بوی فاضلاب بندرعباس فعلاً رفع شد؛ حل مشکل پساب و فاضلاب شهری با استفاده آن در کشاورزی

بوی فاضلاب بندرعباس فعلاً رفع شد؛ حل مشکل پساب و فاضلاب شهری با استفاده آن در کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری گلونی ریخته شدن پساب و فاضلاب شهری در رودخانه‌ها یکی از مشکلات بزرگ شهری است.

این پساب‌ها با بوی بسیار بدی همراه هستند و زندگی را برای ساکنین مناطقی که نزدیک به این رودخانه‌ها هستند سخت می‌کند.

بندرعباس یکی از شهرهایی است که با این مشکل مواجه است.

پسابی که از تصفیه‌خانه این شهر خارج می‌شود به خورهایی مانند گورسوزان که در بافت سنتی قرار دارد ریخته می‌شود و باعث انتشار بوی بسیار نامطبوعی می‌شود که نفس کشیدن را برای اهالی منطقه سخت می‌کند.

خور به معنای پیشروی آب دریا به پهنه خشکی که معمولاً بصورت یک بستر رودخانه‌ای خشک باقی می‌ماند و همچنین محل ورود روان آب‌ها به دریاست.

فاضلاب از ده‌ها سال پیش در این محل رها و به دریا ریخته می‌شود، اما تعفن آن درماه اخیر بسیار آزاردهنده شده، تجمع محله‌های بافت فرسوده در اطراف این خور و نبود شبکه فاضلاب از علت اصلی این مشکل بوده است.

بوی فاضلاب بندرعباس فعلاً رفع شد

البته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در ۱۱ دی‌ماه خبر از لایروبی خور گورسوزان با همکاری شهرداری داد و گفت بوی بد ناشی از پساب در خور فعلاً برطرف شده است.

یکی از مشکلات بزرگ در شهری مانند بندرعباس که به دریا نزدیک است ریخته شدن این پساب‌ها به دریا است آقای قصمی در این باره گفت:« در زمان مطالعات ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کاربرد پساب آن مشخص می‌شود، کاربرد و محیط پذیرنده پساب تصفیه‌خانه بندرعباس دریا بوده است!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهار کرد: تا زمانی که محل مصرفی برای پساب فاضلاب در نظر گرفته نشده و پساب متناسب با آن ایجاد نشود چاره‌ای جز انتقال آن به دریا نداریم.»

قصمی افزود: تاکنون تقاضا برای استفاده از پساب در بخش‌های کشاورزی و صنعتی با استقبال مواجه نشده بود، اکنون با پیگیری‌های استاندار هرمزگان منطقه ویژه و صنایع غرب گام‌هایی برای استفاده از این پساب برداشته‌اند.

وی تصریح کرد: رسالت ما این است که این پساب را با مجوز محیط‌زیست به محیط پذیرا منتقل کنیم؛ شرکت آب و فاضلاب متولی استفاده از پساب نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان عنوان کرد: وقتی دیدیم کسی متقاضی استفاده از پساب فاضلاب نیست و برای اینکه ثابت کنیم می‌شود از پساب استفاده کرد، خودمان حدود ۱۰ هکتار زمین را در اطراف رودان گرفته و نزدیک به هزار و ۴۰۰ درخت لیمو کاشتیم و در نظر داریم از محل فروش محصول این لیموها کل هزینه‌های تولید پساب تصفیه‌خانه را جبران کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 146298 ساعت خبر : 4:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146298
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات