کتاب فهم برشت کتابی با ده مقاله

کتاب فهم برشت کتابی با ده مقاله

پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: برای دانستن موضوع کتاب پیش از هرچیز باید به رابطه والتر بنیامین، نویسنده و فیلسوف آلمانی با برتولت برشت، نمایشنامه‌نویس و البته شاعر کار دست و درجه یک آلمانی اشاره کنیم.

رابطه‌ای که بخشی از ماحصل آن شده این کتاب.

قصه از جایی شروع می‌شود که بنیامین از دوستی می‌خواهد که او را به برتولت برشت معرفی کند و بتواند با او گفت‌و‌گو داشته باشد.

اگرچه برشت ابتدا رغبتی به این درخواست نشان نمی‌دهد اما بالاخره والتر به هدف خود می‌رسد و برشت را ملاقات می‌کند.

همین دیدار، زمینه‌ساز دیدارهای بعدی می‌شود و تا جایی که یکی از معروف‌ترین تصاویر دو نفره این دو فیلسوف، تصویر شطرنج‌بازی کردن دو نفره آن‌ها است.

کتاب فهم برشت کتابی با ده مقاله

این‌ها را گفتم که به این نتیجه برسم اگر شخصی چون بنیامین به نگارش مقاله‌هایی درباره برشت یا موضوعاتی چون تئاتر اپیک بنویسد برای کسی چون من که از طرفداران برشت و آثارش هستم، یک گنجینه باارزش خواهد بود و دلیل موجهی است برای خواندن آن.

این کتاب که توسط نشر بیدگل منتشر شده شامل ده مقاله است.

در مقدمه کتاب آمده، جملگی مقالات این کتاب در یکی از متلاطم‌ترین دوره‌های حیات فکری والتر بنیامین، یعنی حدفاصل بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۰ به رشته تحریر درآمده‌اند.

نوشته‌های او در این سال‌ها آمیزه‌ای است از نظریه انقلاب مارکسیستی، نقد رادیکال و رمانتیک تمدن مدرن و مسیانیسم یهودی. در این دوره بنیامین به قول خودش با از این شاخه به آن شاخه پریدنی آشکار می‌کوشد ایده‌ها را تا منطق نهایی‌شان پی بگیرد.

اما صحبت برشت زمانی که خبر مرگ بنیامین را شنید هم جالب است بدانید، او گفت: این اولین لطمه جدی‌ای است که هیتلر بر پیکر ادبیات آلمان وارد کرد.

با خواندن این کتاب می‌توان به تاثیر برشت هم‌چون معلمی با سرشت قوی بر والتر بنیامین پی برد.

بهای کتاب ۲۴۰۰۰ تومانِ ایرانی است. و توسط نشر بیدگل به بازار عرضه شده است.

پایان پیام

کد خبر : 163376 ساعت خبر : 8:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=163376
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات