ارائه گزارش مبسوط سیلاب‌های اخیر به رییس جمهور؛ آمادگی برای اجرایی کردن راهکارهای علمی

ارائه گزارش مبسوط سیلاب‌های اخیر به رییس جمهور؛ آمادگی برای اجرایی کردن راهکارهای علمی

رییس هیات ویژه رسیدگی به سیلاب‌های اخیر از ارائه‌ گزارش تفصیلی و مبسوط این سیلاب‌ها به رییس جمهور خبر داد و گفت:‌ این هیات آمادگی اجرایی کردن راهکارهای علمی تاکید شده در گزارش نهایی سیلاب‌های اخیر به رییس جمهور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی  ایسنا نوشت:  دکتر محمود نیلی احمدآبادی در آخرین نشست خبری موضوع سیلاب‌های اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ که به منظور ارائه گزارش مشروح این سیلاب‌ها به رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد:‌ در بررسی موضوع سیلاب‌ها و تهیه گزارش آن تعداد بیش از ۷۰۰ نفر از اعضای هیات علمی پژوهشگران، دانشمندان و کارشناسان همکاری کردند و در مجموع بیش از ۴۳۰ جلسه در بیمه کارگروهها و هیات‌ها برگزار شد و ۲۴۹ جلسه آن با سازمانهای مختلف و ۷۸ بازدید میدانی نیز به منظور تهیه گزارش سیلاب‌ها انجام گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: در بررسی علل سیلاب‌های اخیر که از سوی رئیس جمهور دانشگاه تهران به عنوان مسئول رسیدگی به این امر انتخاب شد ما پاسخ نهایی ۱۱۰ سوال رئیس جمهور را را حدود دو ماه پیش ارسال کردیم و امروز نیز مشروح این گزارش از طرف کارگروه‌های این امر به رئیس جمهور ارسال شد.

البته علاوه بر ۱۱۰ سوال رئیس جمهور خود هیات و کارگروههای این سیلاب ۱۷ سوال دیگر نیز به مجموع سوالات رئیس جمهور اضافه کردند که در مجموع به ۱۲۷ سوال پاسخ داده شد.

رئیس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها خاطر نشان کرد: گزارش نهایی که قبلا به رئیس جمهور ارائه شد ۳۱۰ صفحه بود اما گزارش تفصیلی آن که بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ صفحه است تدوین و به رئیس جمهور ارائه شد که البته در این گزارش امروز علاوه بر پاسخ به سئوالات رئیس جمهور تحلیل‌های بیشتری نیز به آن اضافه شده تا مطلب روان‌تری در اختیار مسئولان قرار بگیرد.

دکتر نیلی خاطر نشان کرد:‌ در تهیه گزارش سیلاب‌های اخیر دو نشست بین‌المللی یک نشست با سازمان WHO و یک نشست با اسکاپ برگزار کردیم که نتایج خوبی از این نشست حاصل شد.

ضمن این که استفاده از تکنولوژی‌های نوین در تهیه گزارش نهایی سیلاب‌های اخیر یکی دیگر از مزیت‌های این امر است.

 وی ادامه داد: ما در تهیه گزارش سیلاب‌ها یک سیستم یکپارچه برای مستند سازی اطلاعات هیات تشکیل دادیم که بیش از ۵ هزار رکورد در آن ثبت شد.

گزارشات تمامی دستگاهها در این سیستم مدیریت دانش بارگذاری شد و حتی با دستگاههای مختلف مکاتبه کردیم که آیا اجازه دارند اطلاعات آنها در اختیار عموم قرار بگیرد که اغلب آنها با این موضوع موافقت کردند.

ارائه گزارش مبسوط سیلاب‌های اخیر به رییس جمهور

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد:‌ در بررسی سیلاب‌های اخیر هر کدام از ۱۱ کارگروهی که تشکیل شده بودند گزارش مبسوطی را ارائه دادند تا کسانی که مایل هستند به طور عمیق و گسترده به یافته‌های هیات دست پیدا کند قابل مطالعه باشد.

ما فکر  می‌کنیم  این گزارش محصول دانشمندان و کارشناسان و محققین کشور است که به استناد آمار و اطلاعاتی که دریافت نمودند گزارش نهایی را تهیه و ارائه دادند.

ما امیدواریم با مطالعه گزارش فوق ما در آینده شاهد کاهش خسران‌ها و آسیب‌های ناشی از بارش‌ها در کشور باشیم.

دکتر نیلی به مهمترین یافته‌های گزارش بررسی سیلاب‌های اخیر کشور اشاره کرد و گفت: این گزارش کلیت منسجم را ارائه داد اما در عین حال این سوال را مطرح می‌کند که آیا این گزارش می‌تواند قابل تامین در رفع سایر بحران‌ها و مسائل کشور باشد.

البته ما فکر می‌کنیم که گزارش فعلی مستقل از مصادیقی که مربوط به سیل است می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد و یک چارچوب کلی برای جلوگیری از صدمات و مشکلات ناشی از آسیب‌ها و حوادث طبیعی فراهم کند.

رئیس هیات ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر ادامه داد: یکی از مهمترین یافته‌های گزارش سیلاب‌ها این است که مدیریت کشور این ماهیت بین بخشی باید مورد توجه قرار بگیرد.

که اگر این موضوع جدی گرفته شود موجب کاهش هزینه‌ها و ارتقاء سلامت در نظام برنامه ریزی‌ها خواهد شد و هر اصلاحی در زیر ساختهای هواشناسی کشور که مستقیم در مدیریت سیلاب موثر است در بهبود خدمات هواشناسی، کشاورزی، حمل و نقل و سایر بخش‌ها نیز تاثیر گذار خواهد بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: گزارش فوق هم به استناد مصادیق و هم به یافته‌های ضمنی و کلان می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز قابل استفاده است.

یکی از یافته‌های مهم هیات این است که ما قبل، حین و بعد را به عنوان یک کلیت در نظر گرفته‌ایم و با توجه به این موضوعات مساله را مدیریت کنیم، اما صرف توجه به زمان بروز بحران و تکیه بر آن و عدم توجه به قبل و بعد از آن می‌تواند ما را دچار خسران نماید.

دکتر نیلی همچنین یادآور شد: امیدوار هستیم گزارشی که هیات رسیدگی به سیلاب‌های اخیر تهیه کرد در بحث مدیریت بحران از نتایج آن استفاده شود و سایر مشکلات نیز براساس همین نتیجه بررسی شود.

اما یکی از کلان‌ترین یافته‌ای که در گزارش اخیر به آن رسیدیم این است که با بهبود حکمرانی به خوبی می‌شود از آسیب‌های آینده و بروز مشکلات دید جلوگیری کرد، بنابراین تصور ما این است که توجه به اصلاح حکمرانی که ما سعی کردیم در گوشه این گزارش به آن تکیه کنیم می‌تواند کشور را از آسیب‌های آینده مصون نگه دارد.

ارائه گزارش مبسوط سیلاب‌های اخیر به رییس جمهور

رییس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: همان‌طور که اعلام شد گزارش نهایی با تمامی جزییات سیلاب‌ها به رییس جمهور ارائه شد.

امیدوار هستیم که مورد توجه قرار گیرد و هیات این آمادگی را دارد که در ادامه برای پیاده‌سازی راهکارها، پیشنهادها و سایر مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده است به دولت و سایر نهادها و سازمان‌ها کمک کند.

من از طرف هیات این آمادگی را اعلام می‌کنیم و اجرایی کردن این راهکارها را وظیفه خود می‌دانیم که امیدوار هستیم این پیشنهاد مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

رییس هیات ویژه رسیدگی به سیلاب‌های اخیر همچنین در خصوص ضمانت اجرایی پیاده‌سازی گزارش حاصل از سیلاب‌های اخیر ادامه داد: امیدوار هستیم جدیت لازم در اجرایی کردن این نتایج از سوی مسئولان و سازمان‌ها وجود داشته باشد.

چرا که در این گزارش راهکارهای حل مشکلات مختلف بیان شده و حتی مشخص شده است که سازمان چه اقدامی را برای کاهش بحران‌های این چنینی انجام بدهد و مجدد اعلام می‌کنم که هیات رسیدگی به سیلاب‌های اخیر آمادگی اجرایی کردن نتایج گزارش را دارد.

ارائه گزارش مبسوط سیلاب‌های اخیر به رییس جمهور

دکتر نیلی همچنین جلب اعتماد عمومی را یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی در کشور عنوان کرد و گفت: همان‌طور که در این گزارش عنوان شده است اگر بحث شفافیت در امور مختلف جدی گرفته شود مطمئنا اعتماد عمومی که یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای است جلب می‌شود.

همچنان که در گزارش فعلی کاهش این سرمایه یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد خسارت در سیلاب‌ها بود، بنابراین باید بحث سرمایه اجتماعی در جامعه ما ترمیم شود و همبستگی ملی را نیز تقویت کنیم تا با ایجاد اعتمادسازی و ارتقاء سطح آگاهی جامعه بتوانیم از ظرفیت مردم در بروز بحران‌های مختلف از جمله بحران فعلی که همان شیوع کرونا ویروس است استفاده کنیم.

در ادامه دکتر رحیمیان قائم مقام هیات رسیدگی به سیلاب‌های اخیر خاطر نشان کرد: گزارش نهایی سیلاب‌های اخیر برخلاف سایر گزارش‌ها که اغلب نیازمند منابع مالی هستند، به منابع مالی تکیه چندانی ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه که در این گزارش به آن تاکید شده این است که با یک فرماندهی واحد در کشور و قوانین شفاف در کنار همکاری‌های مشترک سازمان‌ها می‌توانیم از بروز هزینه‌های ناشی از بحران‌ها و آسیب‌های طبیعی و غیره جلوگیری کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 151232 ساعت خبر : 1:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=151232
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات