چهل ستون قزوین قدیمی‌تر است یا چهل ستون اصفهان؟

چهل ستون قزوین قدیمی‌تر است یا چهل ستون اصفهان؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی در دوران صفویه زمانی که شاه طهماسب در پایتخت آن موقع ایران یعنی قزوین زندگی می‌کرد متوجه تهدید عثمانی شد.

او برای جلوگیری از خطر لشگرکشی احتمالی قشون عثمانی پایتخت ایران را از قزوین به اصفهان منتقل کرد.

اصفهان نسبت به قزوین فاصله‌ی بیشتری تا مرزهای عثمانی ‌داشت و اگر آن‌ها قصد رسیدن به پایتخت ایران را داشتند باید تا اصفهان خود را می‌رساندند که این کار آسانی نبود.

شاه طهماسب زمانی که قزوین را پایتخت می‌دانست عمارت‌ها و ساختمان‌هایی را بنا کرده بود که پس از انتقال پایتخت به اصفهان همان بناها را دقیقاً با همان معماری‌ها منتها در ابعادی بسیار بزرگتر در اصفهان ساخت.

اصفهان سالیان سال پایتخت ایران ماند و بناهایش سالم باقی ماند و شهرتی جهانی پیدا کرد. .اما کلیومترها آنطرف‌تر در شهر قزوین همان بناها و ساختمان‌ها در گمنامی تمام روزبه‌روز به تخریب و نابودی نزدیک شد.

حالا به جایی رسیدیم که اگر بگویی چهل ستون در قزوین است به تو می‌خندند. چه کسانی؟ اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها؟ خیر. همین مردم کشور خودمان.

عمارت چهل ستون قزوین معروف به عمارت کلاه فرنگی بنایی است در شهر قزوین.

این بنا که تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه تهماسب است، در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی (سبزه میدان) قرار دارد و در دوره صفویه و زمانی که قزوین پایتخت بود به کلاه فرنگی مشهور بود.

شاه تهماسب به معماران برگزیده کشور دستور داد تا باغی به شکل مربع در آن بسازند و در میان آن عمارتهای عالی، تالار، ایوانها و حوض‌های زیبا بنا کنند.

شاه تهماسب صفوی بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته است که دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا می‌باشد.

«عمارت کلاه فرنگی» به همراه سردر عالی قاپو تنها بناهای باقی‌مانده از باغهای دوره صفویه در قزوین است.

پایان پیام

کد خبر : 147791 ساعت خبر : 10:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147791
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات