در سالگرد انجمن کهنسال گردشگری چه گذشت؟

در سالگرد انجمن کهنسال گردشگری چه گذشت؟

۶۲‌امین سالگرد انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همزمان با دومین روز نمایشگاه گردشگری تهران برگزار شد. این نشست که بیشتر به انگیزه طرح مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی برپا شده بود، با طرح انتقادها و اعتراض‌های آژانس‌دارها، در فضایی پرهیجان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی در سالگرد انجمن کهنسال گردشگری که در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران همزمان با نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، غلامرضا مصباحی مقدم ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ـ، نمایندگان سازمان هواپیمایی، رایزن فرهنگی و نماینده اتحادیه گردشگری ترکیه، رییس کنفدراسیون آژانس های گردشگری اسپانیا، مدیران گردشگری و جمعی از آژانس داران از سراسر کشور حضور داشتند.

تاخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای شرکت در این نشست که بیشتر به انگیزه طرح مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی برگزار شده بود، اعتراض آژانس‌ها را برانگیخت که پس از ملتهب شدن فضای این نشست برای لحظاتی، علی اصغر مونسان در مراسم حاضر شد.

در سالگرد انجمن کهنسال گردشگری چه گذشت؟

حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ـ در این نشست با اشاره به برخی مشکلات گردشگری و به ویژه آژانس‌های مسافرتی و هوایی، به وضع مالیات در گردشگری انتقاد کرد و با بیان این که مالیات بی‌جا بر گردن صنعت گردشگری گذاشته شده است، خطاب به مصباحی مقدم ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در این جلسه حاضر بود ـ گفت: ما محصولی از خود نداریم که به خاطر آن مالیات بدهیم، آژانس‌های گردشگری فروشنده محصولات شرکت‌های ریلی، هوایی و هتل‌ها هستند. مالیات بر ارزش افزوده ظلمی در حق این صنعت بود. سوال ما این است عوارض خروجی در کجا هزینه می‌شود؟ اصلا این عوارض قرار بود مهمان دو ـ سه ساله باشد اما صاحبخانه دائمی شد. حالا اسمش را عوض کرده‌اند، اما این که چرا چنین کاری را انجام داده‌اند معلوم نیست، در هر حال این مالیات از مردم گرفته می شد.

او اشاره‌ای هم به بنزین سفر کرد و گفت: بنزین سفر برای گردشگری است، نباید فقط مختص نوروز باشد، سفر که فقط به نوروز محدود نیست. وزیر نفت اخیرا اعلام کرده که مجلس باید تکلیف بنزین سفر را معلوم کند، مگر مجلس درباره سهمیه‌بندی بنزین تصمیم گرفته بود که حالا درباره سهمیه سفر رأی دهد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی با رد «ویزافروشی در آژانس‌های گردشگری»، اظهار کرد: دفاتر خدمات مسافرتی این کار را نمی‌کنند. ما ویزا فروشی نداریم. هر که هم ویزای تضمینی می‌فروشد، تخلف کرده است و یا فعالیت‌هایی که در ارتباط با مهاجرت می‌شود، اصلا در شأن مملکت ما نیست که آژانس‌ها انجام دهند.

او در ادامه با انتقاد از فعالیت غیرقانونی برخی آژانس‌ها که سبب جریان یافتن کلاهبرداری در بازار گردشگری شده‌اند، افزود: نمی‌دانم این شرکت‌ها از کجا حمایت می شوند که نمی توان حقوق پایمال شده از سمت آن‌ها را جبران کرد. شرکتی سال گذشته بسته های سفر غیرقانونی و ارزانی را در همین نمایشگاه گردشگری عرضه کرد که بیشتر آژانس ها و مردم از آن خرید کردند و بعد هم متوجه شدیم که کلاهبردی شده است، هنوز هم نتوانسته ایم پول هایی که گرفته را برگردانیم.

وی با بیان این که کمتر از یک درصد گردشگران ورودی به کشور با آژانس مسافرتی سفر می کنند، از هتل ها، شرکت های هواپیمایی و ریلی درخواست کرد با در اختیار گذاشتن ظرفیت خالی خود در اختیار آژانس های مسافرتی به قیمت پایه، کمک کنند گردشگری و سفر با قیمت مناسب و ارزان در کشور توسعه پیدا کند.

او تاکید کرد که گردشگری فقط به اروپا خلاصه نشده است و ادامه داد: کل گردشگران ورودی از قاره اروپا طبق آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ۳۳ هزار نفر در سال می رسد درحالی که فقط در یک سال گذشته ۳۶ هزار نفر از کشور عمان به ایران سفر کردند که به مراتب از توریست اروپایی هم بیشتر خرج می‌کنند. به خود کشورهای اروپایی هم توجه کنید بیشترین گردشگران ورودی خود را از همسایگانشان دارند.

رفیعی همچنین کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات گردشگری را غیرقانونی دانست و گفت: مگر نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یا مدیر آژانس که در این کنسرسیوم‌ها عضویت دارند، قاضی هستند که حکم صادر کنند. به زعم من فعالیت همه این کنسرسیوم‌ها چه در این وزارتخانه و چه در سازمان هواپیمایی، خلاف قانون تشکیل شده‌اند. اگر شاکی به حقوق خود آگاه باشد به راحتی از طریق دوائر حقوقی می‌تواند علیه این کنسرسیوم‌ها به خاطر رأی صادره، شکایت کند.

او در این نشست با اشاره به شکل‌گیری کنسرسیوم‌های گردشگری ورودی در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، از راه‌اندازی کمیته تورهای دریایی در این تشکل صنفی نیز خبر داد.

سالگرد انجمن کهنسال گردشگری

مصباحی مقدم ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت ـ هم در سخنان کوتاهی در اهمیت توجه به صنعت گردشگری، به ظرفیت‌های گردشگری تاریخی، مذهبی و تفریحی در ایران اشاره کرد و افزود: ایران چیزی کمتر از اروپا ندارد. باید خدمات گردشگری را گسترش داد و ورود خارجی‌ها به کشور را آسان کرد. ایران امن‌ترین کشور منطقه تا شمال افریقا است. برای همین ضرورت دارد صنف گردشگری فعالیتش را گسترش دهد تا گردشگری بیشتر توسعه پیدا کند.

خروج مصباحی‌مقدم از سالکرد انجمن کهنسال گردشگری بلافاصله پس از پایان سخنرانی‌اش که به دلیل حضور در جلسه‌ای دیگر کوتاه شده بود، با اعتراض آژانس‌داران حاضر همراه شد که او در واکنش به این انتقادها، پاسخ داد: به خاطر گردشگری و این صنف در سالگرد انجمن آژانس‌داران حاضر شدم و از نمایشگاه گردشگری هم بازدید کردم. او به آژانس‌داران قول داد پس از انتخابات مجلس در جلسه‌ای مفصل‌تر و در فضایی آرام‌تر، مشکلات این صنف و صنعت را بشنود.

برخی آژانس‌ها نیز نسبت به غیبت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به انگیزه گفت‌وگو با وی در این جلسه شرکت کرده بودند، معترض شدند که اعلام شد بازدید مونسان از غرفه‌های نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی، علت تاخیر وی بوده است. در نهایت وزیر با یک ساعت تاخیر به این نشست رسید و اولویت به طرح مشکلات و پرسش‌های آژانس‌های مسافرتی داده شد.

تشبیه وضع موجود صنعت گردشگری به بازی «مار و پله»

معافیت مالیاتی از جمله ارزش افزوده، جلوگیری از فعالیت نهادها و سازمان‌ها در قالب آژانس مسافرتی و کنترل ضوابط سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با بیمه پرسنل موقتی آژانس های مسافرتی، از جمله درخواست‌های مطرح شده از مونسان برای پیگیری بود.

مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی ضمن درخواست از دولت برای به رسمیت شناختن آژانس‌های مسافرتی و هوایی در خط مقدم گردشگری، گفت: دست شوهر عمه‌ها را از گردشگری کم کنید؛ تمام دستگاه‌ها برای ما تصمیم می‌گیرند، هر کاری که انجام می‌دهیم تا متولی روستا هم باید نظر بدهد.

مدیر دفتر خدمات مسافرتی دیگری، وضع موجود صنعت گردشگری را به بازی «مار و پله» تشبیه کرد که هر بار به یک جایگاهی می‌رسد اما با یک نیش به پایین جدول سقوط می‌کند و در ادامه گفت: آژانس‌های مسافرتی و هوایی در حال نابودی هستند، تعدیل پرسنل در این بخش شدت گرفته و هیچ کمکی از سمت دولت برای حل مشکلات این بخش نمی‌شود.

آژانس‌داری از استان کردستان نیز به ظرفیت گردشگری کردستان عراق که سالانه بیش از دو میلیون مسافر را به ایران می‌فرستد اما کمتر از یک درصد آن نصیب آژانس‌های مسافرتی می‌شود، اشاره و درخواست کرد: به دلالی‌ها در مرزها پایان داده شود.

معافیت مالیاتی نشدنی است

علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در سخنانی که سعی در همدردی با این صنف داشت، نخست این درخواست را مطرح کرد که آژانس‌های گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی را در کنار خود ببینند و زنجیره گردشگری را شکل دهند تا با هم‌گرایی، گردشگری رونق بگیرد.

او اظهار کرد که گردشگری تاکنون در کشور جدی گرفته نمی‌شد، برای جلب توجه بیشتر باید تلاش کرد تا سهم گردشگری بزرگ‌تر شود.

وی با اعتقاد بر اینکه جایگاه گردشگری در دولت و کشور ارتقاء یافته است، گفت: جایی نیست که برای صنعت سهم ویژه در نظر گرفته باشند و گردشگری سهم نداشته باشد اما این که انتظار داشته باشید مونسان در یک دوره کوتاه، گردشگری را هم‌ردیف با کشاورزی و صنعت قرار دهد، منطقی نیست. کار دشواری است، هرچند که اقداماتی را شروع کردیم.

مونسان ادامه داد: دولت برای اشتغال روستایی بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان منابع تخصیص داده بود، در حالی که گردشگری از آن سهمی نداشت، پیگیری کردیم تا ۲۰ درصد از آن منابع به اشتغال گردشگری روستایی رسید. جایگاه گردشگری به شدت ارتقاء یافته، این را از سخنرانی‌های رییس‌جمهور و دیگر مقامات کشور می‌توان متوجه شد.

او سپس گفت: کشور در شرایط فشار اقتصادی قرار دارد، طوری که مقامات از آن تعبیر جنگ اقتصادی کرده‌اند. علی‌القاعده فشار روی همه بخش‌ها وجود دارد، این فشارها در بخش تولید به واسطه تحریم و از بین رفتن راه دسترسی به مواد اولیه، حتی بیشتر است، پس فقط بخش گردشگری نیست که در فشار قرار گرفته است.

این عضو هیات دولت افزود: تلاش زیادی کردیم که گردشگری از سیاست جدا شود تا از آسیب‌های آن دور بماند، تا قبل از ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی که اتفاق بسیار تلخی بود، از همه موانع مثل تحریم و تنش‌های منطقه‌ای به نحوی عبور کردیم و گردشگری به شکلی حفظ شد، برای همین سراغ بازارهای جدید مثل عمان و چین رفتیم و لغو روادید با آن‌ها را به نتیجه رساندیم، آن هم در شرایطی که همه بدنه وزارت امور خارجه جز شخص وزیر، با آن مخالف بود.

در سالگرد انجمن کهنسال گردشگری چه گذشت؟

مونسان ادامه داد: البته که ایرادهای ساختاری در گردشگری وجود دارد، مثلا حساب اقماری نداریم، برای همین سهم گردشگری از تولید ناخالص ملی مشخص نیست. این همه تلاش می‌کنیم در آخر، سهم گردشگری در زیر گروه کوچک رستوران‌ها در تولید ناخالص ملی قرار می‌گیرد، درحالی که بخش عمده‌ای از سهم ما نصیب بخش حمل و نقل شده است، اگر گردشگر و مسافر نباشد که آن‌ها سهمی ندارند. دولت هم اولویت را به بخش‌هایی می‌دهد که بیشترین سهم را از GDP دارند. اگر حساب اقماری ایجاد شود این مشکل حل خواهد شد، خوشبختانه کار آن با بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و مرکز ملی آمار پیش رفته است.

وی نبود برنامه مشخص در گردشگری را چالش دیگری دانست و افزود: همه وزارتخانه‌ها یک برنامه مشخص دارند، اما گردشگری تا به حال محروم از این برنامه بوده است. همه ما فقط یک عدد را یاد گرفته بودیم و مدام تکرار می‌کردیم طبق چشم انداز بیست ساله باید به ۲۰ میلیون گردشگر برسیم اما این که چگونه و چرا و از کجا، مشخص نبود. حالا سند توسعه گردشگری آماده شده که منتظر تصویب در دولت است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موضوع معافیت مالیاتی پرداخت در سالگرد انجمن کهنسال گردشگری و گفت: این خواسته، شدنی نیست، مخصوصا حالا که سهم درآمدی نفت کم شده و فشار روی مالیات است. حوزه صنعت مدام درخواست معافیت مالیاتی می‌دهد اما در سندی که در مجلس در حال بررسی است معافیت های مالیاتی در حال حذف است. در یک بخش هایی امکان ارائه تهسیلات بود، مثلا معافیت مالیاتی صادرات که گردشگری را قبول نداشت اما اکنون مشمول معافیت مالیاتی شده است.

او درباره مساله مطرح شده در ارتباط با جریمه‌های سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: اگر در جایی خلاف قانون اقدام شده است اعلام کنید تا پیگیری کنیم، وگرنه که سازمان تامین اجتماعی طبق ضوابط خود تاکنون عمل کرده است.

مونسان در واکنش به نارضایتی برخی آژانس‌ها از فروش‌های آنلاین، از فعالیت استارت آپ ها حمایت کرد و از آژانس های گردشگری خواست فعالیت خود را در فضای مجازی پررنگ کنند.

پایان پیام

کد خبر : 148374 ساعت خبر : 12:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148374
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات