کشف سنگ نگاره عصر مفرغ و آهن در شهرستان داورزن استان خراسان رضوی

کشف سنگ نگاره عصر مفرغ و آهن در شهرستان داورزن استان خراسان رضوی

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ایسنا خراسان رضوی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن گفت: سنگ‌نگاره‌هایی مربوط به عصر مفرغ و آهن در سه مکان تاریخی این شهرستان کشف شد.

کشف سنگ نگاره عصر مفرغ و آهن

محمد عبدالله‌زاده‌ثانی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سه مجموعه سنگ‌نگاره در شهرستان داورزن شناسایی شده است که با توجه به تکنیک به کار رفته برای اجرا قدمت آن‌ها به عصر برنز یا مفرغ تا عصر آهن می‌رسد.

این کارشناس ارشد باستان شناس پیش از تاریخ تعیین قدمت سنگ‌نگاره‌ها را  به روش مطالعات تطبیقی متکی بر مطالعات گیاه باستان شناسی اعلام کرد.

عبدالله‌زاده‌ثانی گفت: سنگ‌نگاره‌ها از جمله اولین بوم‌های سنگی برای معرفی طبیعت شهرستان داورزن بر روی صخره و سنگ است که از جمله نقوش روی سنگ‌ها می‌توان به حیوانات درنده، انسان، حیوانات علف خوار و صحنه شکار با تیر و کمان اشاره کرد.

وی بیان کرد: بوم‌های سنگی شناسایی شده از جمله جاذبه‌های دیدنی شهرستان داورزن است که پیگیر ثبت ملی این آثار هستیم.

این باستان شناس گفت: تا کنون در محدوده شهرستان سبزوار پنج مجموعه سنگ نگاره شناسایی شده و گزارش درخواست ثبت در فهرست آثار ملی آن‌ها نیز به دفتر ثبت استان ارسال گردیده است.

سنگ‌نگاره نگاره‌ای نمادین است که بر روی سنگ تراشیده شده و بر روی سطح بیرونی آن نمایش‌پذیر است. سنگ‌نگاره نه انواعی از تصویرنگاشت، که رویدادها را بر پایهٔ ترتیب زمانیشان به نمایش می‌گذارند، هستند و نه غارنگاره، که یک نوع نقاشی بر روی دیوارهای یک غار است. آن‌ها بخشی از هنر سنگی هستند.

سنگ‌نگاره‌ها را می‌توان از کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشر دانست. در ایران، چند ده هزار نمونه از این نقاشی‌ها بر روی سنگ‌ها یافت شده‌اند. عمر بعضی از این نگاره‌ها به بیش از ۴۰٬۰۰۰ سال می‌رسد. بزرگترین و کاملترین سنگ نگاره‌های ایران در منطقه تیمره گلپایگان قرار دارد.

پایان پیام

کد خبر : 152039 ساعت خبر : 6:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=152039
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات