئیسعلی دلواری آزادی‌‌خواه مشروطه‌ طلب و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.

در ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب روز ۱۲ شهریور بعنوان سالروز کشته شدن رئیسعلی دلواری از سال ۸۹ به نام «روز مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شده‌ است.

خانه­ رئیسعلی دلواری در مساحتی نزدیک به چهار هزار متر گسترده و در پایان دوران قاجار به سال ۱۲۸۶ ساخته شد. دیوارهای سپید و کوتاه این خانه که نمادی از تاریخ مشروطه­ ایران نیز هست در فروغ خورشید دلوار میدرخشد.

رئیسعلی دلواری به سال ۱۲۶۱ خورشیدی در دلوار زاده شد. هنگامی که نیروهای بریتانیا به سال ۱۹۱۵میلادی ناگهان در بوشهر پیاده شدند، این سرباز میهن در چندین برخورد و برای هفت سال، در جایگاه فرماندهی نیروهای ایرانی با بیگانگان، به رویارویی با آنها پرداخت.

تنها در یکی از این نبردها دلیران تنگستان توانستند سپاه ۵ هزار نفری انگلیس را شکست دهند.

فرمانده‌ی جوان نیروهای تنگستان در هنگام جنگ جهانی اول و مرزبان بوشهر و دیگر مرزهای دریایی در جنوب ایران، به سال ۱۲۹۴ خورشیدی، هنگامی که تنها ۳۳ سال داست، در شبیخونی در «تنگک صفر» بوشهر گرفتار آمد و جان باخت.

پیکر بی‌جان او در «دار السلام» نجف به خاک سپرده شده است.

در و پنجره­‌های خانه از چوب است که سوختگی چوب‌­ها در برابر سپیدی دیوارها زیباتر دیده می‌­شود.

درگاهِ خانه دو ستون با یک آسمانه‌ی کوچک دارد. پس از درگاهِ ساختمان موزه، ۲ بخش شبیه هم در راست و چپ درگاه است.

در میان این دو بخش نیز راهرویی وجود دارد که گردشگران را به سمت میان­سرای خانه هدایت می‎کند.

در این خانه ۲۳ اتاق وجود دارد و هفت بخش به نگهداری از اسناد و نشانه‌­های تاریخی سپرده شده.

همچنین از میان آرایه‌­های این سازه می‌­توان به گچ‌بری‌­ها و شیشه‌­های رنگی و بخش ستون­‌دار با باغچه‌­هایی با درخت نخل و نیز گلاب­دانها و چراغهای لاله را دید.

امروزه این موزه همچنین موزه­ مردم­‌شناسی بوشهر نیز هست.

در این موزه تندیس‌­های رئیسعلی دلواری، تندیس‌­هایی از دلیران تنگستانی، جنگ­افزار، چند گردونه توپ، وصیت نامه، سوگندنامه و مجموعه‌ای از تمبرهای قدیمی نگه­داری می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 146186 ساعت خبر : 7:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146186
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

عالی بود ممنون فقط اشاره کنید که رییس علی با شلیک خودفروش های داخلی شهید شدند. مراقب خودفروش های امروز باشیم، علی تنهاست.