اطلاعات فریبکارانه و تفاوت‌‌های قابل‌‌تأمل آن با اطلاعات غلط

تفاوت‌‌های قابل‌‌تأمل اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط

به گزارش پایگاه خبری اطلاعات فریبکارانه عموماً برای اشاره به تلاش‌‌های عامدانه (و اغلب سازماندهی شده) به کار رفته که هدف آن‌‌ها سردرگم کردن مردم و دست‌‌کاری اذهان آن‌‌ها از طریق ارائه اطلاعات نادرست است.

این تلاش‌‌ها اغلب با راهبردهای ارتباطی متقاطع (متداخل) و موازی و همچنین مجموعه‌‌ای از سایر تاکتیک‌‌ها نظیر هک کردن و به مخاطره انداختن مردم، ترکیب می‌‌شود.

اطلاعات غلط نیز عموماً برای اشاره به اطلاعات گمراه کننده‌‌ای به کار رفته که بدون قصد و نیت شریرانه و بدون دست‌‌کاری عامدانه، تولید و منتشر شده‌‌اند.

اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط هر دو برای جامعه مشکل‌‌آفرین هستند اما اطلاعات فریبکارانه به طور خاص خطرناک است، چرا که به طور مستمر سازماندهی و از نظر منابع مالی و امکانات، تامین می‌‌شود.

این نوع از اطلاعات همچنین به برکت فناوری‌‌های خودکار (بدون نیاز به دخالت انسان) پشتیبانی و تقویت می‌‌شود.

عرضه‌‌کنندگان اطلاعات فریبکارانه در واقع روی نقاط ضعف و تعصبات بالقوه مخاطبان خود حساب می‌‌کنند و امیدوارند که این مخاطبان به عنوان پیاده نظام به تقویت و تشدید (گسترش) این نوع اطلاعات کمک کنند.

آن‌‌ها در این مسیر به دنبال این هستند که ما را تحریک و تهییج کنند تا به مجرای انتشار و رد و بدل کردن پیام‌‌هایشان تبدیل شویم.

این کار با سوءاستفاده از میل شدید ما برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات صورت می‌‌گیرد که این میل و علاقه هم دلایل متعددی دارد.

خطر ویژه‌‌ای در این زمینه وجود دارد که از مجانی بودن اخبار جعلی ناشی می‌‌شود؛ به عبارت دیگر کسانی که از توان مالی لازم برای استفاده از محصولات رسانه‌‌ای با کیفیت برخوردار نیستند و یا کسانی که به خدمات رسانه‌‌های خبری عمومی و مستقل دسترسی ندارند، به طور خاص در مقابل اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط آسیب پذیر هستند.

کتاب اخبار جعلی، روزنامه نگاری و اطلاعات فریبکارانه منتشر شد؛ کتاب جدید انتشارات ثانیه
کتاب اخبار جعلی، روزنامه نگاری و اطلاعات فریبکارانه منتشر شد؛ کتاب جدید انتشارات ثانیه

انتشار گسترده اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط عمدتاً از طریق شبکه‌‌ها و پیام رسان‌‌های اجتماعی امکان‌‌پذیر شده است که این موضوع به شدت نیازمند روشن شدن موضوع تنظیم مقررات و محدوده آن و خود تنظیمی (مقررات داخلی) شرکت‌‌های ارائه دهنده این گونه خدمات است.

این شرکت‌‌ها با توجه به ویژگی ذاتی خود که عمدتاً پلتفرم‌‌های واسطه‌‌ای و میانجی (برای به اشتراک‌‌گذاری اطلاعات) بوده‌‌اند تا تولیدکننده محتوا، بنابراین تاکنون با قوانین و مقررات سخت‌‌گیرانه‌‌ای مواجه نبوده‌‌اند.

البته موضوع ضرورت رعایت کپی‌‌رایت در این زمینه یک استنثاء بوده است.

منبع کانال اخبار جعلی و مقابله با آن

پایان پیام

کد خبر : 147617 ساعت خبر : 8:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147617
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات