نظر سلبریتی ها در مورد کرونا چقدر ارزش دارد؟

نظر سلبریتی ها در مورد کرونا چقدر ارزش دارد؟

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: همیشه واکنش چهره‌های مشهور یا همان سلبریتی‌ها در برابر اتفاقات و رویدادها برای مردم ما و شاید جهان مهم بوده است.

اینکه مثلاً نظر آن بازیگر معروف در مورد اتفاقات سیاسی کشور چیست؟ یا مثلاً آن فوتبالیست مشهور در مورد جنگ با آمریکا چه نگرشی دارد؟

برخلاف این گروه، عده‌ای هم هستند که حق هرگونه اظهارنظر در مورد موضوعات مختلف را از سلبریتی‌ها سلب می‌کنند و با بخشندگی فراوان تنها اجازه می‌دهند افراد مشهور فقط و فقط در حوزه کاری خود حرف بزنند.

نظر سلبریتی ها در مورد کرونا

از این گروه جالب‌تر اما گروهی هستند که می‌گردند ببینند کدام سلبریتی حرفی موافق با ایدئولوژی یا نظر آن‌ها زده است تا بر شرفش درود بفرستند و او را یک هنرمند یا ورزشکار تراز معرفی کنند و فردا روزی اگر همان سلبریتی نظری مغایر با نظر آن‌ها داشته باشد را بی‌سواد و مزدور و باغی و بی‌شرف قلمداد می‌کنند.

اما ما چه بخواهیم و چه نخواهیم سلبریتی‌ها هم حداقل به اندازه ما حق اظهارنظر دارند و نظرشان اتفاقاً بیشتر از ما در جامعه موثر خواهد بود.

ولی خب قبول کنیم که بسیاری از این افراد مشهور واقعاً سوادی در حوزه غیرتخصصی خود ندارند و ممکن است سرلوحه قرار دادن آن‌ها در سایر موضوعات به گمراهی ما ختم شود.

پس چه کنیم؟ نمی‌توانیم انتظار لال شدن آن‌ها را داشته باشیم و از طرفی اگر این سلبریتی‌ها حرف درست و اصولی و منطقی بزنند اتفاقاً بسیار کارگشا و مفید خواهد بود.

ما در ابتدا باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم تا هرآنچه سلبریتی‌ها می‌گویند را باور نکنیم.

حداقل آنکه قبل از پذیرش بدانیم باید در موردش اندکی تحقیق کنیم. آن هم از منابع معتبر و رسمی که آشنایی با این منابع نیازمند داشتن همان سواد رسانه‌ای است.

در مرحله دوم ما باید روی سلبریتی‌ها مطالعه کنیم و باسوادها و منطقی‌هایشان را شناسایی کنیم تا در مواقع لزوم به آن‌ها مراجعه کنیم.

در مرحله سوم که مهمترین مرحله است ما مردم باید مفاخر کشور را به عنوان مشاهیرمان معرفی کنیم. استاد سید فرید قاسمی می‌گفت مشکل کشور ما این است که مشاهیر ما جزو مفاخر ما نیستند و مفاخر ما جزو مشاهیر ما نیستند.

یعنی آن‌ها که به شهرت رسیده‌اند نکته‌ چندان قابل افتخاری ندارند و آن‌ها که باسواد و فرهیخته هستند در بین مردم ناشناخته ماندند.

درنتیجه ما باید افراد فرهیخته را به عنوان سلبریتی به جامعه معرفی کنیم.

رسانه را در اختیارشان بگذاریم. به مراسمات و برنامه‌ها دعوت‌شان کنیم و برای‌شان سوت و کف بزنیم.

اینطور کسی که سلبریتی می‌شود و مردم مدام حرف‌هایش را ختم‌الکلام می‌دانند، فرهیختگان جامعه محسوب می‌شوند.

آن‌ها مردم را فریب نمی‌دهند، گمراه نمی‌کنند و دیگر ما نیز نگران این نیستیم که یک سلبریتی بی‌سواد با یک اظهارنظر نسنجیده مردم را به تباهی بکشاند.

نظر سلبریتی ها در مورد کرونا

در این اواخر که کشور ما غرق در ویروس کرونا است باز مردم روی آورند به خواندن حرف‌ها و سخن‌های سلبریتی‌ها.

اما آیا تضمینی وجود دارد که آن‌ها تمام جوانب این بحران را در نظر بگیرند و بعد حرف بزنند؟ معلوم است که خیر.

یکی می‌گوید آی ملت این‌ها می‌خواهند شما را قتل عام کنند. دیگری می‌گوید کرونا ساخته توهم است و یک جنگ رسانه‌ای بیش نیست.

آن یکی می‌رود کانادا. دیگری سکوت می‌کند.

حالا فکرش را بکنید اگر این رسانه‌ای که در اختیار این سلبریتی‌ها بود در اختیار فرهیختگان این کشور قرار داشت.

فکرش را بکنید این همه بهایی که به این افراد داده می‌شود و آن‌ها را چهره می‌کند به یک آدم باسواد و متخصص داده می‌شد. نتیجه چه بود؟

حداقل حرف نسنجیده و نابخردانه از آن‌ها نمی‌شنیدیم.

اما حالا که تا آن دوران کیلومترها فاصله داریم چه باید بکنیم؟ همان راه‌های اول و دوم. سواد خودمان را بالا ببریم و از میان سلبریتی‌ها حرف آدم حسابی‌هایش را منتشر کنیم و بیشتر بها بدهیم.

نمونه‌اش همین سرمربی اسبق تیم ملی کارلوس کیروش که همچنان با همان شخصیت مخصوص خود وظیفه انسانی و رسانه‌ای خود را انجام می‌دهد. تا حدودی سنجیده و به دور از تعصبات و هیجانات.

نظر سلبریتی ها در مورد کرونا

او با استفاده از هشتگ در خانه بمانیم نسبت به موضوع کرونا واکنش نشان داد و نوشت:

«سیاره ما، بشریت و جامعه پیش از تولدمان وجود داشته‌اند و بعد از ما هم وجود خواهند داشت. هیچ چیزی به ما تعلق ندارد. هر کسی از ما باید به خاطر داشتن این هدیه ارزشمند یعنی زندگی قدردان باشد. بهترین‌ها را برای‌تان آرزو می‌کنم. سلامت باشید».

حالا ما هم باید ببینیم حرف سلبریتی چیست و آن حرف را با حرف و نظر فرهیختگان مقایسه کنیم. اگر همسو بود می‌توان آن نظر را پذیرفت و اگر مغایر بود باید از آن عبور کرد و به دیگران هم هشدار داد که این نظر غلط است. می‌خواهد به آقای سلبریتی بر بخورد یا نخورد.

سلبریتی‌ها هم این وسط اگر کمی تلاش کنند و یا نظر خاصی ندهند یا حداقل با پشتوانه منطقی و موثق نظر بدهند به جایی برنمی‌خورد.

همه چیز که نباید به عهده مردم باشد. سلبریتی‌ها یک تکانی به خودشان بدهند و از این نقدها کمی کم کنند. آن‌ها انتظار دارند انتقادها کم بشود اما هیچگاه تلاشی نمی‌کنند که سطح خود را کمی بالا ببرند تا خودبه‌خود انتقادهای پیرامون خود را کم کنند.

پایان پیام

کد خبر : 151992 ساعت خبر : 8:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=151992
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات