کشور در شوک و سوگ سقوط هواپيما و سیل عظیم سیستان و بلوچستان

کشور در شوک و سوگ سقوط هواپيما و سیل عظیم سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی دکتر محمد فاضلی در کنال تلگرامش نوشت: کشور در شوک و سوگ سقوط هواپيما و پرواز مسافرانش به سوی ابديت است. اما، سيل عظيمی هم در سيستان و بلوچستان (بالاخص در مناطق جنوبی اين استان در بلوچستان) رخ داده است.

 ابتدا برخی اطلاعاتی را که از منابع تخصصی معتبر کسب کرده‌ام، ارائه می‌کنم و بعد چند نکته که شايد به کاهش رنج مردم سيل‌زده کمک کنند.

سيل در برخی رودخانه‌های بلوچستان به حداکثر شدت جريان آب ۱۳ هزار متر مکعب در ثانيه نيز رسيده است. نشانه‌ای از عظمت سيل که در سی سال گذشته منحصربه‌فرد بوده و ظاهراً فقط با سيل مشهور گُنو در اين استان قابل مقايسه است.

سازمان هواشناسی مقدار بارش‌ها در اين استان در روز شنبه ۲۱ ديماه را بين ۶۰ تا ۱۲۰ ميلی متر باران پيش‌بينی کرده بود که ظاهرا حدود نيمی از بارش يک سال در اين منطقه است.

 شيب اراضی در اين منطقه کشور کم است و آب در اراضی گسترده‌ای و با فاصله زياد از رودخانه‌ها پخش می‌شود. مردمان زيادی تحت تأثير سيل قرار می‌گيرند.

 بافت خاک در منطقه به گونه‌ای است که آب برای مدت زمان طولانی بر روی خاک باقی می‌ماند و اگرچه مردم منطقه با اين سيل‌ها آشنا هستند اما مدت زمان زيادی زندگی‌شان به شدت تحت تأثير قرار می‌گيرد.

کشور در شوک و سوگ سقوط هواپيما و سیل عظیم سیستان و بلوچستان

 تقريبا همه رسانه‌های کشور بخش تخصصی روزنامه‌نگاری يا خبرنگاری بحران‌های طبيعی ندارند. اين امر سبب می‌شود بحران‌ها و به دنبال آن مردم بحران‌زده، مغفول واقع شده و اخبار حوادث طبيعی مطابق واقعيت و حرفه‌ای منعکس نشود.

 پوشش رسانه‌ای رسمی برای اطلاع رسانی کافی نیست، شبکه اطلاع رسانی محلی و دارای نفوذ محلی را باید به‌کار گرفت.

 سيستان و بلوچستان از استان‌های کمترتوسعه‌يافته کشور است و نياز بيشتری به کمک‌های سازمانی، دولتی، عمومی و مردمی دارد. مبادا هم‌وطنان بلوچ در اين شرايط تنها بمانند.

حوادث دو هفته اخير و بالاخص سقوط هواپيما، ظرفيتی برای پوشاندن اخبار سيل دارند. خبرنگاران و رسانه‌ها بهتر است بيشتر توجه کنند.

کالاهای بهداشتی، خوراکی، وسايل گرمايشی، چادر و ساير ملزومات برای کمک به مردم منطقه و بالاخص روستاها ضروری است.

تجربه سيل‌های فروردين ۹۸ نشان داده است اگر سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) مايل به کمک هستند، در هماهنگی کامل با مقامات رسمی فعاليت کنند و سازمان‌های رسمی نيز بايد کمک سمن‌ها را بسيار غنيمت بشمارند.

پایان پیام

کد خبر : 146634 ساعت خبر : 4:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146634
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات