سال ۱۳۹۸ سالی بود پر از تلخی با چند شیرینی نصفه و نیمه

سال ۱۳۹۸ سالی بود پر از تلخی با چند شیرینی نصفه و نیمه

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمد فاضلی عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد بهشتی در صفحه شخصی خود نوشت:  سال ۱۳۹۸ هر وصفی که داشته باشد، سال آزمون‌های سخت حکمرانی و جامعه ايرانی هم هست.

سيلاب‌های ابتدای سال رخدادی طبيعي را پيش روی ما قرار دادند که مديريت آن به شدت فرابخشی و مستلزم يک حکمرانی منسجم با انواعی از رويه‌های هماهنگ‌سازی ميان فعاليت‌های بخش دولتی و غيردولتی است.

دو بار تا مرز جنگ با آمريکا پيش رفتيم. ساقط شدن پهپاد آمريکايي و موشک‌باران عين‌الاسد بعد از شهادت سردار قاسم سليمانی هر دو بسته به انتخاب‌های سياست‌مداران می‌توانست به جنگ ختم شود.

ثمره چندين دهه حکمرانی سياسی و اقتصادی کشور به يکباره در ماجرای گران شدن قيمت بنزين، شورش‌های شهری و کشته شدن صدها تن بروز و تجلی يافت.

ترکيب وضعيت تنش‌آميز سياست خارجی و اشتباه‌های سيستمی و انسانی به ساقط شدن هواپيمای اوکرايني و جان باختن ۱۷۶نفر انجاميد.

شهيد سردار قاسم سليمانی ترور شد و علی‌رغم نمايش انسجامي که تشييع جنازه‌ ايشان برانگيخت، کشته شدن ده‌ها نفر در مراسم خاکسپاری پيکرش در کرمان، درد بزرگی بود.

انتخابات با انواع نارضايتی اجتماعي و سياسی و با يکی از پايين‌ترين نرخ‌های مشارکت در تاريخ جمهوری اسلامی ايران برگزار شد.

در نهايت ويروس کرونا آمد تا همه کاستی‌های نظام حکمرانی و جامعه‌ای که در يکصد سال گذشته ساخته شده است، به يکباره بيرون بريزد.

حکمرانی جزيره‌ای، بدون تجهيز کافي به نظام‌های مدرن مديريت مسائل پيچيده، کم‌اعتمادی اجتماعی، ضعف شديد نظام رسانه‌ای و چندين متغير کليدی حکمرانی که در مقابل کرونا با چالش جدی مواجه شدند.

رخدادهای مثبت نيز بودند. مشارکت ملی عظيم و فعاليت زياد سمن‌ها در مديريت سيلاب، حضور ميليون‌ها نفر در تشييع جنازه يک سردار ايرانی، همدلي يکپارچه و صميمانه ايرانيان با خانواده‌های قربانيان سقوط هواپيما اوکراينی و تکريم کادر درمانی بيمارستان‌ها و بالاخص تقديس پرستاران و احيای جايگاه و منزلت پزشکي و پرستاري در نگاه ايرانيان، همگي رخدادهای مثبتی هستند، هر چند همه آن‌ها پس از بروز رخدادهای تلخ تجربه شدند.

سال ۱۳۹۸

سال آزمون‌های سخت، تلخی‌های نقد داشت و بسته به اين‌که نظام سياسی چگونه اين رخدادها را بازخواني کرده و نوع واکنش خود به آن‌ها را تعيين کند، می‌توان شيرينی‌هايی نيز داشته باشد که البته نسيه‌اند.

اميدوار بودن به کاسته شدن از تنش‌ها در سياست خارجی به نحوی که تحريم‌ها رفع شده و شرايط کم‌تنش پايداری بر سياست خارجي حاکم شود و رفع تحريم‌ها.

بازسازی نهاد دولت به نحوی که احساس بي‌دولتی در جامعه از ميان برود و هم‌زمان حکمرانی مبتني بر قانون ايجاد شود.

و اميد به اين‌که نظام سياسی درس‌های برآمده از مواجهه با بحران کرونا را درک کرده و برای واکنش مناسب به آن‌ها چاره‌انديشی کند، شيرينی‌هايی هستند که هنوز نقد نشده‌اند و فقط اميد به آن‌ها وجود دارد.

واقعيت اين است که همه رخدادهای سال ۱۳۹۸که در ابتدا به آن‌ها اشاره کردم، تلخ بوده و هنوز تلخی‌شان باقيست؛ اما تلخ‌تر اين است که جامعه احساس کند آن اميدهايی که شيرينی‌های نسيه خواندم، هيچ‌گاه به واقعيت تبديل نشوند.

سال گذشته از اين جهت، نقطه عطف و حساسی در تاريخ ايران خواهد شد.

اگر حکمرانی درس‌های سال ۱۳۹۸ درباره ضرورت اصلاح رويه‌ها را درک کرده و عزمی برای اعمال اصلاحات منجر به بهبود کيفيت حکومت داشته باشد، مردمان آينده ايران از سال ۱۳۹۸ هم‌چون بزنگاهي انباشته از تلخی‌ها ولی منجر به شيرينی بهبود و اصلاح ياد خواهند کرد.

آرزو می‌کنم احساسی شبيه به آن‌چه در دل عباس‌ميرزا بعد از شکست از سپاه روسيه پديد آمد در دل ما و حکمرانان هم پديد آيد. عباس ميرزا از سفير وقت فرانسه درباره چرايی پيشرفت غرب و عقب‌ماندگی ايرانيان پرسيد.

من اما آرزو می‌کنم آن احساس به گونه‌ای پديد آيد که نظام حکمراني جدی از خودش بپرسد: «چرا ظرفيت حل مسأله‌مان اندک است؟» اگر در فردای اين پرسش بی‌رحم، ميدانی برای طرح پاسخ‌های بی‌پرده باز شده و شنيده شوند، ايران در جريان تاريخ از آزمون‌های سخت سال گذشته سربلند بيرون می‌آيد.

پایان پیام

کد خبر : 151725 ساعت خبر : 8:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=151725
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات