معمولان یک سال پس از سیل ۱۳۹۸

معمولان یک سال پس از سیل ۱۳۹۸

از ۱۲ فروردین ۹۸ تا ۱۲ فروردین ۹۹ یکسال از سیل فروردین در لرستان گذشت و مطالبات مردم همچنان روی زمین مانده است.

پایگاه خبری گلونی پیمان شمسی: حال که یکسال از اتفاق ناگوار و تلخ سیل در لرستان می‌گذرد بهتر است نگاهی به مسائل پساسیلی و مشکلاتی که پس از آن گریبانگیر مردم معمولان شد بپردازیم.

سیل فروردین ۹۸ در جنوب لرستان به ۶ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی، هزار و ۲۰۰ واحد صنفی و تجاری، هزار، ۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی، ۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری خسارت زد و سبب قطع تمام راه‌های ارتباطی شهرستان پلدختر شد‌.

خسارات به منازل مسکونی در شهر معمولان به طوری بود که ۳۰ درصد منازل مسکونی در معمولان دچار خسارت شدند که از این تعداد تصمیم بر آن شد که حدود ۲۰ درصد با جانمایی در مکان جدید ساخته شوند و‌ مابقی در محل قبلی خود بازسازی شوند.

به جرئت می‌توان گفت پس از یکسال همچنان اکثریت منازل مسکونی نیمه کاره مانده‌اند و سیل زدگان همچنان نتوانسته‌اند در منازل خود اسکان یابند.

معمولان یک سال پس از سیل ۱۳۹۸

آپارات گلونی را دنبال کنید

وضعیت راه‌های ارتباطی که سیل خسارات سنگینی به زیرساخت های آن وارد کرده بود و بیش از ۷۰ درصد جاده خرم‌آباد پلدختر را تخریب کرده بود به مراتب بدتر از وضعیت منازل مسکونی است.

به طوری که تا حوالی پاییز ۹۸ همان مسیر قبلی هم به صورت خاکی بود و اقدامی جهت ساخت و بازسازی این جاده انجام نشده بود پس از آن ساخت مسیر جدید آغار شد.

اما مسیر معمولان خرم‌آباد که همچنان برای تردد افراد محلی مورد استفاده قرار می‌گرفت بسیار ناایمن و خطرناک بود که اقدامی جهت بازسازی آن انجام نشد و در سیل ۶ اسفند ۹۸ نیز خسارات مجدد به آن وارد شد.

شاید اصلی‌ترین خواسته مردم معمولان اقدامات پیشگیرانه به جهت جلوگیری از وارد آمدن خسارات مجدد در صورت وقوع مجدد سیل باشد که راهکار آن را با ساخت دیوارساحلی مطالبه می‌کردند.

پس از سیل فروردین ترمیم و ساخت مجدد دیواره‌های ساحلی در شهرهای خرم‌آباد و پلدختر و حتی روستاهای کوچک آغار شد.

این درحالی بود که ابتدا گفته شد بودجه آب منطقه‌ای لرستان برای ساخت دیوار و دایک حافظتی در معمولان فقط حدود ۸۰ میلیون است و سپس برخلاف‌ سایر مناطق به سنگ چینی و خاکریزی جهت ساخت دایک حفاظتی بسنده کردند.

این کار مورد اعتراض مردم معمولان قرار گرفت که توجهی به اعتراض‌ها نشد و حتی لایروبی کشکان به آن شکل که مورد انتظار بود انجام نشد که در بین عموم مردم به جای لایروبی، خاکبازی نام گرفت.

در حالی که تاکیدات بسیاری به فراهم نمودن امکانات در شهرهای کوچک و روستاها به جهت جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ شده است اما عواملی که به آن اشاره شد به علاوه روند بسیار کند بازسازی و جبران خسارات به زیرساخت ها و وعده‌های بدون عمل برخی مسئولان باعث شد که مردم معمولان و روستاهای اطراف و افراد دارای توانایی اولویت اول آنان مهاجرت به حاشیه شهرهایی مانند خرم آباد باشد و روی به حاشیه نشینی بیاورند.

پایان پیام

کد خبر : 153854 ساعت خبر : 5:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=153854
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات