آمار مرکز آمار با آمار مرکز شهر تفاوت دارد؛ قطعاً مشکل از مرکز شهر است

آمار مرکز آمار با آمار مرکز شهر تفاوت دارد؛ قطعاً مشکل از مرکز شهر است

به گزارش پایگاه خبری گلونی مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش درباره نرخ تورم اعلام کرد: «بیشترین افزایش متوسط قیمت‌ در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن در اقلام خوراکی مربوط به انواع نوشیدنی‌ها نظیر چای، قهوه و در گروه سبزیجات سیب زمینی، پیاز و در گروه شیرینی‌ها شکر و قند بوده است».

اگر تصور می‌کنید آنچه مرکز آمار گزارش داده است با آنچه شما در سال ۹۸ احساس کرده‌اید، منافات دارد باید بدانید احساس شما از نرخ تورم، با آنچه واقعیت داشته است بسیار فاصله دارد.

در واقع این مرکز کارش حساب و کتاب دارد. همین‌طوری قضاقورتکی که آمار و ارقام ارائه نمی‌دهد.

آنها برای اینکه آمار چیزی را در بیاورند باید کلی زحمت متحمل شوند.

زحمتی هم که می‌کشند اینگونه نیست که بروند در کوچه و خیابان و مغازه‌ها و ببینند، مردم چه تصوری از تورم قیمت کالاها دارند.

آنها هر سال با تعداد بی‌شماری فرمول و نمودارهای میله‌ای و ستونی و منحنی‌های مختلف سر و کله می‌زنند تا نرخ تورم آن سال را با سال دیگر بدست بیاورند.

فرمول‌ها و نمودارها هم واقعیت را نشان می‌دهند و نه آنچه را که ما مردم عادی احساس می‌کنیم.

مثلاً ما مردم عادی وقتی می‌بینیم بنزین در یک شب از لیتری هزار تومان به سه هزار تومان رسید، فکر می‌کنیم که قیمت بنزین ۲۰۰ درصد افزایش داشته است پس نرخ تورم آن و تأثیری که بر قیمت سایر اقلام می‌گذارد، باید خیلی بیشتر از چای و قهوه و قند و شکر باشد.

اما باید توجه داشت این فقط تصور و فکر ما است. آنچه این مرکز محاسبه می‌کند این است که قیمت بنزین، سال‌های سال ثابت بود و این افزایش قیمت، نرخ تورم محسوب نمی‌شود.

و شاید توجیهات تخصصی‌تر دیگری نیز بیان شود که از سواد نگارنده متن و حوصله خواننده به دور باشد.

اما مسلماً دلیل اصلی رشد قیمت چای و قند و شکر در سال ۹۸ نسبت به سال‌های دیگر به خاطر افزایش تقاضا برای چای بوده است.

زیرا همان افزایش ناگهانی قیمت بنزین، آنقدر شوکه کننده بود که هر ایرانی مجبور شد دقیقه‌ای یکبار یک لیوان چای غلیظ را با نبات و قند و شکر بنوشد تا شوک حاصل از بنزین را بشورد و ببرد!

پایان پیام

کد خبر : 162963 ساعت خبر : 8:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=162963
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات