نقشه باستان شناسی لرستان تکمیل شد؛ کوهدشت ۱۱۳ محوطه باستانی تا معاصر را رو کرد

نقشه باستان شناسی لرستان تکمیل شد؛ کوهدشت ۱۱۳ محوطه باستانی تا معاصر را رو کرد

بررسی باستان‌شناسی بخش درب گنبد کوهدشت علاوه بر شناسایی۱۱۳ محوطه از دوره پارینه سنگی قدیم تا قاجار به کشف تبر سنگی دو رویه، سفال‌های معروف به «جی» و نقش برجسته‌ای احتمالا از دوره اشکانی منجر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمزه قبادی‌زاده ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی این محوطه تاریخی ـ با اعلام این خبر، هدف از این بررسی را تکمیل نقشه باستان‌شناسی استان لرستان  و به دنبال آن نقشه باستان شناسی کشور اعلام کرد.

 این باستان شناس با تاکید بر این‌که بخش درب گنبد شامل دو دهستان بلوران و درب گنبد، پیش از این به صورت محدود توسط دو باستان‌شناس به عنوان نخستین فصل بررسی  باستان‌شناسی این بخش از شهرستان کوهدشت بررسی شده است، بیان کرد:

در این بررسی ۱۱۳ محوطه از دوره‌های مختلف شناسایی شد که بازه زمانی از دوره پارینه سنگی قدیم تا دوره قاجار را شامل می‌شود.

نقشه باستان شناسی لرستان تکمیل شد

او از مهم‌ترین دستاوردهای این بررسی را شناسایی آثاری از دوره پارینه سنگی قدیم در شهرستان کوهدشت اعلام کرد و افزود:

در بین یافته‌ها، تبر سنگی دو رویه که توسط متخصص این دوره (سامان حیدری گوران ـ باستان شناس ـ) تایید شده از شاخص‌ترین کشفیات این بررسی محسوب می‌شود که نشان از استقرار احتمالی دوره پارینه سنگی قدیم در منطقه دارد.

وی با تاکید بر این‌که دست‌افزارهای پارینه سنگی قدیم در زاگرس نادرند، به نقل از «حیدری گوران» ادامه داد:

ممکن است در برخی از دره‌های زاگرس مانند منطقه کوهدشت شاهد نفوذ گروه‌های انسان ریخت، سازنده مصنوعات سنگی پارینه سنگی قدیم باشیم.»

این باستان‌شناس همچنین بررسی و کشف آثاری از دوره نوسنگی قدیم و سفال‌های معروف را برای نخستین بار به شهرستان کوهدشت مربوط دانست و از بیان مهم‌ترین آثار شناسایی شده در این بررسی به کشف یک نقش برجسته به احتمال از دوره اشکانی اشاره کرد و گفت:

این کشفیات نشان دهنده اهمیت این منطقه از نظر مطالعات باستان‌شناسی بوده که لازم است در آینده بیشتر مورد توجه پژوهش‌های باستان‌شناسی قرار بگیرد.

قبادی‌زاده تاکید کرد: بررسی باستان‌شناسی بخش درب گنبد شهرستان کوهدشت استان لرستان به صورت پیمایش فشرده انجام شده است.

پایان پیام

کد خبر : 154797 ساعت خبر : 10:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=154797
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات