داوطلبان محلی برای بحران شیوع کرونا امری ضروری است

در ضرورت سامان‌دهی داوطلبان محلی برای مددرسانی در بحران شیوع کرونا

ضدعفونی کردن دستگاه‌های عابربانک‌، دستگیرهٔ درهای مساجد، مغازه‌ها و اماکن پررفت‌وآمد و سطوح آلودهٔ محله.

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمدرضا جلائی‌پور نوشت: تجربهٔ چین، ژاپن و هنگ‌کنگ در کنترل سرعت شیوع کرونا، پیشگیری از افزایش قربانیان، و کمک به شهروندان آسیب‌پذیرتر در برابر کرونا نشانگر ضرورتِ سازمان‌دهی محله‌محورِ جوانان داوطلب در شهرها است.

سالمندان، کرونامثبت‌ها و مشکوک‌به‌ابتلاهایی که ضروری است در خانه بمانند نیازمند کمک در خرید و آموزش توسط داوطلبان جوان در شبکهٔ همسایه‌ها و هم‌محله‌ها هستند.

داوطلبان محلی برای بحران شیوع کرونا

مددرسانیِ محله‌محور در دوره‌ٔ کنترل شیوع کرونا و قرنطینه‌های خانگی الگوی موثری در این جوامع بوده است.

با توجه به این‌که احتمال چند ماهه شدن شرایط ویژه بالا است، در ایران هم نیازمند سازماندهی بهتر داوطلبان برای کمک به شهروندان آسیب‌پذیرتر و تقویت همیاری، مراقبت جمعی و همبستگی اجتماعی در این زمینه‌ایم.

پیش‌نهادکردنی است که شهرداری تهران در زمینه‌سازی برای این نوع سازمان‌دهی داوطلبان محلات پیشگام و الگوی سایر شهرهای کشور شود و بیش از سیصد سرای محلات تهران را موقتا کانون سازمان‌دهی این نیروهای داوطلب جوان محلات تهران کند.

با فراخوان شهرداری در هر محله، جوانان داوطلب می‌توانند با رعایت کامل اصول بهداشتیِ پیشگیری از ابتلا، به سرای محله‌شان رجوع کنند و ضمن دیدن آموزش‌های اولیهٔ لازم با اقدامات زیر به ساکنان محله‌شان برای گذراندن آسان‌تر این روزها کمک کنند:

۱- توزیع اقلام بهداشتی (از جمله ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده) در درب منازل اهالی محله (به جای توزیع در داروخانه‌ها که بعضا موجب احتکار، افزایش قیمت و تقسیم غیرعادلانهٔ اقلام میان شهروندان می‌شود)

۲- تشکیل بانک دادهٔ مبتلایان و مشکوک به ابتلاها و سالمندان محله (از جمله نام، تاریخ ابتلا، طریقهٔ ابتلا، سن، بُعدِ خانوار، آدرس و شماره موبایل‌هایشان). اهالی محله باید تشویق شوند در صورت ابتلا به سرای محله گزارش کنند تا از خدمات داوطلبان جوان استفاده کنند.

۳- کمک داوطلبان جوان محله به خرید مایحتاج و پاسخ به نیازهای سالمندان و مبتلایانی که نباید/نمی‌توانند از خانه خارج شوند.

۴- حمایت روانی و اجتماعی از سالمندان و مبتلایانِ تنها که در روزهای قرنطینه‌ٔ خانگی نیازمند همیاری بیشتری از سوی دیگرانند (حتی در حد احوالپرسی و مکالمهٔ منظم تلفنی با آن‌ها).

۵- آموزشِ مدیر/رابط هر ساختمان/مجمتع مسکونی دربارهٔ ضوابط رفتار ساکنان ساختمان برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا، کنترل و کاهش رفت و آمدها، تشویق ساکنان به ماندن در خانه، و توزیع راهنماهای دیجیتال دربارهٔ کرونا و اصول قرنطینه خانگی میان اهالی محله.

۶- ثبت نام از داوطلبان حرفه‌ای متخصص سلامت تن یا روان و تقسیم کار میان آن‌ها برای مددرسانی به ساکنان نیازمندترِ محله‌.

۷- در محله‌های محروم‌تر شهر، بسیج و توزیع کمک‌های محلی برای تامین غذا و نیازهای اولیه‌ٔ شهروندان کمتربرخوردارِ که وابسته به کار روزمزدی بوده‌اند که در این شرایط تعطیل شده است.

۸- گشت در سطح محله برای آموزش مغازه‌داران و تذکر به شهروندانی که اصول بهداشتی پیشگیری از شیوع ابتلا را رعایت نمی‌کنند.

۹- گشت در سطح محله برای شناسایی کودکان کار یا زباله‌گردها یا متکدیان و حمایت از آن‌ها برای اینکه لااقل در دورهٔ شیوع کرونا نیازی به کار نداشته باشند.

۱۰- گشت خانه‌به‌خانه و در سطح محله برای اندازه‌گیری دمای بدن و سنجش نشانه‌های ابتلای اهالی محل.

۱۱- ضدعفونی کردن دستگاه‌های عابربانک‌، دستگیرهٔ درهای مساجد، مغازه‌ها و اماکن پررفت‌وآمد و سطوح آلودهٔ محله.

برای هر یک از اقدامات فوق تهیهٔ راهنما و دستورالعمل و آموزش داوطلبان برای خدمات‌رسانی بدون ریسکِ ابتلا ضروری است.

علاوه بر شهرداری، سرای محلات و داوطلبان جوان محلات، می‌توان از نمایندگان شورایاری محلات، داوطلبان هلال احمر، وزارت بهداشت، انجمن‌ها و نهادهای مدنی محلات هم برای سازمان‌دهی محله‌محور داوطلبان و ارتقای خدمات‌شان کمک گرفت.

تعطیلی موقت دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و بسیاری از کسب‌وکارها هم جوانان داوطلب و دیگردوست بیشتری را برای کمک به این هدف در دسترس سرای محلات قرار داده است.

داوطلبان محلی برای بحران شیوع کرونا

پایان پیام

کد خبر : 149664 ساعت خبر : 9:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=149664
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات