سم آفلاتوکسین در لبنیات چیزی جدید نیست که اعصاب مردم را بمباران کردید

سم آفلاتوکسین در لبنیات چیزی جدید نیست که اعصاب مردم را بمباران کردید

پایگاه خبری گلونی بهاره حاصلیان در یک برنامه تلویزیونی ادعا شد لبنیات کشور حاوی سم آفلاتوکسین است.

بعد از برنامه نیز، سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به ادعای وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات گفت:

«وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات و خشکبار موضوع جدیدی نیست. انگار یک کشف جدید باشد و در برنامه‌ای زنده افکار عمومی را با آن بمباران می‌کنند، گویی بلایی یک شبه آن هم بر سر مردم ایران نازل شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به ادعایی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در عمده‌ مواد لبنی در کشور گفت: درسال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است.

آفلاتوکسین یک معضل در مواد غذایی به‌ویژه لبنیات و خشکبار و فرآورده‌های گیاهی است. کشورهای مختلف حد مجاز متفاوتی برای آن در مواد غذایی مختلف دارند و استانداردهای ایران عموما در حد استانداردهای ایالات متحده تعریف شده است البته استانداردهای اروپایی در این زمینه سخت‌گیرانه‌تر است.»

تیر خلاص این خبر یا آب یخی که قرار است با خواندن خبر روی سرتان ریخته شود مربوط می‌شود به اینکه بفهمید برنامه زنده تلویزیونی مذکور، «سلام صبح به خیر» نام دارد.

تصور کنید صبحی زیبا از خواب برخاسته‌اید به امید روزی بهتر از روزهای گذشته.

صورت شسته و نشسته سر میز صبحانه می‌نشینید تا بلکه با خوردن یک لیوان شیر و عسل گرم مزاجتان عوض شود و به تمام معنا روزتان شروع شود.

با یک احساس نوستالژیک و به امید پیدا کردن صبح‌های دهه شصت و هفتاد و شنیدن صدای گرم آقای آتش‌افروز در برنامه صبحگاهی، تلویزیون را روشن می‌کنید. شبکه سه برنامه زنده صبحگاهی دارد.

از همان برنامه‌های شاد و مفرح با کلی رنگ‌های زرد و نارنجی که هر چند ثانیه یکبار مجری با لحنی سرحال به شما و سایر هموطنان می‌گوید: «صبحتان به خیر!»

اما یک روز صبح معلوم نمی‌شود که عوامل برنامه از کدام دنده بیدار شده‌اند که در همان حین هم‌زدن لیوان شیر و عسلتان، از برنامه می‌شنوید که لبنیاتی که هم‌اکنون در اختیار دارید، علاوه بر همه مشکلاتی که در گذشته داشته است مانند وجود وایتکس و پالم و یا حتا گرانی روز به روزش، سرشار از سم مهلک آفلاتوکسین نیز هست که ورود آن به بدن می‌تواند سرطان ایجاد کند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی وجود سم افلاتوکسین در شیرخام مصرفی صنایع لبنی کشور را رد کرد و گفت: تولیدات این صنایع در چهارچوب ضوابط بهداشتی این سازمان است.

سپس مجری با لحنی پیروزمندانه که نشان از کمکش در شروع امیدوارانه روزتان بوده است، ادامه می‌دهد: « جای هیچ نگرانی نیست. لحظاتی بعد قرار است با سخنگوی سازمان غذا و دارو کشور مصاحبه کنیم که چرا باید لبنیات بدون هیچ نظارتی با سم آفلاتوکسین در اختیار شهروندان قرا بگیرد؟»

واقعاً اگر سخنگوی فائو را نیز دعوت کنند، چه پاسخی می‌تواند بدهد تا اندکی از روان پریشان شده شما را بهبود ببخشد.

توقع می‌رود رسانه‌هایی همچون تلویزیون که تمامی اقشار جامعه با هر سطح سواد و اطلاعاتی آنرا تماشا می‌کنند کمی سنجیده‌تر، کمی با تأمل و با دقت بیشتر به خبررسانی و برنامه‌سازی بپردازند.

خبری مانند وجود سم آفلاتوکسین به قول جناب آقای سخنگو ، بلایی نیست که یک شبه بوجود آمده باشد.

پس نباید ناگهانی و یکدفعه‌ای نیز همانند یک کشف بزرگ اعلام گردد.

شاید اعلام آن در یک برنامه‌ای غیرزنده یا در برنامه‌های ظهرگاهی و یا با آرامش بیشتر، می‌توانست کمی از بار روانی خبر بکاهد و اعصاب کمتری از مردم خرد کند.

بالاخره یک روزی می‌آید و همانطور که وایتکس از شیر یا جوش‌شیرین از نان و یا پالم از روغن و ماست حذف شد، آفلاتوکسین نیز از لبنیات حذف شود آنوقت فقط رسانه‌ها می‌مانند و روسیاهی به ذغال!

پایان پیام

کد خبر : 147038 ساعت خبر : 11:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147038
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات