کتاب یادداشت های یک دیوانه اثری از نیکلای گوگول نویسنده روس

کتاب یادداشت های یک دیوانه اثری از نیکلای گوگول نویسنده روس

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: کتاب یادداشت‌های یک دیوانه نوشته‌ی نیکلای گوگول منتشر شده در ۳۰۴ صفحه توسط نشر نی یکی از مجموعه آثار نیکلای گوگول است که داستان‌های خوب این نویسنده را شامل می‌شود.

کتاب یادداشت های یک دیوانه

نیکلای گوگول برخلاف نام خانوادگی‌اش که در ذهن مخاطب فارسی زبان معانی دیگری را می‌سازد، اتفاقاً خیلی هم باهوش است.

این هوش را در سطر به سطر داستان‌هایش می‌توان حس کرد. آن‌جا که با طنزی ظریف، تیکه‌ای کلفت بار سیستم حکومتی عصر خود می‌کند.

نیکلای گوگول در قرن هجدهم میلادی در اکراین که قسمتی از شوروی بود دیده بر جهان گشود و وقتی اختلاف طبقاتی مردم روسیه را دید، چشم‌هایش را بست و دوباره گشود.

باز این اختلاف بیداد می‌کرد. او چندبار بست و گشود اما دید چاره‌ای نیست. پس گشود و تمام داستان‌هایش را حول محور همین اختلاف طبقاتی میان جامعه روس پیش برد.

خط به خط داستان‌هایش که نثری ساده و روان داشت و عوام هم می‌پسندیدند پر بود از کنایه به طبقات فرادست جامعه. او طنزی تلخ یا به قول شما ایرانی‌ها دارک کمدی دارد.

مثلا در جایی برای آنکه بی‌حیایی اهالی تئاتر سن‌پترزبورگ را نشان دهد، می‌نویسد: زن‌ها صبح به خیابان نمی‌آیند. چون لات‌های مست و لایعقل آن موقع چنان حرف‌های قبیحی می‌زنند که خانم‌ها حتا در تئاتر هم نشنیده‌اند.

کل داستان‌های گوگول به همین سبک است. داستانی ساده با حرف‌هایی عمیق.

در کتاب یادداشت‌های یک دیوانه، داستان‌های معروفی به نام دماغ، شنل، ماجرای نزاع ایوان ایوانوویچ و ایوان نیکیفوروویچ، کالسکه، بلوار نیفسکی و چند داستان کوتاه دیگر هست که حسابی خواندنی هستند.

در پایان اگر علت نام‌گذاری نام خانوادگی گوگول را بخواهید بپرسید باید بگویم حتماً یک نگاهی به عکس ایشان بیندازید. موهای گوگولی دارد خدابیامرز.

پایان

کد خبر : 160987 ساعت خبر : 7:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=160987
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات