ویروس اخبار جعلی کرونا از ویروس کرونا پیشی گرفته
به گزارش پایگاه خبری گلونی مریم سلیمی نوشت: اخبار جعلی که عموما به طور مغرضانه و با اهداف مختلفی منتشر میشوند را به ویژه در خصوص موضوعاتی که اطلاعات کاملی در خصوص آنها نیست و یا با ابهاماتی همراه هستند را بعضاً شاهدیم.
گسترش ویروس کرونا و نگرانی عمومی در خصوص آن و ابهامات آماری و عملکردی در این حوزه و از جمله مشخص نبودن برنامههای اقدامی فعلی و آتی، زمینه ساز انتشار اخبار جعلی و توسعه بیش از پیش آن به لحاظ قالبی و پلتفرمی شده است که عملاً گسترش «ویروس اخبار جعلی کرونا» از ویروس کرونا در ایران پیشی گرفته است.
نگرانیهای ناشی از کرونا میدان را برای رسانههای غیر رسمی و سودجویان و فرصت طلبان برای انتشار اخبار جعلی فراهم کرده و اخیراً نیز این اخبار وارد فاز صوتی، تصویری و ویدویی یا همان دیپ فیک و حتا «میم» شده که انتظار میرود، وزارت بهداشت، مسولان، رسانهها و مردم هوشیارتر از پیش عمل کنند.
از شهروندان انتظار میرود در کنار اقدامات پیشگیرانه، اسیر اخبار جعلی در هر قالب و شکلی نشوند و لحظاتی به تأمل و بررسی در خصوص آن محتوا بپردازند.
تا عدم اطمینان لازم، هرگز و هرگز هیچ مطلبی را بازنشر نکرده و وارد گرداب انتشار محتواهایی که بر سیاه نمایی، بیم و نگرانی بیشتر میانجامد، نشده و خود و دیگران را گرفتار نکنند.
برای بررسی هر محتوایی باید به متن، زیر متن و فرامتن آن توجه کرد.
مثلا اگر فایل صوتی منتسب به یک مسئول را میشنویم، غیر از بررسی از صحت و عدم صحت صدای منتسب به فرد، به جزئیات نیز توجه کنیم.
اگر به نظر یک دیالوگ تلفنی است آیا رفت و برگشتی در این گفت و گو وجود دارد؟ آیا یک گفت وگوی ساده تلفنی ظرفیت این حد از اطلاعات را دارد؟
اگر مثلا فرد بیمار است، در کل دیالوگ علائم از بیماری چون سرفه و… در آن مشاهده میشود؟
در تصاویر و ویدئوها به همه جزئیات توجه کنیم، انعکاسها، نورپردازیها، ترکیبها، رنگها، ابعاد، پرسپکتیوها، نوع لباسها، معماری، موقعیت جغرافیایی، نشانهها و علائم و… .
ویروس اخبار جعلی کرونا از ویروس کرونا پیشی گرفته
استفاده از جستجوی معکوس و بررسی محتوای جعلی در برخی سایتها نیز راهگشاست.
در آثار چند رسانهای به صداگذاریها، افکتها، انتقالها، نریشن یا دیالوگها و… دقت کنیم.
لازم است پیش از اعتماد به هر خبری، از منبع آن، زمان و موقعیت انتشار، میزان اعتبار منبع و… اطمینان حاصل کنیم.
به اخبار فاقد منبع پشتیبان یا فاقد مستندات لازم اطمینان و اعتماد نکنیم.
تلاش کنیم تا قربانی اخبار جعلی در هر شکل و تحت هر شرایطی نشویم. بی اعتمادی احتمالی، نباید سبب بدبینی و بدگمانی افراطی شود.
در شرایط فعلی، هوشیارانه و مسئولانه عمل کردن یک اصل و ضرورت است چه از مسئولان و متولیان، چه مردم و چه رسانهها.
بسیاری در این شرایط با اهداف و اغراض تبلیغی، تجاری، سیاسی و… دنبال منافع خود هستند، با باور و بازنشر اخبار جعلی، در زمین هیچ کس بازی نکنیم و افراد را منتفع نکنیم.
با تأکید بر ضرورت شفافسازی و پرهیز از پنهانکاری، انجام اقدامات پیشگیرانه، درمانی و اطلاع رسانهای دقیق و موثر مبتنی بر نیازها و دغدغههای مردم و اعلام آمارها و… به زبان و بیانی موثر و غیر هراس آور، برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی، هوشیاری لازم به مردم داده شود.
تا حد ممکن اطلاعات ارائه شود تا زمینه انتشار اخبار جعلی ناشی از ابهام فراهم نشود.
به خصوص که در اخبار جعلی سعی میشود از رنگ و لعابی خاص و تیتری جذاب و گیرا و منطبق با نیاز و… مخاطبان و کاربران استفاده شود.
تأکید میشود رسانهها هوشیارتر از پیش عمل کنند و نه تنها خود گرفتار اخبار جعلی نشوند، بلکه به ارتقای سواد خبری، رسانهای، اطلاعاتی و بصری مخاطبان و کاربران نیز کمک کنند.
تعامل مؤثر دولت، متولیان، مردم و رسانهها و شفافیت و ابهام اطلاعاتی و عملکردی بیش از هر زمان در این مقطع راهگشاست.
گزارشگر تلویزیون از کسی که #کرونا گرفته میپرسه: تو قرنطینه خوش میگذره؟
?— رضا ساکی (@rezasaki) February 27, 2020
پایان پیام