کتاب اعترافات یک کتابخوان معمولی را بخوانید تا کتابخوان شوید

کتاب اعترافات یک کتابخوان معمولی را بخوانید تا کتابخوان شوید

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: کتاب اعترافات یک کتابخوان معمولی نوشته‌ی آنه فدیمن را نشر ترجمان در ۱۸۰ صفحه و با ترجمه محمد معماریان با قیمت ۲۲ هزار تومان منتشر کرده است.

این کتاب خوراک آدم‌های کتاب‌خوان است. یعنی افرادی که کتاب می‌خوانند نه آن‌ها که کلاً فقط یک بیشعوری و یک قلعه حیوانات را خوانده‌اند و بس. آنه فدیمن یک روزنامه‌نگار ۶۶ ساله است که خانواده‌اش همگی کتاب‌خوان هستند.

پدر و مادر و برادر و حتا همسرش جرج. نویسنده در این کتاب از زندگی کتابخوان‌ها گفته است. از نوع عشق بازی با کتاب که برای هرکس متفاوت است.

یکی کتابش را نو و بدون خط و خش نگه می‌دارد و دیگری کلی خط می‌کشد درون کتابش و حاشیه‌نویسی می‌کند.

از مقدمه‌ها می‌گوید، از قلم‌ها و مدادهای دوست‌داشتنی می‌گوید، از کتابفروشی‌های مورد علاقه، از زن و شوهرهای کتاب‌خوان، از بازی کودکان با کتاب، از چگونگی کتاب‌خوان شدن بچه‌ها، از سرقت‌های معروف ادبی توسط نویسندگان بزرگ، از کلمات جدیدی که کتاب‌خوان‌ها لابه‌لای کتاب‌ها کشف می‌کنند و…

می‌توان گفت یکی از بهترین فصل‌های کتاب قسمتی است که آنه فدیمن از عادت‌های کتاب‌خوانی خود و اطرافیانش می‌گوید.

اینکه خودش عادت دارد کتاب را غرق در حاشیه‌نویسی‌هایش کند. اینکه برای گم نکردن صفحه مورد نظر با آن چه می‌کند. اینکه برادرش روی کتاب دراز می‌کشد.

اینکه همسرش با کتاب می‌رود سونا. اینکه یکی از اقوام‌شام اینقدر روی کتاب‌هایش حساس است که هنگام خرید کتاب دو جلد از آن می‌خرد. یکی برای خواندن و دیگری برای تمیز و مرتب نگه‌داشتن.

مخاطب در هنگام خواندن این فصل با نویسنده همراهی می‌کند و از خواندن کتاب لذت می‌برد چراکه او نیز تجربیات مشابهی دارد.

اما یکی از فصل‌ها هم چندان به مذاق مخاطب ایرانی خوش نمی‌آید. فصلی که آنه فدیمن از کلمات مشابه و عجیب و غریب در زبان انگلیسی صحبت می‌کند. برای ارتباط با این فصل یا می‌بایست انگلیسی‌تان عالی باشد و یا بچه‌ی منهتن نیویورک باشید.

هدف کتاب «اعترافات یک کتاب‌خوان معمولی» عمیق‌تر کردن رابطه انسان و کتاب است که در این هدف خود حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

پایان پیام

کد خبر : 147514 ساعت خبر : 3:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147514
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات