بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران به دنبال شیوع بیماری کرونا در ایران

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران

.با توجه به ضرورت‌های بهداشتي و احتياطی در بسياری از موارد نيازی به حضور همكاران در محيط تحريريه نيست

به گزارش پایگاه خبری گلونی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران به دنبال شیوع بیماری کرونا در ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران

متن بیانیه:
اتفاق همه‌گیری بیماری ناشی از کرونا ويروس در چین و گسترش یافتن آن به داخل کشورمان، يكبار ديگر ثابت كرد كه جامعه ايران بيش از هر چيزي از فقدان نظام رسانه‌ای آزاد ضربه می‌خورد.

اگر نظام رسانه‌ای آزاد و کارامد وجود می‌داشت، به احتمال فراوان روزنامه‌نگاران و مردم عادی و كارشناسان می‌توانستند شواهد كافي از حضور ويروس كرونا را بسيار پيش از فوت دو بيمار نخستین در اختيار افكار عمومي قرار دهند و خيلي زودتر مانع از شكل‌گيری اين پنهان‌كاری ناخواسته يا خوش‌بينی نابخردانه شوند.

اين هزينه‌ای است كه به دليل فقدان فضای آزاد رسانه‌ای بر جامعه و كشور تحميل مي‌شود.

حتی اكنون كه ابعاد ماجرا روشن شده، كماكان با اين مشكل مواجه هستيم و به رسانه‌ها اخطار مي‌دهند كه چرا فلان مطب نوشته شده است، در حالي كه واقعيت ماجرا گسترده‌تر از اين است و همين سياست‌ها موجب افزايش گرايش مردم به رسانه‌های غيررسمي مي‌شود و اخبار و تحليل‌های خلاف واقع در رسانه‌های غيررسمي مثل ويروس در حال انتشار است.

با توجه به اين وضعيت انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان موارد زير را اعلام مي‌دارد.

۱.وزارت بهداشت و ساير نهادها محدوديت‌های اطلاع‌رسانی و دسترسی خبرنگاران را در كسب خبر و تهیه گزارش به طور كامل مرتفع‌ كنند و هيچ مانعی دركسب و انتشار خبر و تحليل و گزارش ايجاد نكنند.

ممكن است در اين مسير برخي مطالب غيرواقعي و نادرست هم منتشر شود ولي عوارض آن در برابر منافع اطلاع‌رساني آزاد در حد هيچ است.

اين فرصت مناسبی است كه تغييرات در نظام اطلاع‌رساني را شاهد باشيم.

۲.همكاران روزنامه‌نگار در همه حوادث از جمله اين اپيدمي به مثابه سربازان و پيشگامان اطلاع‌رساني و خدمت به جامعه هستند.

از همه آنان می‌خواهیم این پیشگامی را حفظ و نيز از مدیران مسئول و صاحبان رسانه‌ها و مطبوعات مي‌خواهيم كه كليه امكانات لازم را برای ايفای اين وظيفه مهم آنان فراهم كنند.

امكانات دسترسی به بيمارستان‌ها، پزشكان، در سطح شهر و… و نيز امكانات بهداشتی و تامين سلامتی از قبيل ماسك، مواد ضدعفوني‌كنند، پك‌های مناسب حفاظتی و… تامين اين موارد وظيفه عمومي اعم از رسانه‌ها و وزارت بهداشت است.

۳.با توجه به ضرورت‌های بهداشتي و احتياطی در بسياری از موارد نيازی به حضور همكاران در محيط تحريريه نيست.

اگر چه حضور در اين محيط منافع فراوان دارد ولي در شرايط كنوني تا آنجا كه امكان دارد بايد از چنين تجمعاتی پرهيز كرد و در مواردی که امکان انجام كار در محيط خانه وجود دارد الزامی به حضور در محيط كار نباید داشت.

۴.از همكاران عزيز مي‌خواهيم كه ضمن تهیه گزارش‌ها و اخبار و تحليل‌های حوزه‌های کاری خود، سعی کنند که در همه حوزه‌ها متمركز بر موضوع کرونا شوند و ضمن رعايت كليه ضوابط بهداشتی به تهيه و انتشار میدانی و آزاد مطالب اقدام نمايند.

هرگاه در اجرای هركدام از امور فوق با مشكل مواجه شدند، موارد را به انجمن اطلاع دهند تا از طريق گفت‌وگو با مديران مسئول و يا مسئولين و در صورت نیاز بیان عمومی اقدام به حل مشكل آنان شود.

پایان پیام

کد خبر : 149749 ساعت خبر : 11:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=149749
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات