کتاب دگرگونی در طبقه های اجتماعی در ایران را بخوانیم تا کمی بیشتر بدانیم

کتاب دگرگونی در طبقه های اجتماعی در ایران را بخوانیم تا کمی بیشتر بدانیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی کتاب دگرگونی در طبقه های اجتماعی در ایران یکی از کتاب‌های شاخص در حوزه علوم اجتماعی است که جامعه‌شناسان اصرار زیادی دارند تا مردم این نوع کتاب‌ها را مطالعه کنند.

کتاب دگرگونی در طبقه های اجتماعی در ایران را محمد رحمان زاده هروی نوشته است و در این کتاب به مسائل جامعه ایران از دهه ۱۳۴۰ تا ۱۳۹۷ پرداخته است.

انتشارات اختران این کتاب را در ۵۴۴ صفحه منتشر کرده است.

بر پایه آنچه در این کتاب می‌خوانید، در کما بیش ۶۰ سال گذشته دگرگونی‌های چشمگیری در ساختار و آمیزه طبقاتی جامعه ایران و کل جهان پدید آمده است.

برای نمونه، اکنون دیگر چیزی به نام طبقه دهقان در ایران و شاید در بیشتر کشورهای جهان وجود ندارد.

طبقه کارگر با همه نقشی که در تولید اقتصادی وزندگی اجتماعی دارد، دیگر نقش.

جایگاه چیره را در جمعیت ایران ندارد و این نقش هم پیوسته رو به کمرنگ شدن دارد.

در برابر آن، طبقه‌ای به نام «طبقه میانه نوین» با ویژگی‌هایی که دراین کتاب آمده است، هم در کل جامعه در حال رشد است و در آینده جامعه نقشی تعیین کننده دارد.

بر خلاف آنچه در گذشته گفته می‌شد که در ایران «چیزی به نام بورژوازی ملی وجود ندارد»، این طبقه به راستی وجود داشت و درانقلاب ۱۳۵۷سرنگون شد.

این کتاب جزو کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی است که مطالعه چنین کتاب‌هایی در روزگار ما به شدت مورد نیاز است.

دکتر محمد حسین پناهی، استاد ممتاز جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران درباره اهمیت علوم انسانی می‌گوید:

«اهمیت علوم انسانی به یک معنا به اهمیت بعد ذهنی، فکری، روانی و معنوی انسان مربوط می‌شود. هرچه این بعد از انسان بودن ما و نیازهای مربوط به آن بیشتر مورد نظر باشد علوم انسانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین اگر ما علوم انسانی را به یک معنای دیگر علوم فرهنگی بنامیم، چون فرهنگ عامل اصلی رشد و کمال انسان تلقی می‌شود، پس علوم انسانی به طور عام کلمه، علومی هستند که با چگونگی رشد و کمال و پیشرفت انسان سر و کار دارد.»

پایان پیام

کد خبر : 146087 ساعت خبر : 4:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146087
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات