خسارت حکمرانی نامطلوب از سیل بیشتر است

خسارت حکمرانی نامطلوب از سیل بیشتر است

«تصمیمات کارآمد» به ویژه در زمان بحران، می‌تواند جلوی بروز مشکلات بعدی را بگیرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی انوشه میرمجلسی در روزنامه اعتماد نوشت: فروردین‌ماه سال ۹۸ همراه بود با سیل و خسارت‌های باورنکردنی‌اش.

مردمی که در سفرهای نوروزی بودند از خبرهای سیل در شیراز، لرستان، گلستان و خوزستان بهت‌زده شدند.

این بهت‌زدگی نه تنها سهم مردم که شامل مسئولان نیز بود. شدت و گستردگی سیل آنقدر زیاد بود که بسیاری از گلایه‌ها و مطالبات مشمول گذر زمان شد.

اما در اسفندماه ۹۸ که هشدار طغیان رودخانه‌ها در لرستان و احتمال بروز سیل مجدد مطرح شد، گلایه‌های قدیمی دوباره شنیدنی شد.

همان مطالبات و همان توقعاتی که از فروردین گفته می‌شد و در برخی موارد نادیده گرفته می‌شد؛ این بار با شدت بیشتری تکرار شد.

سیل اسفندماه رخ داد و خسارات زیادی به جا گذاشت اما برای استانی که در کمتر از یکسال دو سیل مهیب را تجربه کرده است (اگر سیل پنجم فروردین ۹۸ در لرستان را به عنوان سیل مهیب در نظر نگیریم) چه نکاتی قابل تامل است؟

بیش از هر چیز نیاز داریم که به مولفه‌های حکمرانی مطلوب توجه کنیم.

مولفه‌هایی که کمبودشان در همه ابعاد و با همه جزئیات در تجربه سیل لرستان محسوس است. از جمله «شفافیت» که در نبود آن با شایعات روبرو بودیم.

«پاسخگویی» که وقتی درست برقرار نشود، نتیجه‌ای جز نارضایتی ندارد.

خسارت حکمرانی نامطلوب از سیل بیشتر است

«تصمیمات کارآمد» به ویژه در زمان بحران، می‌تواند جلوی بروز مشکلات بعدی را بگیرد. تصمیماتی که با در نظر گرفتن همه طیف‌ها و همه گروه‌ها باشد، از سالمندان و معلولان تا افراد آسیب‌پذیری که در بحران‌ها بیشتر لطمه می‌بینند.

«حاکمیت قانون» که به طور مشخص و محسوس در زمان امدادرسانی به چشم می‌آید و اگر نباشد، نتیجه‌ و حاصلی جز آشفتگی، موازی‌کاری و بروز خطاهای فاحش در مدیریت بحران نخواهد داشت.

نتیجه اینکه؛ در زمان بحران نیاز داریم به برقراری همین مولفه‌های مهم. نیاز داریم به حکمرانی کارآمد و مطلوب که بتواند با بهره‌گیری از تخصص و دانش، به مدیریت بحران بپردازد؛

در عین شفافیت، پاسخگویی و با مدنظر قرار دادن تصمیماتی کارآمد و متکی به قانون. حاکمیتی که بتواند تنش و آشفتگی ناشی از بحران را کنترل کند، نه با پنهان‌کاری که دقیقا با بیان حقایق. حاکمیتی که بتواند برای اصلاح مشکلات راهکارهای اصولی و اساسی ارائه کند، نه راهکارهایی موقتی و صرفا برای گذر از بحران اولیه.

مشکلات سیل لرستان بیش از آنکه ناشی از بروز سیل باشد، ناشی از نبود حکمرانی مطلوب است، نبود شفافیت، پاسخگویی و تصمیماتی کارآمد. به عنوان مثال، در سیل فروردین ۹۸ راه‌های ارتباطی و پل‌های بسیاری در سطح این استان تخریب شد و آنچه در ماه‌های بعدی، احداث شد از همان ابتدا استقامت و استحکام لازم را نداشت.

هشدارهای رسانه‌ای و گلایه مردم محلی شنیده نشد و مجددا همان پل‌ها و راه‌های ارتباطی در سیل اسفندماه تخریب شدند. حال برای چنین استانی، با این حجم از خسارات به جا مانده چه آینده‌ای می‌توان متصور بود؟

این یادداشت با عنوان «خسارت مدیریت نامطلوب» در شماره ۴۵۹۸ روزنامه اعتماد منتشر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 149518 ساعت خبر : 10:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=149518
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات