سندروم استکهلم چیست؟

سندروم استکهلم چیست؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی به تازگی اصطلاحی در بین برخی از کاربران فضای مجازی و اینستاگرام منتشر شده به نام سندروم استکهلم.

اما اصلا این اصطلاح چیست و از کجا آمده است.

سندروم استکهلم چیست؟

سندروم استکهلم نوعی بیماری روانشناختی است که در پی همدلی و عاطفه ایجاد شده میان گروگان‌گیران یا فرد ربوده شده یا موضوعی مشابه این اتفاق و حتا در مواقعی این حس وفاداری تا حدیست که از کسی که جان، مال و آزادیش را تهدید می‌کند، دفاع نموده و به صورت اختیاری و با علاقه خود را تسلیمش می‌کند.

علت این عارضه روانی عموماً یک نوع مکانیزم دفاعی دانسته می‌شود.

داستان سندرم استکهلم به سال ۱۹۷۳ بازمی‌گردد.

روز ۲۳ آگوست ۱۹۷۳ چند سارق به بانکی در میدان نورمالمستورگ استکهلم سوئد یورش بردند و ۴ کارمند بانک را گروگان گرفتند.

این گروگان‌گیری ۶ روز به طول انجامید و در این مدت نوعی وابستگی عاطفی بین گروگان‌ها نسبت به گروگان‌گیران پدید آمد به گونه‌ای که از همکاری با پلیس خودداری می‌کردند.

آن‌ها حتی پس از رهاسازی هم دست از پشتیبانی از گروگان‌گیران برنداشتند.

از جمله نشانه های سندروم استکهلم می توان به مواردی مثل رشد احساسات مثبت گروگان نسبت به گروگان‌گیر، نداشتن سابقه ارتباط میان گروگان و گروگان‌گیر، باور داشتن گروگان به انسانیت گروگان‌گیر و خودداری گروگان‌ها از همکاری با پلیس یا دیگر مقامات برای رهایی از دست گروگان‌گیر اشاره کرد.

همچنین عوامل گوناگون می‌توانند زمینه‌ساز بروز سندرم استکهلم شوند که از جمله آن می توان به بروز استرس شدید و تلاش برای فرار از این پریشانی به کمک مکانیزم‌های دفاعی اشاره کرد.

از دیگر زمینه های بروز این مشکل طول کشیدن موقعیت گروگان‌گیری به مدت چند روز، تعامل و کنش فراوان میان گروگان‌ها و گروگان‌گیر‌ها و عدم آسیب وارد شدن به گروگان گیرها است.


پایان پیام

کد خبر : 146121 ساعت خبر : 8:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146121
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات