قیمت اجاره خانه در لرستان؛ فاجعه در شاخص فلاکت

قیمت اجاره خانه در لرستان؛ فاجعه در شاخص فلاکت

پایگاه خبری گلونی پیمان شمسی: تورم بی‌سابقه و افزایش نجومی نرخ مسکن و اجاره بها در لرستان! درآمد و سرمایه مردم لرستان به اجاره خانه نمی‌رسد.

پس از اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره بها در کشور مشخص شد بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ۳۵.۷ درصد افزایش بوده است به عبارتی خانواده‌ها در استان محروم لرستان به طور متوسط ۱۲.۸ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

پس از سیل فروردین ۹۸ در لرستان روند افزایش قیمت منازل و اجاره بها دچار انفجار شده و شیب تندی به خود گرفت .

این افزایش به بهانه کمبود خانه و افزایش تقاضا سیل زدگان از پلدختر و معمولان آغاز و به خرم آباد و سایر نقاط استان رسید به طوری که قیمت اجاره منازل مسکونی در مرکز استان با کلانشهرهایی مانند تهران، تبریز، اهواز و… برابری کرده و بعضا بیشتر شده است.

با نگاه جزئی‌تر می‌توان دلایل افزایش قیمت خرید و اجاره مسکن در لرستان را به شرح ذیل دسته‌بندی کرد:

افزایش تقاضا به دلیل وقوع سیل و تخریب منازل، زیاده‌خواهی، تعیین نرخ‌های هیجانی و نگاه سرمایه‌ای (به عنوان منبع درآمد) به منازل توسط مالکان‌، یکه تازی بنگاه‌ها و مشاورین املاک در تعیین نرخ مسکن و اجاره بها، نبود نظارت دستگاه‌های اجرایی، عدم وجود شاخص معین و مشخص برای تعیین اجاره بها و عدم وجود قیمت کارشناسی شده را می‌توان دلایل اصلی بالارفتن نرخ اجاره بها در لرستان دانست.

در لرستان تهیه مسکن و تأمین سرپناه برای مردم در استانی با بالاترین نرخ فلاکت، تورم و بیکاری در کشور به خودی خود یک دغدغه جدی است.

حال افزایش افسار گسیخته و دو یا سه برابر شدن قیمت مسکن و اجاره‌بها اوضاع را برای مردم و مستاجران به مراتب سخت‌تر و غیرقابل تحمل‌تر کرده است و به یک چالش فکری و ذهنی شدید تبدیل شده است.

به طوری که سبب سلب آرامش از خانواده شده و قدرت خرید مردم را کاهش داده و سبب حاشیه نشینی در شهرها شده است.

افزایش نجومی قیمت مسکن خرید خانه را برای مردمی که بیشترین محرومیت را در کشور دارند به یک رویا تبدیل کرده و با این اوضاع شاید افراد با درآمد پایین و متوسط تا آخر عمر خود هم صاحب خانه نشوند.

قیمت اجاره خانه در لرستان؛ فاجعه در شاخص فلاکت

در استان لرستان شاخصی برای تعیین اجاره بها وجود ندارد و مالکان منازل مسکونی و بنگاه‌ها با سلیقه‌های شخصی خود نرخ اجاره بها را تعیین می‌کنند و مردمی که فاقد سرپناه هستند هر ساله نگران افزایش نرخ اجاره بها بوده و مسئولان هم مثل همیشه فقط نظاره گر ماجرا هستند.

به طور مثال در شهر خرم آباد به عنوان مرکز استان لرستان منزل مسکونی در منطقه ماسور که سال گذشته با ۱۰ میلیون رهن و ۲۰۰ هزار تومان اجاره بوده در حال حاضر به ۲۰ میلیون رهن و ۵۰۰ هزار تومان اجاره افزایش پیدا کرده است.

همین افزایش برای قشر عمدتا بیکار و با درآمد کم بسیار سرسام‌آور خواهد بود و در منطقه خیرآباد آپارتمانی که سال گذشته با ۲۵ میلیون رهن و ۵۰۰ هزار تومان کرایه داده شده امسال به ۴۰ میلیون رهن و ۶۰۰ هزار تومان کرایه افزایش پیدا کرده که مسلما رهن و اجاره این واحدها برای افرادی که بیکار یا با درآمد متوسط و کم هستند امکان‌پذیر نیست.

افزایش قیمت مسکن سبب شد که دولت با ارائه طرح مسکن در فکر تهیه مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن شخصی باشد اما دریغ از اینکه در استانی مانند لرستان با نرخ بالای بیکاری چگونه یک خانواده می‌تواند از پس پیش پرداخت سنگین و قسط‌های سنگین‌تر این خانه‌ها بربیاید!

مسکن ملی در استان‌های محروم طرحی برای قشر کارگر و خانواده‌های فاقد مسکن نبود بلکه امتیازی برای مرفهین و دلالان مسکن است.

این زنگ خطری است برای مسئولین و دولتمردان که با توجه به فاصله زیاد حداقل دستمزد کارگر با خط فقر که کفاف تامین مایحتاح اولیه زندگی را هم نمی‌دهد کارگر چقدر از دستمزد ماهانه‌اش را باید خرج اجاره خانه کند!

و اگر این روند و افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و اجازه بها ادامه داشته باشد به زودی شاهد چادرنشین شدن قشر ضعیف و کارگر در استان‌های محرومی همانند لرستان خواهیم بود.

از این‌رو می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی، حقوقی و اجرایی به منظور جلوگیری از محرومیت بیشتر در لرستان فلک زده وبه جهت مهار و کنترل قیمت مسکن ورود کرده و با تعیین قیمت واقعی و کارشناسی شده تدابیر جدی برای بی‌خانمان شدن مردم بیاندیشند‌.

پایان پیام

کد خبر : 162949 ساعت خبر : 7:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=162949
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات