چاقوی زنجان هنر هخامنشی است؛ گزارش ما را از نمایشگاه گردشگری ببینید

چاقوی زنجان هنر هخامنشی است؛ گزارش ما را از نمایشگاه گردشگری ببینید

پایگاه خبری گلونی طیبه نهانی: سیزدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران امسال هم در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد و در حاشیه آن مردم با فرهنگ و رسوم اقوام مختلف ایران آشنا شدند.

از جمله این فرهنگ و رسوم می‌توان به نوع پوشش، انواع و اقسام غذاها و خوراکی‌ها، صنایع دستی، آداب سنن و… هر قوم اشاره کرد.

یکی از غرفه‌های پربازدید نمایشگاه امسال هم غرفه مربوط به استان زنجان و چاقوهای معروف این شهر بود.

غرفه‌ای که در آن انواع و اقسام صنایع دستی استان زنجان دیده می‌شد و سرآمد تمام آن‌ها یعنی چاقوی زنجان بازدیدکننده و خریداران بیشماری داشت.

ما در این ویدیو قصد داریم شما را با این صنعت دستا مردمان زنجان آشنا کنیم. آن هم از زبان یکی از غرفه‌داران که خودش چاقوی زنجان تولید می‌کند.

چاقوی زنجان هنر هخامنشی است

محمدرضا جرجیسی – رییس اتحادیه و اصناف چاقوسازان زنجان – درباره تفاوت چاقوهای زنجان با شهرهای دیگر که در این زمینه فعالیت دارند، توضیح داد: چاقوها به صورت تخصصی و با تنوع بالا در زنجان تولید می‌شوند.

چاقو به صورت دست‌ساز از ابتدا در زنجان و آلمان تولید می‌شده است.

او با بیان اینکه تاریخچه ساخت چاقو در زنجان به دوره هخامنشیان برمی‌گردد، افزود: در زنجان معدنی به نام نمک چهرآباد پیدا شد و مردان نمکی در آن کشف شدند که همه‌ آنها داس و ابزار جنگی انسان‌های اولیه را به کمر داشتند و همین موضوع تاریخچه این ابزار در زنجان را به شش‌هزار سال عقب‌ برد.

زنجان حتی پایتخت سلاح‌سازی در زمان هخامنشیان بوده است. در کل این صنعت در استان زنجان قدمت دیرینه‌ای دارد.

رییس اتحادیه اصناف چاقوسازان زنجان ادامه داد: ما در راین کرمان، غرب کرمانشاه، قم و همدان نیز برندهای معروف چاقوسازی داریم اما هیچ‌کدام از آنها به زیبایی و با کیفیت چاقوهای زنجان نیستند به همین دلیل قدرت رقابت با چاقوهای زنجان را ندارند.

جرجیسی درباره اینکه چطور می‌توان چاقوی زنجان را از چاقوی راین تشخیص داد؟ گفت: دسته‌ چاقوهای کرمان از استخوان ساخته می‌شود و چهره‌ای سنتی دارد اما چاقوهایی که در زنجان تولید می‌شوند به‌روز و با بازارهای خارجی قابل مقایسه هستند بنابراین از مواد اولیه‌ای مثل دسته‌های نشکن و نسوز و تیغه‌های ضدزنگ که در کشورهای اروپایی کاربرد دارند، استفاده می‌شود.

او بهترین مشخصه را برای شناخت چاقوهای زنجان، دسته و تیغه دانست و بیان کرد: دسته‌سازی چاقو یک هنر تخصصی محسوب می‌شود.

دسته‌ها در چاقوهای آشپزخانه ساخت زنجان به صورت سه‌تکه ساخته می‌شوند و ساخت آنها مراحل متعددی دارد اما دسته چاقوهایی را که در کرمان و شهرهای دیگر تولید می‌شوند داغ و با فشار جزئی به تیغه پیچ می‌کنند که کار تخصصی محسوب نمی‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 148385 ساعت خبر : 1:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=148385
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات