داروی رمدسیویر چیست؟ سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا آن را تایید کرد

داروی رمدسیویر چیست؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۲۲ اکتبر یک آبان داروی ضد ویروسی رمدسیویر، تولیدی شرکت گیلئاد را برای درمان بیماری مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری هستند، تایید و آن را به‌عنوان نخستین و تنها داروی مورد تایید برای این بیماری در ایالات متحده آمریکا معرفی کرد.

رمدسیویر که دارویی تزریقی به داخل رگ است یکی از داروهایی بود که برای درمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در طول درمان کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گرفت. این دارو با مهار ماده‌ای که ویروس برای افزایش تعداد از آن استفاده می‌کند، کارایی دارد. متخصصان نسبت به استفاده همزمان این دارو با داروی هیدروکسی کلروکین هشدار می‌دهند چراکه می‌تواند اثر بخشی آن را مهار کند.

تایید رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا ساعاتی قبل از مناظره نهایی انتخاباتی دونالد ترامپ با رقیب دموکرات او یعنی جو بایدن صورت گرفت.

رمدسیویر با مجوز استفاده اضطراری سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا پس از آنکه مطالعات نشان داد که این دارو می‌تواند پنج روز دوره درمان را کاهش دهد، از ماه مه در دسترس است. طبق مطالعات صورت گرفته روی افراد مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ دوره درمان آن‌ها با استفاده از این دارو به طور متوسط از ۱۵ روز به ۱۰ روز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی یورو نیوز نوشت: پژوهش‌های بالینی اخیر نشان می‌دهد که نتایج اولیه مداوای مبتلایان به ویروس تازهٔ کرونا با «رِمدِسیویر» امیدبخش بوده است. این دارو یکی از نخستین داروهایی بود که برای درمان کووید-۱۹ پیشنهاد شد.

این درحالی است بسیاری در سراسر جهان در انتظار نتایج تکمیلی درمانِ آزمایشی بیماران مبتلا به کرونا با این دارو هستند؛ نتایجی که اگر مثبت باشند مسیر را برای تأیید سریع آن از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا و دیگر سازمان‌های دارویی جهان هموار می‌کند.

داروی رمدسیویر چیست؟

یکی از مراکز اصلی انجام این درمان‌ آزمایشی بیمارستان دانشگاه شیکاگو در آمریکاست که تا کنون ۱۲۵ بیمار کرونایی با شرایط حاد را پذیرفته است. دکتر کاتلین مولِن، متخصص بیماری‌های عفونی این بیمارستان اخیرا در این زمینه اعلام کرد: «بهترین خبر آن است که اکثر بیماران ما تا حالا مرخص شده‌اند، خبری که عالی است.»

وی دربارهٔ تأثیر این دارو بر علائم بیماری نظیر تب شدید و تنگی نفس گفت: «با شروع درمان قطعا شاهد کاهش سریع تب بوده‌ایم. و همچنین مشاهده کردیم که یک روز پس از شروع درمان نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی در کار نبوده است.»

دکتر مولن تأکید کرد که: «به علت نبود گروه آماری، برای مقایسهٔ میزان اثر پلاسیبو (یا همان تأثیر صرفا روانی دارو بر بیمار) نمی‌‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد»، اما افزود: «اکثر بیماران ما در شرایط حاد هستند اما بعد از ۶ روز مرخص می‌شوند.»

اریک تاپل، دانشمند و پژوهشگر آمریکایی و بنیانگزار موسسهٔ پژوهشی اسکریپس نیز نتایج اولیهٔ درمان بالینی با داروی «رِمدِسیویر» را «دلگرم‌کننده» خواند و افزود: «احتمال مرگ بیمارانی که علائم حاد دارند بسیار بالاست و اگر بسیاری از ۱۱۳ بیمار مراجعه کرده به بیمارستان دانشگاه شیکاگو مرخص شده باشند، نشانهٔ خوبی از آن است که این دارو موثر است.»

شیوه درمان آزمایشی

بیش از ۲۴۰۰ نفر در ۱۵۲ کلینیک درمانی در سراسر دنیا در پژوهش شرکت گیلئاد، درباره تأثیر «رِمدِسیویر» بر موارد حادّ این بیماری شرکت دارند. همچنین ۱۶۰۰ بیمار در ۱۶۹ کلینیک نیز در پژوهش این شرکت آمریکایی درباره تأثیر این دارو روی موارد غیرحادّ بیماری شرکت کرده‌اند.

در این درمان آزمایشی داروی «رِمدِسیویر» در دو دوره ۵ و ۱۰ روزه به بیماران داده می‌شود و هدف، مقایسه میزان بهبود بیمار است که با امتیازی از ۱ (مرگ) تا ۷ (ترخیص) درجه‌بندی می‌شود، مراحلی نظیر نیاز به اکسیژن یا تنفس‌مصنوعی در میانهٔ بازه قرار می‌گیرد.

از آنجاکه نتایج نهایی همه کلینیک‌ها هنوز جمع‌آوری نشده، مثلا دو کلینیک در چین دیگر بیماری برای آزمایش کردن تأثیر این دارو ندارند، حتی اگر نتایج تعدادی از درمانگاه‌ها بسیار درخشان هم باشد، این امر هنوز برای تأیید نهایی دارو کافی نیست.

شرکت دارویی گیلئاد اعلام کرده است انتظار دارد تا پایان ماه جاری میلادی یعنی کمتر از دو هفته دیگر نتایج کامل آزمایش‌ بالینیِ داروی «رِمدِسیویر» را دریافت کند.

پایان پیام

کد خبر : 160180 ساعت خبر : 7:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=160180
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات